شاید بازی خود الکاظمی باشد


آفتاب یزد - رضا بردستانی: حمله پهپادی به اقامتگاه مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، واکنش‌های متفاوتی را از سوی کشورهای مختلف در پی داشته است. آمریکا آن را محکوم کرده، عربستان از یک «اقدام تروریستی» سخن گفته و ایران آن را یک «فتنه جدید» خوانده است.
انتشار خبر حمله پهپادی به اقامتگاه مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در منطقه سبز بغداد بسیاری را غافلگیر کرد. اگرچه به مصطفی کاظمی آسیبی وارد نیامده است، اما برخی از گزارش‌ها از مجروح شدن دست‌کم پنج تن از محافظان او خبر می‌دهند. اخباری که تا کنون از سوی خبرگزاری‌ها و نیروهای امنیتی عراق منتشر شده حکایت از آن دارد که هویت و انگیزه عاملان این حمله روشن نیست. تا کنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است. شماری از سیاستمداران در واکنش به این حمله پهپادی اعلام موضع کرده‌اند. از جمله جمهوری اسلامی ایران در بین نخستین کشورهایی است که نسبت به این موضوع از خود واکنش نشان داده است. علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی با انتشار یک پست‌توییتری، نسبت به حمله پهپادی یاد شده واکنش نشان داده است. شمخانی از «فتنه جدید» ی سخن گفته و مدعی شده که رد این حمله به خارج از عراق و به نیروهایی مربوط می‌شود که هدف ایجاد ناآرامی و بی‌ثباتی عراق را دنبال می‌کنند. آمریکا و عربستان در نخستین واکنش خود، این حمله را «تروریستی» خوانده و آن را محکوم کرده‌اند. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نخستین واکنش خود به این حمله پهپادی نوشته است: «این آشکارا یک اقدام تروریستی بوده است. اقدامی که ما قویا آن را محکوم می‌کنیم. این اقدام تروریستی قلب دولت عراق را هدف گرفته بود.» ایالات متحده آمریکا برای مشارکت در تحقیقات پیرامون این حمله پهپادی اعلام آمادگی کرده است. منابع امنیتی عراق پیش از آن اعلام کرده بودند که اقدامات لازمه صورت گرفته و تحقیقات پیرامون این حمله آغاز شده است. برهم صالح، رئیس جمهوری عراق نیز گفته است که با عاملان این حمله که هدف‌شان ایجاد بی‌ثباتی و به مخاطره انداختن امنیت مردم این کشور است، باید متحدا مقابله کرد. رئیس جمهور عراق گفته است: «ما اجازه نخواهیم داد عراق را به ورطه هرج‌ومرج بکشانند و علیه نظام قانونی این کشور دست به کودتا بزنند.»
شبکه خبری العربیه نیز به موضع عربستان درباره این حمله پهپادی پرداخته است. بر اساس گزارشی که رویترز به نقل از العربیه منتشر کرده، فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان این حمله را یک «اقدام تروریستی زبونانه» خوانده است.
این در حالی است که گروه «کتائب حزب‌الله» اتهام دخالت در این حمله پهپادی را رد کرده است. ابوعلی عسکری با انتشار یک پست تلگرامی نوشته است: «بنا بر اخبار موثق ما، هیچ کس در عراق حاضر نیست یک پهپاد را برای حمله به خانه نخست‌وزیر سابق


هدر بدهد.»
> هرکس زورش برسد دخالت می‌کند!
محسن جلیلوند کارشناس مسائل بین‌المللی در گفت و شنودی کوتاه به آفتاب یزد گفت: عراق کشوری نیست که خودش به تنهایی تصمیم بگیرد بلکه عراق کشوری است که هر کشوری که زورش برسد در آن دخالت می‌کند از ایران، عربستان و قطر گرفته تا آمریکا، انگلستان، روسیه و... میزان تاثیرگذاری هر کدام از این کشورها هم بسته به حوزه نفوذشان دارد. رویارویی اصلی در عراق به نظر بنده بین ایران و آمریکا است. تحلیلی که برخی از تحلیگران می‌کنند این است که اشتباه جرج بوش این بود که دیواره جهان عرب را در برابر ایران شکست و با برداشتن صدام، دست ایران را در دنیای عرب باز گذاشت. این تحلیل برخی اندیشکده‌های آمریکایی هم است تا حدودی هم به نظر بنده تحلیل درستی است. برخی دیگر معتقدند کار بوش در راستای ایجاد خاورمیانه جدید درست بوده است.
جلیلوند می‌افزاید: گروه‌های سنی، شیعه و کردی که در انتخابات عراق شرکت کردند عراق برای‌شان به منزله گوشت قربانی است که هر کدام از آن سهمی می‌خواهند. طبیعتا رقابت‌هایی که بین این گروه‌ها وجود دارد موجب شد اولا میزان مشارکت مردم پایین آید و ثانیاً گروه‌های قبلی هم رای نیاوردند.
این کارشناس تاکید می‌کند: نباید فراموش کرد در عراق، این رای نیست که حرف اول را می‌زند بلکه اسلحه تعیین‌کننده است. یعنی اسلحه دست هر کدام باشد او است که قدرت دارد.
> تهدید جدی یا عملیاتی ساختگی؟!
این استاد دانشگاه در ادامه به تحلیل‌های متفاوتی که وجود دارد اشاره کرده خاطرنشان می‌سازد: در مورد قضیه آقای کاظمی دو تحلیل وجود دارد یک تحلیل می‌گوید برخی می‌گویند واقعا قصد تهدید الکاظمی را داشتند و تحلیل دیگر می‌گوید با توجه به اینکه قبلا در حوزه امنیتی عراق کار می‌کرده این اقدام بازی خودش است. اینکه تا چه حد بشود به این تحلیل‌ها تکیه کرد بحث دیگری است اما در مجموع باید بگویم تا زمانی که عراق به ثبات نرسد و کشورهایی که در عراق دخالت می‌کنند به توافق نرسند وضعیت در عراق تغییری نخواهد کرد و رای مردم تاثیری در حاکمیت عراق نخواهد داشت.
> مقتدی صدر؛ اردوغانی کوچک!
جلیلوند در واکنش به بازی‌های چندگانه‌ی مقتدی صدر و میزان حضور و تاثیر او در جریانات سیاسی در عراق به آفتاب یزد گفت: معتقدم مقتدی صدر یک اردوغان کوچک و «پاندول مسلک» است و هر روز با یک کشور خوب است. فعلا در مجلس توانسته اکثریت را به دست آورد اما نه اکثریت قاطع که اکثریت شکننده. اما در نهایت مقتدی صدر هم ناگزیر است که با تکیه بر گروه‌هایی که اسلحه به دست دارند دولت را تشکیل دهد اما با تکیه بر رایی که آورده. بنابراین الان هم در عراق شاهدیم درگیری بر سر آن است که چه کسی قدرت را در دست گیرد. به عقیده بنده آن فضایی که بعد از سقوط صدام در عراق به وجود آمد (در صورت وجود صدام همه به حزب بعث می‌رسید) سبب شد هر گروه به فکر خود باشد و مردم از آن بهره‌ای نبرند.
> تجدید نظر در برگزاری انتخابات بعید است
جلیلوند با تاکید بر این موضوع که: «فکر نمی‌کنم در عراق انتخابات مجددی برگزار شود» ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه ناظرین مستقل این انتخابات را تایید کردند نمی‌شود گفت انتخابات دیگری برگزار شود. همین شرایط حفظ می‌شود منتها موازنه قوا به سمت نیروهایی می‌رود که در انتخابات رای آوردند اما نه به حالتی که ما فکر می‌کنیم بلکه من فکر می‌کنم با تقسیم ثروت و قدرت به توافقی نصفه و نیمه برسند.