شکست امریکا در دریای عمان

گروه سیاسی/ نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عملیاتی پیچیده و متهورانه در دریای عمان، که با دو بار رویارویی با نیروی دریایی امریکا هم توأم بود، عملیات سرقت نفت ایران از سوی امریکا را به شکست کشاند و نفت سرقت شده ایران را به همراه نفتکش بیگانه حامل آن، به آب‌های سرزمینی ایران منتقل کرد.
نخستین بار خبر و گزارش این سرقت دریایی و عملیات پیچیده نیروی دریایی سپاه پاسداران از سوی شبکه خبر سیما منتشر شد و ساعتی بعد اطلاعیه روابط عمومی سپاه پاسداران این گزارش‌ها را تأیید و تکمیل کرد.
به گزارش ایرنا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه خود با بیان اینکه «با اقدام بموقع و مقتدرانه جان برکفان دلاور نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات نیروی دریایی ارتش تروریست امریکا برای سرقت نفت جمهوری‌اسلامی ایران در دریای عمان ناکام ماند» جزئیات این سرقت دریایی را اینطور تشریح کرد: «امریکایی‌ها در این اقدام یک نفتکش حامل نفت ایران را در آب‌های دریای عمان سرقت و با انتقال محموله نفت به یک نفتکش دیگر آن را به سوی مقصدی نامعلوم هدایت کردند.»
سپاه پاسداران با اشاره به اقدام همزمان دلاورمردان نیروی دریایی سپاه در ناکام‌سازی این عملیات، اضافه کرد: «رزمندگان نیروی دریایی سپاه با اجرای عملیات «هلی برن» روی عرشه نفتکش حامل نفت سرقت شده، آن را تصرف و به سوی آب‌های سرزمینی ایران هدایت کردند. نیروهای ارتش تروریست امریکا در ادامه با استفاده از چندین فروند بالگرد و ناو جنگی به تعقیب نفتکش پرداختند، اما با ورود قاطعانه و مقتدرانه جان برکفان نیروی دریایی سپاه ناکام ماندند.»


در اطلاعیه روابط عمومی کل سپاه با اشاره به تلاش نافرجام دوباره امریکایی‌ها برای تقویت توان خود، با استفاده از استعداد بیشتر و گسیل چند ناو جنگی دیگر برای سد کردن مسیر حرکت نفتکش، آمده است: «امریکایی‌ها با درک آمادگی و قاطعیت رزمندگان شجاع و غیرتمند نیروی دریایی سپاه برای رویارویی با هر نوع ماجراجویی و تهدید علیه منافع ملت ایران از ادامه ماجرا منصرف و منطقه را ترک کردند.»
نیروی دریایی سپاه تأکید کرد: این نفتکش در ساعت ۸ صبح مورخ سوم آبان ماه ۱۴۰۰ در آب های سرزمینی ایران اسلامی، در لنگرگاه بندر عباس پهلو گرفته است. روابط عمومی کل سپاه در پایان این اطلاعیه که عصر دیروز منتشر شد، اعلام کرد که «تصاویر شفاف، گویا و غیر قابل انکار این رخداد در اختیار رسانه‌های گروهی قرار خواهد گرفت.»
در توضیحی برای گزارش کامل روابط عمومی سپاه پاسداران، می‌توان اینطور استنباط کرد که امریکایی‌ها، با توقیف نفتکش حامل نفت ایران در دریای عمان، نفت ایران را به نفتکش دیگری منتقل کردند. در این میان تکاوران نیروی دریایی سپاه پاسداران، به جای مقابله با این سرقت در حین انجام آن، زمانی وارد عمل شدند که نفتکش دوم که نفت سرقت شده ایران را حمل می‌کرد، درحال عزیمت به مقصد دیگری بود. در این هنگام، تکاوران سپاه پاسداران با عملیات هلی برن، وارد این نفتکش شده، آن را به تصرف درآورده و درنهایت این نفتکش غیرایرانی با محموله نفت ایرانی سرقت شده را به سمت بندرعباس هدایت کردند. دو بار مواجهه نیروی دریایی امریکا و تعقیب و سدکردن راه این نفتکش، در این مسیر، یعنی از دریای عمان به سمت بندرعباس اتفاق افتاد که به دلیل مقاومت تکاوران و نیروی دریایی سپاه پاسداران، این عملیات‌ها با شکست مواجه شد.
عصر دیروز، نیروی دریایی سپاه پاسداران، فیلمی 7 دقیقه‌ای را از این رویارویی نزدیک شناورهای سپاه و نیروی دریایی امریکا منتشر کرد، فیلمی که نشان می‌دهد این تقابل حدود یک هفته پیش رخ داده و درنهایت، به دلیل ایستادگی نیروی دریایی سپاه پاسداران، امریکایی‌ها ناچار به عقب‌نشینی شدند. در این فیلم، نام نفتکش توقیف شده SOTYTH ذکر و تأکید شده که «به دلیل تخلفات مالی و قاچاق نفت از آب‌های جمهوری اسلامی ایران» توقیف شده است. در این فیلم، آمده که این نفتکش «با وجود دخالت و اقدام غیرقانونی 5 فروند ناو امریکایی» توقیف شده و مرحله نخست آن، با اعزام تکاوران یگان واکنش سریع سپاه و سپس هلی‌برن روی نفتکش متخلف آغاز شده است. پس از در اختیار گرفتن نفتکش، سایر شناورهای ایرانی به این شناور نزدیک می‌شوند که در این مرحله، نیروی دریایی امریکا به امید نجات نفتکش، وارد صحنه می‌شود. هدایت عملیات از سوی ناو سرفرماندهی شهید ناظری صورت گرفت و شناورهای موشک‌انداز نیروی دریایی سپاه پاسداران و پهپادهای سپاه نیز حضور داشته‌اند. درنهایت، به‌رغم برخورد بسیار نزدیک و شاید فاصله 10 متری شناورهای دوطرف، به دلیل ایستادگی رزمندگان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروهای امریکایی مجبور به عقب‌نشینی شدند و نفتکش متخلف به سمت ایران هدایت می‌شود.
گمانه زنی‌ها درباره چرایی سرقت دریایی امریکا
برخی صاحبنظران و رسانه‌ها در تحلیل‌هایی، علت این سرقت شکست خورده امریکایی‌ها را توفیق دولت سیزدهم در به شکست کشاندن تحریم‌های نفتی و افزایش صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی می‌دانند. به عبارت دیگر، پس از آنکه امریکا نتوانست با به‌کارگیری همه ابزارهای سیاسی و اقتصادی خود، مانع صادرات نفتی ایران شود، این بار تلاش کرد با استفاده از نیروهای نظامی خود و با انجام سرقت دریایی، مانع صادرات قانونی ایران شود.
«تسنیم» در گزارشی، با اشاره به اینکه ظاهر این ماجرا یک دزدی دریایی است که ناکام مانده است، نوشت: «ولی اصل ماجرا به اتفاقی برمی‌گردد که در حوزه افزایش اخیر صادرات نفت ایران علی‌رغم فشارهای تحریمی امریکا رخ داده است. خبرهای دریافتی از آغاز موج تازه افزایش صادرات نفت ایران حکایت دارد و امریکا در حالی که خود را در پروژه تحریم نفت ایران شکست‌خورده دید، عصبانیت خود را با اقدام مذبوحانه سرقت دریایی نشان داد.» این خبرگزاری اضافه کرد: «اینکه امریکا به‌جای فشار به مشتریان نفتی ایران برای عدم انجام معامله با کشورمان و به‌جای فشار به ایران برای کاهش قدرت فروش نفت، دست به دزدی دریایی محموله‌های نفتی ایران زده است، نشان می‌دهد این ابرقدرت پوشالی، از افزایش رشد صادرات نفت ایران و شکست سیاست‌های مذبوحانه خود برای توقف ایران عصبانی شده و راهکاری جز دزدی دریایی را برای آسیب زدن و ایجاد اختلال حتی کوچک و مقطعی در روند یک محموله صادراتی نفت ایران، پیشِ‌روی خود ندیده است و این مسأله، مبین شکست امریکا در پیاده‌سازی فشار حداکثری برای توقف و تحریم صادرات نفت ایران است‌.»
قدرت‌نمایی پوشالی با بمب افکن‌های بی1
8 آبان ماه جاری، فرماندهی مرکزی ایالات متحده امریکا در بیانیه‌ای، از پرواز بمب‌افکن «بی-۱» در منطقه، به همراه جنگنده‌هایی از بحرین و عربستان خبرداد و مدعی شد «هدف مأموریت گروه ضربت بمب‌افکن که پنجمین مأموریت در منطقه عملیاتی فرماندهی مرکزی ایالات متحده در سال‌جاری است، این بود که پیام روشنی از اطمینان خاطر ارائه کند.»
طبق این بیانیه، «این بمب‌افکن پرواز خود را از اقیانوس هند آغاز کرد و پیش از خروج از منطقه بر فراز خلیج عدن، تنگه باب المندب، دریای سرخ، خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان پرواز کرد.» پرواز این بمب‌افکن امریکایی که احتمالاً به قصد قدرت‌نمایی برای جمهوری اسلامی ایران بوده، حالا با اقدام دیروز سپاه پاسداران بیشتر به یک نمایش پوشالی شبیه شده است.
مهرماه امسال نیز نیروی دریایی امریکا گزارش رسانه‌های ایرانی مبنی بر تعقیب قایق‌های امریکایی در خلیج فارس از سوی شناورهای نیروی دریایی سپاه را تکذیب کرد. این درحالی بود که رسانه‌های ایرانی فیلم این تعقیب را منتشر کردند که نشان می‌داد شناورهای نیروی دریایی سپاه از نزدیک قایق‌هایی با پرچم امریکا عبور می‌کنند.
مجموعه این گزارش‌ها، از مهرماه تا خنثی‌سازی عملیات سرقت امریکایی، نشان‌دهنده دست بالای نظامی ایران در خلیج فارس و دریای عمان است؛ خبری که نه فقط برای امریکا، بلکه برای برخی متحدان منطقه‌ای او نیز ناخوشایند است.