درمبارزه با فساد خط قرمز نداریم

گروه سیاسی/ رئیس جمهوری روز گذشته در جلسه هیأت وزیران، با اشاره به اینکه مبارزه با فساد به نوعی شرط ضمن رأی مردم به این دولت بوده است، مبارزه با فساد و توجه به شایسته‌سالاری را از اصول اساسی دولت در عمل دانست و تأکید کرد که من هیچ خط قرمزی ندارم؛ نه دفترم، نه معاونینم و نه وزرا هیچ کدام خط قرمزی برای بنده نیستند. آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، در تأکیدی که پیش از این هم در هیأت دولت بیان شده بود، از اعضای هیأت دولت نیز خواست بشدت مراقبت و صیانت کنند تا در زیرمجموعه آنان هیچ فسادی رخ ندهد. آیت‌الله رئیسی در تبیین چرایی ترسیم این خط مشی برای خود و دولت، به این مسأله اشاره کرد که مردم شاید فقر و تنگدستی و سختی‌های معیشتی را تحمل کنند، اما فساد را نمی‌پذیرند.
رئیس جمهوری و دولت در مقابله با فساد، تنها به این گفتار و تأکید بسنده نکردند، بلکه همزمان با این تأکید، یک گام عملی نیز به منظور مقابله همه جانبه با فساد برداشته شد. روز گذشته هیأت دولت به پیشنهاد رئیس جمهوری، حجت‌الاسلام درویشیان را به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهوری به منظور هماهنگی، پیگیری و اجرای نقشه ملی پیشگیری و مقابله با فساد در دستگاه‌های اجرایی تعیین کرد. از نشانه‌های جدیت رئیس جمهوری و دولت در امر مقابله با فساد، اینکه تصمیمات این نماینده ویژه، در حکم تصمیمات رئیس جمهوری و هیأت وزیران و لازم‌الاجراست.
 مبارزه قوی و جدی دولت سیزدهم با فساد
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در جلسه روز گذشته هیأت وزیران، با تأکید بر اینکه دولت سیزدهم مبارزه با فساد را با قوت و جدیت پیگیری خواهد کرد، گفت: مردم شاید فقر و تنگدستی و سختی‌های معیشتی را تحمل کنند، اما فساد را نمی‌پذیرند. رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه مبارزه با فساد به نوعی شرط ضمن رأی مردم به این دولت بوده است، گفت: حتماً باید نسبت به احتمال بروز فساد حساس باشیم و به هیچ وجه از مبارزه با مصادیق آن غفلت نکنیم. او با بیان اینکه بسترها و زمینه‌های فساد کم و بیش در همه دستگاه‌ها وجود دارد، افزود: یکی از زمینه‌های بروز فساد، موضوع به‌کارگیری نیروی انسانی است، لذا در جذب نیرو باید صرفاً بر کارآمدی و صلاحیت‌های قانونی و شرعی تمرکز کرد و به همکاران خودمان نیز تأکید کنیم که از به‌کارگیری افراد به صرف آشنایی و رفاقت و بدون توجه به شایستگی‌ها خودداری کنند. آیت‌الله رئیسی خطاب به اعضای هیأت دولت تأکید کرد: باید بشدت مراقبت و صیانت کرد تا در زیرمجموعه شما هیچ فسادی رخ ندهد.


اگر انتقادها به انتصاب‌ها درست است، اصلاح شود
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، به مسأله انتصاب‌ها اشاره و تصریح کرد: در جاهایی که نسبت به انتصابات فضاسازی رخ می‌دهد، اگر این فضاسازی‌ها صحیح نیست، از عملکرد خودتان دفاع کنید، اما توجه داشته باشید که شایسته‌سالاری در دولت سیزدهم صرفاً یک شعار نیست، بلکه بستر و مبنای کار است و اگر انتقادات به یک عملکرد یا انتصاب شما صحیح است، باید سریعاً اصلاح کنید.
رئیسی با تأکید بر ضرورت اخذ نظر دستگاه‌های نظارتی مختلف پیش از بکارگیری افراد، اضافه کرد: مبارزه با فساد و توجه به شایسته‌سالاری از اصول اساسی دولت در عمل است. اما آنجا که کار خود را درست انجام داده‌ایم نباید تحت تأثیر فضاسازی‌ها قرار بگیریم.
رئیس جمهوری با بیان اینکه اگر فسادی در مجموعه دولت محرز شد، اول مسئولان با فرد خاطی برخورد کنند و سپس او را برای طی مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی کنند، گفت: من هیچ خط قرمزی ندارم؛ نه دفترم، نه معاونینم و نه وزرا هیچ کدام خط قرمزی برای بنده نیستند.
آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: بنده تلاش کردم همکارانم را از میان افراد پاکدست و ضد فساد انتخاب کنم. پاکدستی افراد دور این میز را تاکنون احراز کرده‌ام و در ادامه کار نیز باید نظارت و مراقبت لازم را به عمل آوریم. رئیس جمهوری تأکید کرد: در دولت سیزدهم برای نخستین بار در انتصابات سطوح عالی علاوه بر استعلام از مراجع اطلاعاتی، از مراجع نظارتی دیگر مثل سازمان بازرسی و دیوان محاسبات نیز استعلام افراد اخذ می‌شود.
ضرورت پیگیری مصوبات سفرهای استانی
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح جمع‌آوری و اقدامات حمایتی از متکدیان، گفت: دولت موظف است مانع سوء استفاده از کودکان و وارد آمدن آسیب‌های روحی و اخلاقی به آنان در کارهایی نظیر تکدی‌گری شود. لذا از شهرداری‌ها برای سامان دادن به این وضعیت حمایت می‌کنیم. رئیس جمهوری با تأکید بر ضرورت پیگیری اجرای مصوبات سفرهای استانی، گفت: نتایج و ثمرات سفرهای استانی در اجرای مصوبات این سفرها آشکار می‌شود و ضرورت دارد که اجرای این مصوبات به طور جدی پیگیری شود. رئیسی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های کارخانه کاغذ مازندران، اضافه کرد: با توجه به مشکلاتی که در زمینه تأمین کاغذ در کشور وجود دارد و از سوی دیگر توانمندی‌های کشور در زمینه تولید کاغذ، باید هر چه سریع‌تر نیازهای کارخانه کاغذ مازندران و کارخانه دیگری که در استان فارس قرار دارد، تأمین شود تا مشکلات موجود در بازار کاغذ برطرف شود. رئیس جمهوری در بخش پایانی سخنان خود با یادآوری اینکه من همواره بر ضرورت نشست و گفت‌وگو با اقتصاددانان از جمله کارشناسان اقتصادی که حتی نظرات مخالف با دولت دارند، تأکید داشته‌ام، گفت: برگزاری نشست‌های مشورتی با صاحب‌نظران اقتصادی و اخذ نظرات و انتقادات آنان اقدام مبارکی است که می‌تواند تصمیمات و اقدامات دولت را پخته‌تر کند.
رأی اعتماد هیأت وزیران به استانداران مرکزی و قم
هیأت وزیران در ادامه جلسه روز گذشته پس از بررسی برنامه‌ها و سوابق استانداران پیشنهادی وزارت کشور، فرزاد مخلص الائمه و سید محمد تقی شاهچراغی را به ترتیب به عنوان استانداران استان‌های مرکزی و قم تعیین کرده و به آنان رأی اعتماد داد. مخلص الائمه دارای مدرک دکترای مدیریت آینده پژوهی و کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت صنعتی است و پیش از این به عنوان معاون راهبردی و مدیر منابع سازمان بازرسی کل کشور، بازرس کل امور نفت، نیرو و ارتباطات و معاون گروه بازرسی صنعت و معدن فعالیت داشته است. شاهچراغی، استاندار جدید استان قم، متولد ۱۳۴۳ در سمنان و دانشجوی دکترای مدیریت است. او در دوران دفاع مقدس مسئولیت‌های مختلفی همچون آموزش و فرماندهی عملیات‌ها در استان‌های مختلف کشور را برعهده داشته و به عنوان فرمانده نمونه کشوری در نیروهای مسلح کشور برگزیده شده است. آیت‌الله رئیسی پس از رأی اعتماد دولت به استانداران قم و مرکزی نیز بار دیگر، مبارزه با فساد را جزو محوری‌ترین رویکردهای دولت سیزدهم دانست و خطاب به استانداران تأکید کرد که ضرورت دارد این رویکرد در عرصه‌های مختلف بویژه در گزینش و انتخاب مدیران و همکاران شما به طور دقیق مورد توجه قرار گیرد.  رئیس جمهوری اضافه کرد: در کنار لحاظ صلاحیت‌های تخصصی، قانونی و شرعی، بومی‌گزینی را نیز مورد توجه قرار دهید، به شکلی که جوانان متدین و انقلابی استان احساس کنند که میدان برای کار و تلاش آنان مهیا است. آیت‌الله رئیسی درعین حال، حفاظت از محیط زیست را از جمله مسائل کلیدی در دولت سیزدهم برشمرد و گفت: بویژه در استان مرکزی که استانی صنعتی است باید به این موضوع و نیز مسائل کارگری توجه شود تا بتوانیم تولید را در ضمن ایجاد اشتغال رونق ببخشیم.

رئیسی در دیدار جمعی از دانش‌آموزان:
برنامه دولت مستند کردن  همه اقدامات خود به بیانیه گام دوم است

رئیس جمهوری با بیان اینکه اگر 13 آبان نبود، فقط جنبه استبدادستیزی انقلاب اسلامی برجسته می‌شد، اظهار داشت: حرکت بموقع دانشجویان در 13 آبان که براساس شناخت دقیق آنان از آرمان‌های امام‌ خمینی بود نشان داد انقلاب اسلامی مردم ایران همزمان با «استبداد داخلی و سلطه‌طلبی خارجی» مبارزه می‌کند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی ظهر چهارشنبه در دیدار جمعی از دانش آموزان به مناسبت فرا رسیدن سالروز تسخیر لانه جاسوسی امریکا و روز دانش‌آموز، این روز را یادآور ایامی بزرگ و افتخارآفرین در تاریخ مبارزات ملت ایران با استبداد داخلی و استعمار خارجی دانست و گفت: امام راحل بحق حرکت دانشجویان در ۱۳ آبان را انقلاب دوم و در تداوم انقلاب اول نامید و الگوسازی از ایثارگری‌های امثال شهید فهمیده بود که باعث شد امروز افرادی مثل دانش‌آموز ایثارگر علی لندی با الگوگیری از این شهدا جان خود را فدای نجات دیگران کنند.
رئیسی در ادامه با اشاره به نکات مطرح شده از سوی دانش‌آموزان در این جلسه درباره متون درسی و توجه به نکات تربیتی گفت: نظام آموزشی کشور باید به دنبال اعتلای روحی دانش‌آموزان باشد تا افرادی برخوردار از احساس مسئولیت تربیت کند. رئیس جمهوری با اشاره به سخنان یکی از دانش‌آموزان درباره بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، گفت: برنامه دولت سیزدهم این است که همه اقدامات خود را مستند به یک برنامه بالادستی کند. از آنجا که بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به شکلی دقیق وضعیت فعلی کشور و چشم‌انداز آینده را ترسیم کرده دولت به دنبال آن است که همه اقدامات تحول‌آفرین را به این بیانیه مستند کند. رئیسی با اشاره به اینکه آینده به دست شما دانش‌آموزان رقم می‌خورد، اضافه کرد: یک بررسی سریع از وضعیت عمومی کشور کافی است تا ببینیم که پس از پیروزی انقلاب اسلامی کارهای بسیاری شده و پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم، اما عقب‌ماندگی‌های زیادی نیز وجود دارد که باید جبران شود و این مسئولیت بیش از هر کس برعهده شما دانش‌آموزان است. رئیس جمهوری همچنین با تأکید بر نقش ویژه آموزش و پرورش در ساختن کشور، تصریح کرد: سند تحول نظام آموزشی نباید صرفاً یک سند مکتوب باقی بماند بلکه باید مستند تحول واقعی آموزش و پرورش و تحول مدارس کشور باشد. آیت‌الله رئیسی دانش‌آموزان را آینده سازان و ذخایر اصلی کشور برای رسیدن به قله پیشرفت دانست و خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان می‌توانند با تسلط بر تاریخ درخشان این کشور و حماسه سازی ملت در مقابل بدخواهان، خود را برای ساختن ایران اسلامی آماده کنند. رئیسی همچنین با ارزشمند توصیف کردن نرم افزار (اپلیکیشن) آموزشی شاد، اظهار داشت: راه‌اندازی این نرم افزار تجربه گرانقدری است که حتی پس از بازگشایی حضوری مدارس می‌تواند به عنوان مکمل آموزش در مدارس تداوم یابد. نرم‌افزار شاد از زمانی که راه‌اندازی شده پیشرفت‌های زیادی کرده و اشکالات آن یک به یک برطرف شده و در آینده می‌تواند بستر و شبکه بسیار خوبی برای ارتقای آموزش باشد.
در این مراسم از کتاب ایرانیوم که ماحصل پویش «ایرانی نو» بود، رونمایی شد. اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان در ایام سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با هدف ایجاد شور انتخاباتی پویش ایرانی نو را در جامعه دانش آموزی طراحی و اجرا کرد. در این پویش سؤالات و درخواست‌های دانش آموزان از رئیس جمهوری آینده جمع آوری شد که امروز این سؤالات در قالب کتاب ایرانی نو تقدیم رئیس جمهوری شد.همچنین در پایان این مراسم از خانواده‌های شهید فهمیده و شهید طوقانی با اهدای لوح تجلیل شد و دانش آموزان حاضر در این مراسم با رئیس جمهوری عکس یادگاری گرفتند.