خلاقانه‌ترین عکس‌های 2021

 عکاس‌های کمی موفق محسوب می‌شوند که آثارشان، مخاطب را درگیر کند. به طور معمول، این اتفاق زمانی می‌افتد که عکاس از عناصری مثل زاویه دید، خلاقیت و شکار لحظه ویژه، بیشترین بهره را برده باشد. مسابقه «پاداش خلاقانه‌ترین عکس‌ها» معروف به «سیه‌نا» که هر سال در ایتالیا برگزار می‌شود، یکی از پرمشارکت‌ترین مسابقات عکس بین‌المللی تا به امروز است. این رقابت شامل ۱۷ دسته برای عکاسان معاصر است که رویکردهای ابتکاری آن‌ها در عکاسی انتظارات بیننده را به چالش می‌کشد و علاوه بر به تصویر کشیدن زیبایی، از  عامل خلاقیت هم نهایت استفاده را می‌کند. مسابقه عکس «سیه‌نا» در سال 2021، میزبان تقریباً 52 هزار تصویر از عکاسان حرفه‌ای از ۱۵۶ کشور جهان بود. اصلی‌ترین بخش‌های این جشنواره عبارت اند از: «سفرها و ماجراجویی، چهره‌ها و شخصیت‌های جذاب که لازم نیست معروف باشند، زیبایی طبیعت، حیوانات در زیستگاه‌شان، معماری و فضاهای‌شهری، مردم و زندگی روزمره، ورزش، عکاسی خیابانی و ... » در پرونده امروز زندگی‌سلام، نگاهی به تعدادی از عکس‌های برگزیده این جشنواره و توضیحات کوتاه آن‌ها خواهیم داشت که نتایج آن 26 اکتبر (4 آبان) اعلام شد.شایان ذکر است که عکسی از عکاس ترکیه‌ای مهمت اصلان، از پدر و پسری سوریه‌ای برنده جایزه بین‌المللی سیه‌نا در سال ۲۰۲۱ شد.
زندگی ادامه دارد
این عکس که توسط «مهمت اصلان» گرفته شده، برنده رقابت «پاداش خلاقانه‌ترین عکس‌ها» معروف به «سیه‌نا» شد. در توضیح این عکس نوشته شده: «منذیر، پدر این پسر کوچولو، پای راست خود را به خاطر انفجار بمب در بازاری در ادلب سوریه از دست داده است و حالا در ترکیه زندگی می‌کنند. پسرش بدون پا به دلیل یک اختلال مادرزادی به دنیا آمده است. مادر این کودک تحت تاثیر حملات شیمیایی در سوریه قرار گرفته و دارو‌هایی که مصرف کرده باعث این نقص عضو در نوزادش شده است.»
نقاشی خیابانی
عکاس: محمد محسنی‌فر چند زن ایرانی در خیابان انقلاب در حال عبور از مقابل یک نقاشی خیابانی هستند که یکی از آن‌ها سعی می‌کند چهره خود را از دید عکاس پنهان کند.
این جنگل من است!
عکاس: سرگئی ساوی   یک فیل به یک جیپ پر از مردم حمله می‌کند و می‌خواهد به آن‌ها بفهماند که این جنگل من است! ما باید به طبیعت احترام بگذاریم و بیشتر به آن اهمیت دهیم اما از ریسک‌های غیرضروری و خطرناک هم خودداری کنیم.


مبارزه خیابانی و هزاران تماشاگر
عکاس: روی چاهاری| کشتی‌گیران محلی در یک مسابقه در وسط بازاری در هند با هم رقابت می‌کنند. این مسابقات هرسال برگزار
می شود و یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های خیابانی هند است که تا هزاران نفر هم برای تماشای این رویداد ورزشی، تجمع می‌کنند.
 
تمساح‌های کمین‌کرده و استراحت
عکاس: مک استون  در باتلاق، زمین خشک به سختی به دست می‌آید. در حین اکتشافات چند روزه، بهترین راه برای خوابیدن در شب و در امان ماندن از تمساح‌های کمین کرده، بانوج است.
زندگی با اشک
عکاس: رودریگو کابریتا یک بیماری خطرناک و نادر بعد از ابتلا به کووید-19 باعث شد فرانسیسکوی 13 ساله، در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان لیسبون بستری شود. علایم این بیماری از لکه‌های قرمز اولیه روی دست تا نارسایی کلیه و تنفسی بود و به سرعت پیشرفت کرد. چند روز پس از انتوبه شدن، او به درمان پاسخ مثبت داد و این اشک از چشمانش جاری شد.
جشن‌تولد 98 سالگی بعد از شکست کرونا
عکاس: باریس کوآتو    پرستاران خانه سالمندان، دو هفته پس از جان سالم به در بردن «النا پرز» 98 ساله از دست کرونا، تولد او را جشن می‌گیرند. 9 نفر از ساکنان این خانه سالمندان در یک سال جان باختند و بیش از 40 نفر به کووید19 مبتلا شدند.
هر خانه، یک زندگی
عکاس: گوستاو ویلیت| این تصویر کل یک ساختمان را به تصویر نکشیده بلکه فقط بخشی از نماها را به تصویر می‌کشد تا تقارن و هندسه سازه‌ها را برجسته کند. با قرار دادن گزیده‌ای از اشکال و رنگ‌ها در پیش‌زمینه، هدف یادآوری این نکته است:«هر خانه، یک زندگی»
عروس‌دریایی میان بیگانگان
عکاس: دومنیکو تریپودی بعد از یک شیرجه در فصل بهار به عمق حدود 6 متری، من این عروس دریایی را در میان بی‌نهایت تونیکاتورهای کوچک(نوعی ماهی شکارچی بسیار کمیاب) جاودانه کردم.
 
جنگلی با نور سبز طبیعی
عکاس:شرلی وانگ  یک مسیر کوهستانی در وسط یک جنگل توسط انبوهی از کرم‌های شب‌تاب درخشنده روشن می‌شود که فضایی افسانه‌ای به طبیعت می‌بخشد.
مسئولان دفن جنازه‌های کرونایی
عکاس: آرس جونکسون در یک گورستان عمومی، چندین مسئول مراسم تشییع جنازه  درحال استراحت هستند. با شیوع کرونا، آن‌ها روزانه حداقل 30 تا 40 قربانی کووید 19 را دفن کرده‌اند.
بی‌خبر از آتش‌سوزی سهمگین
عکاس: نونو آندره فریرا| کودکی داخل خودرویی در نزدیکی آتش‌سوزی جنگلی در حدود 100 کیلومتری پورتوی پرتغال نشسته و از همه جا بی‌خبر، مشغول تماشای اطراف است.
 
غذایی برای هفته‌ها
عکاس: رونان دونوان  برای گرفتن این عکس از یک گله 10‌تایی گرگ که بارها و بارها برای تغذیه سراغ این طعمه شکار شده آمده‌اند، از یک تله دوربین قرار داده شده داخل یک لاشه بزرگ کمک گرفته شده است.
جهان از دید اسکی‌بازها
عکاس: آدام پرتی   این اسکی‌باز از فنلاند در اولین پرش خود در مسابقات پرش‌اسکی آلمان بر فراز شهر اوبرستدورف و طبیعت زیبایش، دقیقا چیزی را می‌بیند که الان شما می‌بینید و من ثبت  کردم.
عیادت اسب از بیماران
عکاس: برنت استیرتون این اسب دو بار قهرمان مسابقات سوارکاری فرانسه شده و محبوبیت زیادی دارد. حالا صاحبش برای روحیه دادن به بیماران خاص، با هماهنگی پزشکان، دام پزشکان و روان‌شناسان، اسبش را پس از تمیز کردن کامل و صیقل‌دادن سم‌هایش با رعایت مقررات سخت گیرانه بهداشتی به بخش مراقبت‌های بیمارستانی در فرانسه برده است.
منابع: sipacontest.com، ria.ru، sputniknews.com