تشکیل قرارگاه رفاه

حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه دوم سیما گفت: طبق آمارهای رسمی حدود دو و چهار دهم میلیون نفر بیکار در کشور داریم، دو و دو دهم میلیون نفر اشتغال ناقص یا ناپایدار دارند و حدود ۲ میلیون نفر ناامید از یافتن کار داریم که جزو جمعیت فعال نیستند، نه و هفت دهم میلیون نفر هم با اشتغال کم درآمد روبه‌رو هستند و همچنین چهار و پنج دهم میلیون نفر هم اشتغال غیر رسمی دارند، یعنی بیمه ندارند.عبدالملکی خاطرنشان کرد: همه این گروه‌ها مخاطب برنامه اشتغال دولت باید باشند، البته مهم‌ترین گروه، بیکاران مطلق هستند اما بقیه گروه‌ها هم باید مخاطب قرار بگیرند. وی تصریح کرد: برنامه‌ای برای بیمه افرادی که اشتغال آنها آتیه ندارد یعنی بیمه نیستند داریم یا افرادی که درآمد کم دارند طبیعتاً درآمد آنها باید افزایش پیدا کند.
تشکیل قرارگاه رفاه
وی افزود: در هفته اول شروع به‌ کار، قرارگاهی  به اسم قرارگاه رفاه مردم تشکیل دادیم که ۱۶ ستاد دارد و یکی از ستادها، ستاد اشتغال است که این ستاد شامل اعضای اصلی شورای عالی اشتغال کشور و سایر نهادها مثل تشکل‌ها، بخش‌های کارفرمایی، نهادهای انقلابی و مجموعه‌های دیگر است. ستاد اشتغال چند جلسه برگزار کرد و مصوبات شورای عالی اشتغال عملاً خروجی‌های این ستاد است و قرارگاه به زیست بوم ملی اشتغال جمهوری اسلامی ایران رسیده است.
وزیر کار خاطرنشان کرد: برای اینکه اشتغال ساماندهی شود ۵ اتفاق باید بیفتد؛اول شناسایی نیروی کار مستعد، دوم مشاوره شغلی و کلینیک‌های کسب و کار و شتاب دهنده‌ها، سوم ترویج و فرهنگ سازی، چهارم اطلاع‌رسانی رسانه ملی و دستگاه‌های اطلاع‌رسانی و پنجم آموزش است.وی تصریح کرد: برای اینکه این زیست بوم فعال شود ۱۶ توافقنامه  در جلسه شورای عالی کار با دستگاه‌های مختلف داشتیم و در صورتی که این حرکت تندتر شود با سرعت بسیار بالایی ایجاد اشتغال خواهیم کرد و اشتغال‌های غیررسمی را به رسمی تبدیل می‌کنیم و درآمدهای اشتغال‌های موجود را افزایش می‌دهیم.


 هدفگذاری برای ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل جدید
به گزارش مهر، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هدف ما این است که حداقل یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل جدید شکل بگیرد.
عبدالملکی گفت: به این سمت حرکت می‌کنیم که میزان فرار بیمه‌ای کارفرمایان را کاهش دهیم و تعدادی از مشاغل غیر رسمی را رسمی کنیم ،اما بخش قابل ملاحظه‌ای از یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل جدیدی که ایجاد خواهد شد، بیمه خواهد داشت و بخشی از آن خوداشتغالی خواهد بود و نمی‌توانیم آنها را الزام کنیم که خودشان را بیمه کنند.وی افزود: هر گونه تغییری در قانون کار نباید به نحوی باشد که مسأله رفاه و امنیت شغلی حدود ۲۴ میلیون نفر شاغلین فعلی را به خطر بیندازد. عبدالملکی گفت: بیش از ۸۰ تا ۸۵ درصد کسانی که بیکارند  یا اشتغال ناقص و کم در آمد غیر رسمی دارند از کسانی هستند که مهارت ندارند.عبدالملکی با بیان اینکه ۴۰ تا ۵۵ درصد ظرفیت صنعت کشورمان، خالی است، گفت: یکی از علل آن مربوط به حوزه بوروکراسی و اداری است و ما به سهم خود در حوزه تأمین اجتماعی در حال تسهیل بخشی آن هستیم. وی افزود: تحریم‌ها در زمینه اشتغال می‌تواند نقش مؤثر و مثبت داشته باشد ،چون منابع ارزی، محدود و واردات، کمتر می‌شود و تمایلات به سمت بازار داخل خواهد بود.
تحریم داخلی است
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: من این دلیل و توجیه را که تحریم‌ها موجب شد برنامه‌مان محقق نشود نمی‌پذیرم؛ اگر بگوییم تحریم‌ها موجب این شد، تحریم داخلی است.
وی گفت: در طراحی زیست بوم ملی اشتغال، تکلیفی برای سازمان برنامه و بودجه تصویب شد که اعتبارات حوزه اشتغال با همکاری وزارت کار به‌عنوان هماهنگ کننده دیگر دستگاه‌ها در حوزه اشتغال، تنظیم شود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: امسال ۳۲ هزار میلیارد تومان در بند الف تبصره ۱۸، برای حوزه اشتغال اعتبارات در نظر گرفته شده بود که عملکرد زیادی نداشت و پیگیر هستیم تا این اعتبارات را فعال و از این ظرفیت بودجه‌ای استفاده کنیم.