پشیمانی‌های ماندگار

قربانعلی تنگ شیر‪-‬ 80درصد از زندگی ما با احساسات و فقط ۲۰ درصد آن با تعقل سپری می‌شود.اگر می‌توانستید به گذشته برگردید چه کارهایی را انجام می‌دادید یا از انجام آن پرهیز می‌کردید؟چه چیز در گذشته انسان‌ها وجود دارد که موجب جهت‌ دهی زندگیشان شده است؟ با توجه به تحقیقات به عمل آمده درباره یک سوال قدیمی اما جذاب (اگر می‌توانستید در زمان سفر کنید چه نصیحتی به جوانان داشتید) نتایج حاصل نشان می‌دهد تمرکز بر روابط سابق،بها دادن به آموزش و تحصیل، ارزشمند دانستن خود و نتایج مشابه است. این توصیه‌ها از متداول‌ترین نارضایتی‌ها و افسوس‌ها در زندگی افرادی هستند که در رویاهای خود به جوانیشان فکر می‌کردند.چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد چیزهایی که ما را تبدیل به فردی می‌کند که در پی آن هستیم و آرزویش را داریم. سه سوال مهم برای همه ممکن است وجود داشته باشد 1- آیا توصیه‌های دیگران مهم هستند؟ 2-آیا به توصیه‌های آن عمل خواهند کرد.3- چه چیزی در گذشته آنها وجود داشته که باعث جهت‌دهی آنها در زندگی شده است؟
اغلب در مورد نارضایتی‌های خود از ازدواج صحبت می‌کنند چرا که به جوان‌ها در عصر حاضر توصیه غلطی می‌شود که ازدواج نکن، تحصیل را ادامه بده، خودت باش و فردیت خودت را از دست نده و از دنبال کردن اهداف خود خسته نشو و فرصت‌ها را از دست نده و همواره در حال رشد باش. توصیه همگانی به جوانان خودشان این است که (کمتر خرج کن
و بیشتر پس انداز کن) این توصیه‌های مردم با (پشیمانی‌های مردم) به جامعه نسل جوان مطابقت دارد.شکست خوردن، دچارحادثه‌های ناگوار شدن و مصرف مواد مخدرهمه اینها می‌تواند سبب پشیمانی‌های ماندگار شوند که در سنین بین ۱۰ تا ۳۰ سال ایجاد می‌شوند. البته این موارد در فرهنگ‌های مختلف متفاوت است. گذشته مان با گذر زمان تغییر می‌کند باید منتظر موضوعات جذاب دیگر بود مهم نیست که چه می‌گویی مهم این است که ازگفته‌های تو چه چیزی می‌شنوند یا مهمتر چه احساس می‌کنند.به تقویت سلامتی و شادی خودتان فکر کنید و گذشته را رها کنید.