هنر،سياست و اخلاق...

خاطره زيبا از حجت‌الاسلام دعايي، دكتر ظريف و استاد فرشچيان در يك مراسم
 روز يكشنبه پانزدهم شهريور ماه سال 1394 روز زيبايي در حوزه ادب، اخلاق و هنر ايراني بود. در اين روز سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به منظور پرده‌برداري از دو اثر بزرگ و ماندگار استاد فرشچيان (شام غريبان و آسمان چهارم) مراسمي در مجموعه تاريخي سعدآباد برگزار مي‌كند كه اين اقدام شايسته سازمان قابل تقدير و ستايش و اهتمام به حوزه هنرهاي سنتي و هنرهاي زيباست. استاد بزرگ محمود فرشچيان چهره ماندگار و محبوب ملت ايران را همه ما خوب مي‌شناسيم و عظمت آثار معنوي و هنري ايشان كه برگرفته از اعتقاد و باورهاي عميق اين استاد به عشق و معرفت وجود نازنين اهل‌بيت عليهم‌السلام است بر كسي پوشيده نيست؛ آثار به‌جا مانده از ايشان به درازاي تاريخ بشريت در حوزه معرفت و معنويت باقي خواهد ماند و تاثير خواهد گذاشت.  با حضور جمع كثيري از علاقه‌مندان به هنر، مراسم آغاز مي‌شود. شيفتگان و علاقه‌مندان به اين استاد در زير درختان در فضاي آزاد دور هم جمع و مسوولان برگزار‌كننده در تدارك اجراي برنامه بودند كه ناخودآگاه ولوله‌اي در بين جمعيت مي‌افتد و استاد فرشچيان با سن بالاي خود نيز برمي‌خيزد و به جمعيت نگاه مي‌كند كه از كنار آنان شاهد ورود مرد بزرگ عرصه سياست خارجي و بين‌المللي، چهره خندان دكتر ظريف وزير محبوب وزارت امور خارجه را به همراه همسرش مشاهده مي‌كنيم. ايشان براي تكريم و تجليل از هنر و هنرمند و به احترام استاد به مراسم مي‌آيد و با تمامي عظمت و شجاعت در سياست خارجي، ولي در مقابل استاد فرشچيان با اوج تواضع و فروتني و خضوع رفتار مي‌كند و با لبخند هميشگي استاد را به گرمي در آغوش گرفته و به هنر انديشه او احترام مي‌گذارد. مراسم شروع مي‌شود آقاي دكتر ظريف با اشاره به خاطرات ارزشمند استاد تاكيد مي‌كنند: «... از زماني كه مسووليت وزارت خارجه را دارم مهم‌ترين هديه‌اي كه به سفرا و وزراي كشورهاي مختلف هديه كردم مجموعه آثار استاد فرشچيان بوده است.» ظريف ادامه داد: «زماني به فردي كه لاف قدرت مي‌زد‌، كتاب استاد فرشچيان را هديه دادم‌ تا بداند با ايراني كه چنين هنرمندي را پرورش مي‌دهد، نمي‌توان جز با اكرام و بزرگي صحبت كرد. اين افتخار، غرور و احساس خودباوري كه به همه ما اعطا كردند واقعا سزاوار است كه همه ما به احترام اين استاد بايستيم و از خداوند بزرگ براي او طول عمر و سعادت آرزو كنيم.» آقاي دكتر ظريف حين سخنراني خبر ورود روحاني سرشناس، انقلابي و اخلاق‌مدار و متواضع حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي سيد محمود دعايي را كه در بين جمعيت مي‌نشيند اعلام مي‌كند. از ايشان دعوت مي‌شود همانند همه مسوولان به رديف اول جمعيت حضور يابد ليكن آقاي دعايي مثل هميشه امتناع  مي‌ورزد...
 شايد اين حركت به ظاهر ساده و معمولي به‌ نظر مي‌آيد اما مكرر شاهد بوديم كه اگر در رديف اول مراسم جايي براي عده‌اي از مقامات و مسوولان پيش‌بيني نشود موجب دلخوري و اسباب سرزنش برگزاركنندگان مي‌گردد؛ عده‌اي از صاحبان منصب اداري هميشه اصرار دارند كه بايد پيوسته در رديف اول مراسم مختلف حضور يابند تا شأن آنها رعايت شود غافل از آنكه شخصيتي چون دعايي هر كجا بنشيند به آنجا شأن مي‌دهد. آقاي سيد محمود دعايي شخصيتي كه بيش از نيم قرن با امام، انقلاب و نظام بود و ۲۴ سال نمايندگي مردم شريف تهران را با كمترين حاشيه در مجلس شوراي اسلامي به عهده داشتند. با تاكيد و دعوت مجدد جناب آقاي دكتر سلطاني‌فر و اصرار ايشان به رديف جلو فراخوانده مي‌شود، سيد محمود دعايي اين مرد بزرگ كه هميشه با قامت استوار و شجاعت وصف‌ناپذير از حقوق، آزادي و استقلال اين ملت دفاع مي‌كند و در همه صحنه‌هاي تلخ و شيرين ۵ دهه كشور حضور فعال و موثري داشته و دارد و در لايه‌هاي اجتماعي و فرهنگي در بين آحاد جامعه در اوج عزت قرار دارد و يكي از خوشنام‌ترين روحانيون سياسي كشور به حساب مي‌آيد در نهايت تواضع و فروتني، در محضر تاريخ و ملت ايران در مقابل يك استاد برجسته و بزرگ عرصه هنر قد خم مي‌كند و اداي احترام مي‌نمايد و بر دستي كه صحنه عاشوراي حسيني و شام غريبان اهل‌بيت سيدالشهدا را به تصوير كشيده، بوسه مي‌زند و درس بزرگي به ديگران مي‌دهد. اين بوسه هزاران پيام را به همراه داشت و اهلش مي‌فهمد كه اين بوسه چه ارمغان اخلاقي، عرفاني در حوزه ادب و هنر داشته و دعايي خاضعانه و آرام مثل هميشه به استاد فرشچيان اداي احترام كرد و كناري نشست و نظاره‌گر تجليل از استاد فرشچيان و رونمايي از آثار اين استاد فرهيخته شد.
انسان يكي هزار شود از افتادگي 
هر دانه‌اي كه خاك‌نشين گشت، خرمني است
 (كاشاني) 
صحنه‌اي كه در مجموعه تاريخي سعدآباد خلق شد، زيبايي‌هاي شگرفي در آن نهفته بود. آنجا كه تبلور هنر استاد فرشچيان نمايان مي‌شود و محمود دعايي روحاني اعتدالگرا به عنوان سياستمدار متدين نسبت به ايشان تواضع مي‌كند و ظريف اين وزير محبوب از احساس غرور و خودباوري به دست آمده از آثار استاد در عرصه بين‌الملل مي‌گويد، حلاوت همزيستي اخلاق، هنر و سياست كام ملت بزرگ ايران را شيرين و آنها را به اين عرصه اميدوار مي‌كند.