چراغ آموزش حضوری با متوسطه‌ها روشن شد

دیروز درهای مدارس متوسطه دوم به روی دانش‌آموزان دبیرستانی باز شد تا آنها بعد از یک سال و نیم خانه نشینی و تجربه آموزش مجازی، درس و مشق را از پشت میز و نیمکت مدرسه ادامه دهند. این نخستین روز در دوران کروناست که کلاس دهمی‌ها، یازدهمی‌ها و دوازدهمی‌ها به مدرسه آمده‌ بودند. طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش مدارس متوسطه دوم از پانزدهم آبان ماه و دانش‌آموزان دوره متوسطه اول هم از ابتدای آذرماه به مدرسه می‌روند.آموزش حضوری که در این چند ماه گذشته مطالبه اصلی خانواده‌ها برای دانش‌آموزانشان بوده است در همین چند ماه گذشته بسیاری از خانواده‌ها، دانش آموزان و معلمان گفتند که هیچ آموزشی جای آموزش حضوری را نمی‌گیرد. حالا بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا درهای مدارس به‌صورت تدریجی به روی دانش‌آموزان باز می‌شود. دیروز هم بسیاری از دانش‌آموزان راهی مدرسه شدند و اکثر دبیرستان‌های تهران درهایش به روی دانش‌آموزان باز بود. با این حال برخی از خانواده‌ها اعلام کردند که مدیران مدارس درباره بازگشایی‌ها اطلاع‌رسانی نکردند. در این باره علیرضا کمره ای سخنگوی وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: «اگر هنوز این اطلاع‌رسانی از سوی مدارس انجام نشده، لزومی ندارد که دانش‌آموزان و والدین نگران شوند یا به‌صورت حضوری به مدرسه مراجعه کنند. آنها باید منتظر اعلام از سوی مدرسه باشند. اگر مدرسه‌ای همه فرایندهای بازگشایی را طی کرده باشد حتماً اطلاع‌رسانی کرده و دانش‌آموزان می‌دانند که کدام روزها باید به مدرسه بروند. اگر مدرسه‌ای فرایندها را طی نکرده باشد دانش‌آموزانش همچنان در فضای مجازی مانند سابق آموزش می‌بینند تا این امکان فراهم و اطلاع‌رسانی در روزهای آتی صورت بگیرد.»به گفته کمره ای، مدارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی می‌شود و کلاس‌های درس متناسب با شرایط یک یا چند روز دایر هستند.
ترک تحصیل 760 هزار دانش‌آموز متوسطه
دیروز مجوز بازگشایی مدارس ابتدایی هم صادر شد. این خبری بود که سرپرست آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌های سراسر کشور خبر داد. علیرضا کاظمی اعلام کرد: در آستانه آزمون بزرگی هستیم که باید همفکری و هماهنگی بیشتری داشته باشیم. در این مدت یکی از تلاش‌های سخت آموزش و پرورش، تبیین الگوی بازگشایی مدارس و تمهید مقدمات اجرای این الگو بود.
کاظمی با اعلام اینکه مجوز بازگشایی مدارس ابتدایی را از ستاد کرونا گرفتیم و به استان‌ها نیز ابلاغ کردیم، ادامه داد: تمهیدات درون سازمانی را برای بازگشایی مدارس گرفته‌ایم که نیاز به بررسی دارد، لذا باید کار خود را با اقتدار و برنامه دنبال کنیم. این وزارتخانه تاکنون کار خود را با تمام سختی‌ها دنبال کرده است و آغاز سال تحصیلی برای ما مهم بود.


کاظمی درباره چالش‌های آموزش مجازی گفت:یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در برخی مناطق کشور ترک تحصیل و بازماندن از تحصیل دانش‌آموزان است. آمارها نشان می‌دهد حدود ۲۱۰هزار دانش‌آموز دوره ابتدایی و ۷۶۰ هزار دانش‌آموز دوره متوسطه در برخی مناطق ترک تحصیل کردند که این یک آسیب جدی است. برخورداری از عدالت از چالش‌های حوزه آموزش و پرورش است. عدالت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در برخی مواقع به غیر از آموزش شاهد بی‌عدالتی در توسعه نیروهای آموزشی، تخصیص تجهیزات و لوازم آموزشی و توزیع سرانه هستیم و در بسیاری از مواقع حتی شاهد بی‌عدالتی در سطح یک استان هستیم که ضروری است با برنامه‌ریزی‌های مناسب و رویکردهای ترجیحی و تبعیضی، فاصله‌ها را کم کنیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش چالش حکمرانی در نظام تعلیم و تربیت را یکی دیگر از چالش‌های مهم در حوزه آموزش و پرورش بیان کرد و گفت: اگر کسی بتواند نظام حکمرانی را در آموزش و پرورش تغییر دهد، می‌تواند ادعا کند که یکی از چالش‌های مهم را رفع کرده است. امروز تغییرات مدیریتی پی در پی و تصمیمات نابجای اثرگذار و برخی متغیرهای بیرونی در آموزش و پرورش بزرگ‌ترین چالش را برای نظام تعلیم و تربیت به‌وجود آورده است که عامل اصلی نابسامانی در نظام تعلیم و تربیت است البته نباید فراموش کنیم، بخشی از این نابسامانی‌ها به درون آموزش و پرورش برمی‌گردد.
کاظمی تصریح کرد: وقتی کنکور به‌عنوان یک آزمون چند ساعته برای دانش‌آموزان و آینده آنها است که بدون درنظر گرفتن گذشته دانش‌آموزان در دوران تحصیل، تصمیم‌گیری می‌کند؛ وقتی از دانش‌آموزان می‌خواهیم در کلاس درس، مطالب درسی را بیاموزند و مهارت آموزش را از یاد می‌بریم، چطور انتظار داریم دانش‌آموزان تربیت شوند؟ ما با طراحی آموزشی محور بودن برنامه درسی، «نقش‌پذیری دانش‌آموزان» و «تمرین مهارت‌های اجتماعی، اقتصادی و آموزشی» را در مدارس کمرنگ کرده‌ایم و باید آن را تقویت کنیم.