مصائب بازگشایی مجدد مدارس

آموزش مجازی و حضوری شدن مدارس از مهمترین و داغ‌ترین بحث‌های روز کشور است که پیش از این عرض کرده بودم
به علت چند صدایی بودن و نداشتن برنامه مدون و مشخص قطعا به نتیجه نخواهد رسید. اگر پیش از این به دلیل ناگهانی شدن تدریس آنلاین به دلیل شیوع بیماری کووید-۱۹ از نبود زیر ساخت‌ها انتقاد میکردیم، اینبار از باز شدن بی‌برنامه مدارس و خطری که در پیش رو هست باید انتقاد کنیم.
نکته اول و مهم بحث ما انتقاد به آقای رئیس جمهور و مجلس است که در بحث معرفی وزیر آموزش و پروش تعللی بی‌مورد دارند و این تعلل بیشترین آسیب را به سیستم آموزش کشور می‌زند. بلا تکلیفی مدارس دولتی و پاسخ گو نبودن برنامه شاد برای آموزش و همچنین وضعیت مدارس غیردولتی در وضعیت حضوری، باعث شده است در میان قشر دبیران رسمی و غیر رسمی، دانش‌آموزان و اولیای آنان، دلسردی بوجود بیاید.
برخی از مدارس به طور رسمی کلاس‌های خود را به صورت حضوری برگزار می‌کنند و برخی دیگر از مدارس از ترس بازرسان اداره و وزارت بهداشت نمی‌توانند این کار را انجام دهند. دانش‌آموزان خسته از مجازی بودن درس‌ها وعدم یادگیری دروس به صورت آنلاین عملا نسبت به درس و مدرسه سرد شده‌اند و بسیاری به دنبال ترک تحصیل هستند.


اولیای دانش‌آموزان نیز دیگر توان ندارند که همزمان هم به سرکار بروند، هم شهریه مدارس را بدهند، هم برای فرزندانشان هزینه کنند و نتیجه‌ای هم از مجموع کارها نبینند. از هر طرف که به موضوع اصلی نگاه میکنیم به نوعی خستگی و رخوت موج میزند و مسئولین نیز حاضر به یکسره کردن تکلیف نیستند.
وزارت بهداشت، ستاد کرونا، نماینده مجلس و... هر کدام نظرات خود را می‌گویند اما متولی اصلی این وزارتخانه در این میان حضور ندارد. عدم معرفی وزیر برای آموزش و پرورش و از آن جالبتر سکوت مجلس در قبال این قضیه به بلا تکلیفی وضعیت آموزشی دانش‌آموزان دامن زده است. کاش آقای رئیس جمهور و مشاوران ایشان فرزند دانش‌آموز داشتند تا زودتر تکلیف ماجرا روشن میشد.
این در حالی است که دانشگاه‌ها در آستانه بازگشایی هستند. اما مدارس،
علی الخصوص مدارس غیر انتفاعی به علت محدودیت‌های مکانی و مدارس دولتی به علت ازدیاد دانش‌آموزان، هنوز درگیر اجرای اولیه پروتکل‌های بهداشتی هستند و این وضعیت اگر ادامه دار باشد با حجم بی‌سابقه‌ای از نوجوانانی مواجه خواهیم شد
که ترک تحصیل خواهند کرد.
امیدواریم دولت و مجلس هر چه سریعتر به دنبال روشن کردن وضعیت این وزارتخانه باشند تا بیشتر از این متحمل خسارات گسترده‌تر نشویم.