آقاي ضرغامي! با اين انتصابات به كجا مي‌رويد؟

آرمان‌ملی- مطهـره شفیعی: شعـــبه صداوسیمـــا در سـازمان میراث فرهنگی و گردشگری! عزت‌ا... ضرغــامی زمـانی کـــه با ساختمان جام‌جم خداحافظی کرد زمانی را صرف دیدار با شخصیت‌هایــی کـرد که در چارچوب فکری او تعریف نمی‌شدند. از همان ابتدا برخی پیش‌بینی کردند که او سودای ریاست‌جمهوری در سر دارد  و در نهایت هم چنین شد. ضرغامی عزم ورود به پاستوری را کرد که خودش بهتر می‌دانست ورودش به آن یک رویای دست‌نیافتنی است اما شاید این گمانه را در ذهن داشت که هر کاندیدایی رئیس‌جمهور شود، احتمال انتصاب کاندیدا‌های شکست خورده در کابینه‌اش وجود دارد که چنین هم شد. ضرغامی که بیش از ۱۰ سال ریاست سازمان صداوسیما را به عهده داشت، در کابینه ابراهیم رئیسی به‌عنوان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی معرفی شد و با رأی بالای نمایندگان بر صندلی این وزارتخانه تکیه زد. هرچند او بارها در مصاحبه‌های انتخاباتی‌اش از نیاز مردم به نان شب سخن گفته اما هیج‌جا صحبتی از توسعه و رونق گردشگری به‌عنوان صنعتی اشتغالزا و یکی از درآمدزاترین حوزه‌های ممکن نبرده است.
 صبحانه‌ها تعطیل شد
پس از حضور ضرغامی در وزارت گردشگری دیگر خبری از آنانی نبود که برای صبحانه یا عصرانه مهمانشان می‌شد یا آنها را به نوشیدن یک چای داغ دعوت می‌کرد. باید در نظر داشت عزت‌ا... ضرغامی هیچ‌گاه شخصیت طراز اول کشور نبوده و در رزومه او پیش از وزارت میراث فرهنگی تنها ریاست صداوسیما درج شده است. بنابراین طبیعی است که با نیروهای متخصص در حوزه‌های دیگر غریبه باشد که این مولفه یک ضعف بزرگ در سپردن مسئولیت به افرادی است که فاقد آشنایی کافی با حوزه در نظر گرفته شده برای ریاست آنها هستند. آن‌طور که رزومه و فعالیت‌های ضرغامی نشان می‌دهد او فاقد آشنایی با موضوعات مربوط به وزارت گردشگری است اما مشکل دومی هم در وزارت ضرغامی وجود دارد که انتصاب مدیران ناآشنا با این وزارتخانه و جابه‌جایی مدیران صداوسیما به سازمان گردشگری بود. 
 قطار جام‌جم به آزادی 


گویا ضرغامی قصد دارد مدیران صداوسیما را به وزارت میراث فرهنگی منتقل کند و شیوه مدیریت اتوبوسی را در همین ماه‌های اول در وزارت تازه پاگرفته اجرایی کند، چنانکه  از همان روز تودیع و معارفه با دو همراه به وزارتخانه آمد؛ طاهره قیومی که رئیس سابق مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور پیشین بود و عیسی بخشی که سال‌هاست به‌عنوان مسئول دفتر ضرغامی شناخته می‌شود. دیروز  محمدحسین صوفی با صدور حکمی از سوی عزت‌ا... ضرغامی وزیر میراث فرهنگی به‌عنوان رئیس جدید کانون جهانگردی و اتومبیلرانی منصوب شد. صوفی پیش از این دبیر شورای نظارت بر سازمان صداوسیما و از اعضای شورای عالی بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها بود. او در کارنامه خود عضویت در هیات مدیره غار علی‌صدر، مسئولیت برگزاری نمایشگاه‌های متعدد ایرانگردی ‌و جهانگردی را دارد که در مقایسه با مسئولان قبلی این کانون تجربه کافی ارزیابی نمی‌شود. پیش از صوفی این جایگاه در اختیار حسین اربابی بود که پیش از ریاست بر کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، معاون سرمایه‌گذاری، امور حقوقی و مجلس سازمان میراث فرهنگی بود.
 با تجربه‌ها بی‌تجربه شدند
یکی از انتصاب‌های عجیب ضرغامی جلوس علی دارابی بر کرسی معاونت سازمان میراث و گردشگری به‌جای محمد‌حسن طالبیان بود. این انتصاب با انتقادات زیادی همراه بود چراکه در رزومه دارابی نشانی از فعالیت در حوزه گردشگری نیست. او در فاصله سال‌های
 ۱۳84-۱۳۷۷معــاون اداری و مالـــی، معـــاون پژوهش و برنامــه‌ریزی و مــعاون امور مـــراسم ستــاد شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بــوده است. از جـــمله دیگر مسئولیت‌های او مــــی‌توان به معاون امور مجلس و استـــــان‌های سازمان صداوسیما (۱۳۸۶–۱۳۸۴)، قائم مقام سازمان صداوسیما 
(۱۳۸9-۱۳۸6)، معــــاون سیمای ســــازمان صــــداوسیما (۱۳93–۱۳89)، مشــــاور رئیــــس سازمــان صداوسیما (۱۳95-۱۳93)، معاون امور استان‌های سازمان صداوسیما (1400-1395) مشــــاور رئیس و مــــدیر بررسـی تاریخی و سیاسی مؤسسه حفـــظ و نشر آثار مقام معـــــظم رهبری و 
(۱۳95-۱۳93)رئیس ستاد سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در صداوسیما اشاره کرد. طالبیانی که از سوی ضرغامی کنار گذاشته شد، در سال 92 که به‌عنوان معاون سازمان میراث فرهنگی معرفی شد، دارای سوابقی مانند مدیر پایگاه پژوهشی پارسه - پاسارگاد (شامل محوطه‌های ثبت جهانی تخت‌جمشید و پاسارگاد)، از دست‌اندرکاران تهیه‌ پرونده‌های ثبت جهانی، مدیر پایگاه‌های میراث فرهنگی فیروزآباد، ماسوله، چغازنبیل و ارگ بم در سال‌های مختلف بود. ایسنا 25 شهریور نوشت: مدیرکل روابط عمومی وزارتخانه میراث فرهنگی تغییر داده شد که اتفاقا مدیر قبلی نیز از خبرنگاران صداوسیما بود اما حسن میثمی که سابقه اجرایی در تلویزیوین سازمان صداوسیما را نیز دارد، جایگزین او شد.
 ضرغامی هم تجربه ندارد
مشخص نیست قطار جابه‌جایی مدیران از جام‌جم به ساختمان خیابان آزادی چه زمانی متوقف می‌شود اما این انتصاب‌ها را باید نشأت گرفته از کم‌آگاهی ضرغامی به این حوزه و عدم شناخت از متخصصان دانست. او از روزی که در مجلس به دفاع از خود می‌پرداخت گاف می‌داد تا بعد از آن. در اذهان بسیاری هست که او در جلسه رای‌اعتماد مجلس گفته بود: «گروهی که همراه رئیس‌جمهور پیشین به ایتالیا رفته بودند شاهدند که آنها را بر پای مجسمه سردار رومی خود برده‌اند اگر یک تصویر از نقش رستم نشان می‌دادند که در آن پادشاه رومی به پای داریوش اول افتاده و تقاضای عفو می‌کند عظمت ایران را به رخ آنها می‌کشیدند.» یا در زمانی که به بازدید از تخت‌جمشید می‌پرداخت، چنین گفت: «امروزه مردم پاسارگاد به‌دلیل مقبره کوروش نمی‌توانند کشاورزی کنند و چاه بزنند، باید این مشکلات برطرف شود و قوانین حریم‌ها مقداری انقباض پیدا کند.» که این ادعا با واکنش‌های زیادی همراه شد. این ادعا را بسیاری مشابه اقدام دولت احمدی‌نژاد دانستند که در سال 89 در مراسم رونمايي از منشور کوروش در تهران، رئيس دفتر رئيس‌جمهور اسبق بر گردن يک بسيجي چفيه انداخت و خود رئيس‌جمهور بر گردن کوروش.