دستور فوری برای ترخیص کالا از گمرک

احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه نشست با رئیس رسانه ملی در خصوص دپو و نگهداری کالاها در انبارهای سازمان اموال تملیکی و گمرک بویژه در رابطه با ذرت‌های آلوده گفت: در سال‌های اخیر سالانه ۸ میلیون تن ذرت وارد کشور شده که از این میزان، سالانه، حدود ۱۴۰ هزار تن را سازمان استاندارد آلوده تشخیص داده است. وی گفت: از سال ۹۲، ۹۵، ۹۷ و ۹۹ واردات این ذرت‌ها به داخل کشور ادامه داشته و واردات آن هیچ ارتباطی به دولت فعلی ندارد. خاندوزی افزود: سازمان استاندارد با بررسی‌هایی که انجام داد تشخیص داده که این ذرت‌ها در لحظه ورود به کشور آلوده بودند و بنابراین بر اثر ماندگاری در انبار‌ها فاسد و یا آلوده نشده‌اند. وی گفت: واردکننده این ذرت‌ها بخش خصوصی بوده و منابعی از دولت بابت آن هزینه نشده است. وزیر اقتصاد افزود: برای حل موضوع ۱۴۰ هزار تن ذرت آلوده در هر سال، اقدامات خوبی صورت گرفته یعنی بیش از ۱۰۳ هزار تن از آن به کشور مبدأ ارسال کننده مرجوع شده و مابقی ذرت‌ها به دو دلیل همچنان داخل کشور است دلیل نخست آن این است که بخشی از این ذرت‌ها را یک خریدار خارجی خرید کرده که حالا برای خروج آن از کشور تأخیر کرده است دلیل بعدی این است که بخشی از آن هم شاکی خصوصی دارد و با حکم دستگاه قضایی فعلاً در انبار‌ها است تا تکلیفش روشن شود.
 درخواست تجدید نظر برای اختیارات قانونی
به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین از دستور رئیس جمهوری مبنی بر اقدام فوری برای رسیدگی به کالاهای دپو شده در انبارهای سازمان اموال تملیکی خبر داد. احسان خاندوزی در حاشیه جلسه با رئیس رسانه ملی افزود: در سفر هیأت دولت به بوشهر و بازدید از وضعیت نامناسب برخی انبارهای سازمان اموال تملیکی، آقای رئیس‌جمهوری دستور ویژه دادند تا ظرف مدت سه ماه، دو اقدام ویژه در خصوص اموال تملیکی صورت بگیرد. وی گفت: اقدام نخست رفع نیازهای قانونی که در اموال تملیکی در سال‌های گذشته مورد غفلت قرار گرفته و اقدام بعدی تعیین تکلیف بخش زیادی از کالاهایی که در انبارها به‌صورت متراکم و نامنظم دپو شده و در حال نابودی است. وزارت اقتصاد و دارایی درخواست تجدیدنظر برای برخی اختیارات قانونی را در سازمان اموال تملیکی رسماً به دولت ارائه داده که با تصویب آن این اختیارات فراهم خواهد شد که سازمان اموال تملیکی با همکاری دادستانی و دیگر دستگاه‌ها بتوانند به فوریت به این مشکلات رسیدگی کنند. وزیر اقتصاد گفت: رئیس جدید سازمان اموال تملیکی هم منصوب شده و با دستور رئیس‌جمهوری مأموریت ویژه دارد تا موارد را بسرعت پیگیری کند.وی افزود: حدود 25 روز از زمان دستور آقای رئیس‌جمهوری گذشته و امیدواریم پس از سه ماه، بتوانیم هر دو اقدام مورد نظر را اجرایی کنیم و خبرهای خوشی را برای مردم داشته باشیم. وزیر اقتصاد گفت: گمرک و سازمان اموال تملیکی هر دو ذیل وزارت اقتصاد و دارایی فعالیت می‌کنند و این زمینه و اراده وجود دارد که از رویه‌های هزینه زا و ناکارآمد گذشته فاصله بگیریم.



برش
محاکمه مقصران

در همین رابطه رئیس دستگاه قضا نیز در واکنش به گزارش دادستان کل کشور درباره انبار‌های نگهداری کالا که در جریان سفر استانی خوزستان مورد بازدید قرار گرفته بود، با نامطلوب ارزیابی کردن وضع موجود به دادستان کل کشور و رئیس سازمان بازرسی دستور داد به‌صورت مستمر این موضوع را بررسی و تدبیری برای رفع مشکل نگهداری کالا در انبار‌ها اتخاذ کنند. وی با گلایه از وضعیت نگهداری کالا‌ها در انبار‌های سازمان امور تملیکی و گمرکات کشور که بعضاً منجر به فاسد شدن آنها می‌شود و با بیان اینکه به رئیس‌جمهوری و رئیس مجلس اظهار کرده‌ام این موضوع با عقل و منطق و شرع پذیرفته نیست، گفت: کالا‌های زیادی می‌آید و در انبار گمرک می‌ماند و انبار را اشغال می‌کند و وقتی انبار اشغال شد، محلی برای کالای دیگر که باید تخلیه شود موجود نیست و باید در نوبت بماند که این موضوع هزینه‌بر می‌شود. رئیس قوه‌ قضائیه ادامه داد: کالا می‌ماند و به هر دلیلی ترخیص نمی‌شود، در حالی که باید درباره کالایی که می‌آید پیش‌بینی شود که آیا می‌تواند تخلیه و ترخیص شود و اگر نمی‌تواند چند وقت می‌تواند نگهداری شود. محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه این کالا مورد نیاز کشور است، تخلیه هم می‌شود اما ترخیص نمی‌شود تا زمانی که فاسد شود، از روند موجود انتقاد کرد و گفت: چه منطقی است که کالا را نیاز داشته باشیم، پول هم داده باشیم ولی آن کالا بیاید تا در انبار بماند!
استقرار قاضی در همه گمرکات
مأموریت به دادستانی کل و سازمان بازرسی برای رفع مشکلات انبار‌های سازمان اموال تملیکی
رئیس قوه ‌قضائیه با طرح این سؤال که ۲ نماینده قوه ‌قضائیه در سازمان اموال تملیکی چه کاری انجام می‌دهند، گفت: اموال زیادی در انبار‌های سازمان اموال تملیکی وجود دارد که فاسد شده و تاریخ گذشته است یا تعداد آن از مقدار ذکر شده روی کارتن کمتر است که مشخص نیست تعدی به این کالا، در کجا رخ داده است؟ محسنی‌اژه‌ای با تأکید بر اینکه هیچ‌کس این وضعیت ورود، نگهداری و ترخیص کالا را قبول نمی‌کند، به رئیس سازمان بازرسی و دادستان کل کشور مأموریت داد هر اقدامی که می‌شود برای رفع مشکلات موجود انجام دهند. وی با اشاره به اینکه ممکن است در این زمینه قانون‌گذاری نیاز باشد، در عین حال تأکید کرد: با همین قوانین فعلی هم می‌شود بهتر از روند موجود عمل کرد. رئیس دستگاه قضا آمادگی خود را برای استقرار قاضی سیار یا ثابت در همه گمرکات کشور اعلام کرد و گفت: تا جایی که جزو اختیارات بنده است، هر نوع همکاری را انجام می‌دهم، چرا که وضعیت بسیار نامناسب است. وی ادامه داد: این موضوع از طریق وزارت اقتصاد باید دنبال شود، به صرف اینکه یک نامه نوشته شود که فلان آسیب موجود است، نباید موضوع رها شود. رئیس قوه قضائیه با اشاره به فاسد شدن ۱۴۰ هزار تن ذرت در انبارهای گمرکات و کوتاهی در ترخیص این نوع کالاها، گفت: این نوع مدیریت را هیچ کس از ما نمی‌پذیرد و ضرورت دارد افرادی که چه در دولت‌های قبلی و فعلی در این زمینه کوتاهی‌کرده‌اند، محاکمه شوند. وی افزود: 140 هزار تن ذرت آمده توی کشور ذرتی که این همه نیاز داریم البته این موضوع برای چند سال پیش است، اینقدر مانده تا فاسد شده است! الان باید کلی پول بدهند تا این جنس فاسد را چکارش کنند! یعنی کلی پول باید بدهیم برای امحای این کجا امحا بکنیم در دریا؟ نه نمی‌شود آتش بزنند؟ آیا این کار معقولی و منطقی است؟ کسی اصلاً این‌طور مدیریت را قبول نمی‌کند!
به‌گزارش تسنیم، محسنی اژه‌ای با بیان اینکه بنده به آقایان هم عرض کردم خدمت آقای رئیسی هم عرض کردم، خدمت آقای قالیباف هم عرض کردم این را هیچ کس از ما نمی‌پذیرد، تأکید کرد: من حاضرم در تمام گمرکاتمان یک شعبه سیار یا حتی ثابت بگذارم، الان وضع بسیار نامناسب است، اگر برخی از افراد کوتاهی کردند باید پرونده‌شان را قضایی بکنیم، چه قبلی‌ها چه فعلی‌ها. ما دو نماینده قوه قضائیه در سازمان امور تملیکی داریم، این نمایندگان چکار می‌کنند؟!