۹۰ درصد پناهجویان غیرقانونی به مقصد نمی‌رسند

آفتاب یزد- گروه شبکه: عده بیشماری به امید زندگی بهتر، رویای مهاجرت را در سر می‌پرورانند که «پناهندگی» یکی از محبوبترین راه‌های آنان برای مهاجرت است؛ راهی که غالبا پایان خوشی برای آنان ندارد. بارها اخبارهای متعددی از مرگ پناهجویان ایرانی در مرزها (به خصوص در مرز یونان) را شاهد بوده‌ایم یا اگر هم زنده مانده‌اند با مشکلاتی چون سرما، گرسنگی، بیماری، دزدی، سوءاستفاده جنسی، بهره‌کشی و دزدیده‌شدن بچه‌ها و... روبه رو بوده اند. اما متاسفانه باز هم هستند کسانی که بهای این مشکلات را به امید رسیدن به اروپا به جان بخرند. به تازگی ۱۳ ایرانی که به صورت «قانونی» به بلاروس رفته بودند تا از آنجا به صورت «غیرقانونی» به لیتوانی بروند، در مرز دو کشور گرفتار شده‌اند. آخرین خبر از وضعیت این ۱۳پناهجو که در مرز بلاروس و لیتوانی گم شده بودند، نشان از دستگیری آن‌ها توسط پلیس لیتوانی دارد؛ با این حال همچنان اطلاع دقیقی از موقعیت و شرایط آن‌ها در دسترس نیست. البته سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفته است سفارت ایران در بلاروس ماموریت پیدا کرده تا پیگیر وضعیت این پناهجویان باشد.
> اطمینان می‌دهم پیگیری می‌کنیم
وی در تازه‌ترین اظهارات خود درباره وضعیت اتباع ایرانی گرفتار در مرزهای بلاروس هشداری را به هموطنان ایرانی داد و اظهار داشت: «برخی در دام گروه‌های شیادی می‌افتند و به صورت غیرقانونی با وعده‌های فریبکارانه و هزینه‌های سرسام‌آور از طرق مختلف توسط این باندها با وعده از ایران خارج می‌شوند ولی بالای ۹۰ درصد آن‌ها هیچ وقت به مقصد نمی‌رسند.» به گزارش فارس، خطیب‌زاده افزود: «توصیه می‌کنم مردم ایران و هموطنان از مسیرهای قانونی برای سفر اقدام کنند و در دام این گروه‌ها که هیچ وقت سرنوشت افرادی که با آن‌ها همراه می‌شوند، روشن نمی‌شود، نیفتند. از زمانیکه متوجه شدیم برخی هموطنان در مرز بلاروس و لیتوانی گرفتار شده‌اند تمام تلاش‌مان را کردیم و حتی یافتن موقعیت جغرافیایی آن‌ها در مناطق سرد و صعب‌العبور خیلی سخت بود. برخی به مینسک آورده شدند برخی به تهران بازگشتند.
در جلسه‌ای که در مینسک بودند سه نفر توانسته بودند خود را از منطقه خارج کنند و در اولین نقطه آن‌ها را تحویل گرفته و عازم ایران شدند. ولی بسیاری از این اتباع را نمی‌دانیم کجا هستند و موضوع این ۱۳ نفر نیستند. برخی گفتند وارد لیتوانی شدند و اینها دارای پیچیدگی‌هایی است و آن منطقه صعب العبور است.» وی گفت: «البته به دولت بلاروس گفتیم با توجه به روابط خوب دو کشور انتظار داریم حداکثر کمک شود و گزارش‌هایی از برخوردهای بسیار بد با برخی از این اتباع را داشتیم که در ملاقات‌هایمان در مینسک گفتیم و طرف بلاروس گزارش‌ها را دریافت کرده و پیگیری می‌کند. اطمینان می‌دهم تا لحظه آخر این موضوع را پیگیری می‌کنیم.» خطیب‌زاده بیان کرد: «این پروسه‌ای نیست که یک روزه تمام شود و امیدواریم توجه و آگاهی در مردم ما بیشتر شود که از این مسیرها برای تردد استفاده نکنند.»


پیشتر هم حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در تماس تلفنی با ولادیمیر ماکی وزیر خارجه بلاروس، درخصوص وضعیت اتباع ایرانی گرفتار در منطقه‌مرزی بلاروس و لیتوانی به بحث و رایزنی پرداخت. وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه اخبار نگران‌کننده‌ای از وضعیت این افراد در فضای مجازی منتشر شده است، همکاری حداکثری بلاروس خصوصا مرزبانی این کشور جهت کمک به آن‌ها را خواستار شد.
> ورود ۵ هزار پناهجو به آلمان تنها در یک ماه
در این میان پلیس آلمان اعلام کرده که ورود بیش از ۵ هزار مهاجر غیرقانونی را طی ماه گذشته از مسیر بلاروس ثبت کرده است. به گزارش ایرنا، این اعلام پلیس آلمان نشان‌دهنده افزایش شمار ورودی‌های مهاجران غیرقانونی به آلمان از طریق یک مسیر مهاجرتی جدید و به لحاظ سیاسی حساس بوده است. پلیس آلمان عنوان کرد که طی ماه اکتبر ۵ هزار و ۲۸۵ پناهجو را که مرتبط با بلاروس بوده ثبت کرده. این آمار در ماه سپتامبر (شهریور) ۱۹۰۳ نفر بود که نشان‌دهنده افزایش چشمگیر ورود پناهجویان است. پلیس آلمان همچنین اعلام کرده تنها طی چند روز گذشته ۵۹۷ نفر به طور غیرقانونی از بلاروس وارد خاک آلمان در مرز با لهستان شده اند. ۳۹۱ نفر از این افراد شهروندان عراقی و مابقی شهروندان سوری، ایرانی و افغان بودند. کشورهایی همچون لهستان و لیتوانی طی ماههای اخیر نیز با چالش حضور غیرعادی شمار زیاد مهاجران در مرزهایشان با بلاروس دست و پنجه نرم کرده اند. اتحادیه اروپا مدعی شده است که در راستای پاسخ متقابل در مورد تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه بلاروس، دولت مینسک با ابزار مهاجران غیرقانونی به دنبال بی‌ثبات کردن اتحادیه اروپاست. برلین نیز پیشتر نسبت به عزیمت این موج مهاجران به آلمان ابراز نگرانی کرده بود. وزیر کشور درحال کناره‌گیری آلمان اخیرا پیشنهاد ایجاد گشت‌زنی مشترک آلمان-لهستان را در مرزهای این دو کشور مطرح کرد تا مانع از ورود پناهجویان از بلاروس شود. با این حال وی عنوان کرد که هیچ کدام از این دو کشور قصد بستن مرزهایشان را ندارند.
> واکنش کاربران
به هر حال در مورد اینکه مسئله چطور حل می‌شود باید انتظار کشید اما این ماجرا واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را درپی داشته است.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «این پناهجویان که تلاش می‌کردند خود را از مسیرجنگل به آلمان برسانند حالا نه راهی برای جلو رفتن دارند نه راهی برای عقب‌برگشتن. روزهای متمادی بدون آب وغذا مانده‌اند و خطر مرگ تهدیدشان می‌کند. متاسفانه خود کرده را تدبیر نیست».
کاربر دیگری گفته است: «‎‎نمی فهمم پناهنده شدن مال کشورای جنگ زده است به خدا یه مدرک زبان آلمانی باید بگیری و یه مقدار تخصص حتی کار ساختمونی هم باشه و ۱۰ هزار یورو پول به راحتی آلمان ویزای کار می‌گیری نمی‌دونم چرا ملت دقیقا با همین مقدار هزینه دشواری‌های چند برابری رو تحمل می‌کنند».
دیگری نوشت: «‎وقتی که مردم ایران رو با اخبار دروغ، فریفته غرب میکنند باید هم انتظار داشت که این مهاجرین گرفتار بشن. بسیاری از این مهاجرین که مصاحبه شدن (ایرانی یا غیر ایرانی) اظهار پشیمانی کردند.».
کاربر دیگری اینطور می‌نویسد: «ارتش بلاروس برخلاف قوانین پناهجویان رو تحویل سفارت نمی‌ده و محاصره‌شون کرده».
کاربر دیگری نوشته است: «‎به هموطنانمان بگید از طریق بلاروس به اروپانیایند. وضع خوبی حکمفرما نیست. دولت آلمان از لهستان خواسته جلوی پناهجویان را بگیرند و به بلاروس باز گردانند. دولت بلاروس در حال انتقام جویی از اتحادیه اروپا برای تحریمهاست، قربانی این بازی پناهجویانند».