طلوع فجر زیر باران

گروه ورزشی/ هفته چهارم لیگ برتر فوتبال دیروز با انجام 4 مسابقه آغاز شد. در یکی از حساس‌ترین بازی‌ها، فجرسپاسی و استقلال در ورزشگاه حافظیه به مصاف هم رفتند. آبی‌پوشان پایتخت که پنجشنبه تهران را به مقصد شیراز ترک کردند، با استقبال کم نظیر هواداران‌شان در فرودگاه و هتل محل اقامت مواجه شدند. حدود 3 هزار هوادار مقابل هتل چمران تجمع کرده و انتظار ستاره‌های تیم محبوب‌شان را می‌کشیدند. این شرایط باعث شد استقلالی‌ها حدود یک ساعت در اتوبوس بمانند تا با مداخله نیروهای انتظامی اوضاع عادی شده و آبی پوشان وارد هتل شوند. جالب اینکه پیش از شروع بازی هم تعدادی از طرفداران مقابل ورزشگاه حافظیه حضور یافته و قصد داشتند وارد ورزشگاه شوند که طبیعتاً به دلیل بدون تماشاگر بودن مسابقات از ورود آنها ممانعت شد. عجیب اینکه در این بین حدود 100 نفر وارد ورزشگاه شدند؛ موضوعی که اعتراض کادر فنی و مسئولان استقلال را در پی داشت و ناظر بازی هم تأکید کرد تا زمانی که تماشاگران از ورزشگاه خارج نشوند، بازی برگزار نخواهد شد. برای همین سوت آغاز بازی با حدود 5 دقیقه تأخیر توسط مرتضی منصوریان زده شد.
آبی‌پوشان در شرایطی وارد میدان شدند که فرهاد مجیدی تغییراتی نسبت به بازی قبل مقابل تراکتور در ترکیب اولیه تیمش ایجاد کرده بود؛ امین قاسمی‌نژاد و رودی ژستد جایگزین امیرحسین حسین زاده و روزبه چشمی شدند تا از خرید خارجی جدید استقلال هم رونمایی شود. حضور همزمان ژستد، قاسمی‌نژاد و کوین یامگا نشان از استقلالی هجومی داشت. دقیقه ۳، یامگا فرصت خوبی داشت تا خیلی زود آبی‌پوشان را به گل برساند اما ضربه او توسط ایمان صادقی دروازه‌بان فجر مهار شد. شاگردان علی اصغر کلانتری برای جبران نتیجه جلو کشیدند اما نتوانستند موقعیت‌ خاصی خلق کنند. دقیقه ۱۹ پاس عالی قاسمی نژاد به یامگا، این بازیکن فرانسوی را در موقعیت ایده‌آل گلزنی قرار داد اما ضربه او در موقعیت تک به تک با اختلاف بسیار کمی از کنار دروازه به بیرون رفت. در ادامه شاهد فوتبالی درگیرانه از سوی بازیکنان دو تیم بودیم و توپ بیشتر در میانه میدان ضربه خورد. اتفاق قابل اشاره اعتراض فرهاد مجیدی در واپسین دقایق این نیمه و کارت زردی بود که توسط مرتضی منصوریان به سرمربی استقلال داده شد.
در دقایق ابتدایی نیمه دوم قاسمی نژاد و یامگا دو فرصت خوب را از دست دادند و در ادامه سیدحسین حسینی هم شوت نعمتی بازیکن فجر را دفع کرد. دقیقه 60 ارسال توپ از نقطه کرنر به محوطه جریمه با خطای حمید نعمتی روی محمد دانشگر همراه شد و داور در سوت خود به نشانه پنالتی دمید. این بار وریا غفوری که در بازی قبل پنالتی از دست داد پشت توپ نایستاد و یامگا گل نخست بازی را به ثمر رساند تا آبی‌ها از میزبان پیش بیفتند. مجیدی دقیقه 61 امیرارسلان مطهری را به جای قاسمی نژاد و امیرحسین حسین زاده را به جای ژستد به میدان فرستاد. ضمن اینکه دقیقه 69 هم زبیر نیک نفس جایگزین آرش رضاوند شد. در ادامه بازی بیشتر در میانه میدان در جریان بود ولی هر چه به دقایق پایانی نزدیک تر شدیم، تلاش فجری‌ها برای رسیدن به گل تساوی افزایش یافت. دقیقه 92 حسین مهربان بازیکن فجر تعادلش را درون محوطه جریمه استقلال از دست داد اما داور اعتقادی به خطای پنالتی نداشت؛ موضوعی که با اعتراض شدید نیمکت فجری‌ها همراه شد و داور به کلانتری کارت زرد نشان داد تا اوضاع آرام شود. در شرایطی که 5 دقیقه وقت اضافه رو به پایان بود، ارسال کرنر توسط سعید زارع با ضربه سر سیروان قربانی به گل تبدیل شد تا بازی به تساوی کشیده شود و استقلال در لحظات پایانی برد را از دست بدهد. در دیداری که بازیکنان دو تیم 90 دقیقه زیر باران برای کسب نتیجه تلاش کردند فجری‌ها با گل دقیقه 95 از شکست گریختند.
گفتنی است در2 بازی همزمان، هوادار 2-0 شهرخودرو را شکست داد و تراکتور هم در تبریز 2-1 مغلوب پیکان شد. دربی اصفهان میان سپاهان و ذوب آهن هم از ساعت 18 آغاز شد.


پرسپولیس – گل گهر؛ بازگشت به مسیر پیروزی
پرونده هفته چهارم لیگ برتر امروز با برگزاری 4 مسابقه بسته می‌شود. مس از ساعت 16 در ورزشگاه شهید زینعلی سرچشمه که در این فصل میزبان بازی‌های خانگی رفسنجانی‌هاست، برابر آلومینیوم قرار می‌گیرد. شاگردان محمد ربیعی که هنوز به پیروزی نرسیده‌اند(2 باخت و یک بازی برگزار نشده برابر شهرخودرو که هنوز رأی آن اعلام نشده) مقابل شاگردان رسول خطیبی صف آرایی می‌کنند که پس از تساوی با شهرخودرو و پیروزی بر فولاد، پرسپولیس را هم 1-0 شکست دادند تا با عملکردی قابل توجه از سد قهرمان جام حذفی و لیگ فصل گذشته عبور کرده باشند. در دیگر دیدار، نساجی هم از ساعت 16 در ورزشگاه شهدای ساری پذیرای صنعت نفت است. سرخپوشان قائمشهری پس از پیروزی بر فجرسپاسی و باخت مقابل پرسپولیس، برابر گل گهر به تساوی 1-1 رسیدند. در این بازی، ساکت الهامی سرمربی نساجی آنقدر به داور معترض شد که موعود بنیادی فر او را اخراج کرد و این هفته نمی‌تواند روی نیمکت تیمش بنشیند. در سمت مقابل، صنعت نفت 3 باخت پیاپی داشته که آخرینش 2-0 برابر فجرسپاسی رقم خورد. البته علیرضا منصوریان که تست کرونایش منفی شده به آبادانی‌ها قول داده که روند نتیجه‌گیری تیمش تغییر کند. از ساعت 18 هم 2 مسابقه انجام می‌شود که طی آن نفت مسجدسلیمان در ورزشگاه شهید بهنام محمدی میزبان فولاد است. شاگردان فراز کمالوند پس از تساوی با پیکان و باخت به سپاهان، در آخرین بازی‌شان برابر شهرخودرو به پیروزی 1-0 رسیدند ولی سرمربی نفت در نشست خبری از اوضاع تیمش گلایه کرد و اولتیماتوم داد که استعفا می‌دهد. در سمت مقابل، شاگردان عبدالله ویسی بعد از 2 باخت پیاپی، با شکست دادن مس از بحران فاصله گرفته و باید دید در این مسابقه چه عملکردی خواهند داشت. در دیگر دیدار، پرسپولیس در ورزشگاه آزادی به مصاف گل گهر می‌رود. قهرمان 5 دوره لیگ برتر در بازی قبل برابر آلومینیوم، نشانی از آن تیم مقتدر فصل گذشته نداشت و تیمی آشفته و کم رمق در میدان بود. بعد از بازی گل محمدی تأکید کرد که حق تیمش حتی تساوی هم نبوده است. حالا باید دید سرمربی این تیم چه تمهیداتی برای بازگشت قرمزها به وضعیت ایده آل دارد. در سمت مقابل، سیرجانی‌ها که لیگ را با 2 برد پیاپی برابر تراکتور و فجرسپاسی آغاز کردند، هفته گذشته در خانه به تساوی مقابل نساجی رضایت دادند. گفتنی است امیر قلعه نویی که محرومیت 3 ماهه‌اش را سپری می‌کند، در این بازی هم حق نشستن روی نیمکت ندارد. قلعه نویی تاکنون با تیم‌های مختلف 35 بار مقابل پرسپولیس قرار گرفته که حاصل آن 9 برد، 8 باخت و 18 مساوی است. پرسپولیس هم تاکنون 4 بار با گل گهر رودررو شده که 3 برد و یک تساوی به ثبت رسیده است.