بهارستان تمام قد در برابر فساد

نمایندگان مردم در قوه مقننه، با تصویب کلیات طرح مدیریت تعارض منافع بر عزم جدی مجلس یازدهم برای مبارزه با مفاسد اقتصادی صحه گذاشتند.
به گزارش خانه ملت، نمایندگان با ۱۵۳ رأی موافق، ۶۴ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۶ نماینده حاضر در جلسه با کلیات طرح مهم مدیریت تعارض منافع موافقت کردند. البته بر اساس پیشنهاد تعدادی از نمایندگان و موافقت هیئت رئیسه مجلس مقرر شد طرح به کمیسیون اجتماعی ارجاع و طرح به صورت دو شوری بررسی شود.
بررسی کلیات طرح مدیریت تعارض منافع یکی از دستورکار‌های مهم و چالش‌برانگیز بهارستان نشینان در جلسه علنی دیروز بود که نمایندگان نسبت به آن‌ها نظرات و دغدغه‌های‌شان را مطرح کردند. ابتدا مجید انصاری، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در تشریح طرح مدیریت تعارض منافع گفت: تصویب چنین قوانینی مهم‌ترین اقدام هر کشور برای مبارزه با فساد است. با تصویب این طرح و اجرای آن امکان فساد در نظام سیاسی و اداری به حداقل خواهد رسید.
سپس نوبت به موافقان و مخالفان طرح مذکور رسید. ابتدا، ولی اسماعیلی، نماینده مردم گرمی در جریان بررسی طرح مدیریت تعارض منافع گفت: کشور‌هایی که اعتقاد به اسلام ندارند ۶۰ سال است که قانون مدیریت تعارض منافع دارند، اما ما به عنوان کشوری اسلامی حتی یک کلمه در این خصوص نداریم. یکی از بستر‌های فساد موضوع تعارض منافع است، مردم انتظار دارند به عنوان مجلسی که ثمره خون شهدا است بتوانیم از این طرح حمایت کنیم. مهرداد ویس کرمی، نماینده خرم‌آباد نیز در موافقت با کلیات طرح مدیریت تعارض منافع، گفت: فلسفه ذاتی تشکیل حکومت اسلامی اقامه توحید و در سطح اجتماع اقامه عدالت است که این کار با اجرای قانون محقق می‌شود.


سیدکاظم دلخوش اباتری، نماینده مردم صومعه سرا در مجلس در مخالفت با کلیات این طرح گفت: متأسفانه برخی طرح‌ها در برخی موارد مشکل زا می‌شوند. با چند ماده نمی‌توان به مدیریت تعارض منافع فردی و عمومی دسترسی پیدا کرد. محسن زنگنه، نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس نیز در مخالفت با طرح مذکور یادآور شد: تمامی مواردی که موافقان طرح بیان می‌کنند، یک امر مسلم است و همه مجلس مخالف تعارض منافع و به دنبال احقاق عدالت و رفع رانت و فساد هستند، اما این طرح دارای ایراداتی اساسی به ویژه در قانون نویسی است.
مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان هم در مخالفت با کلیات این طرح با تأکید بر اینکه تعارض منافع یکی از مطالبات مجلس است و هیچ‌کس هیچ مشکلی با این موضوع ندارد، گفت: بسیاری از مشکلات کشور ناشی از تعارض منافع است، این طرح ناقص و دارای ایرادات اساسی است و می‌طلبد دوشوری شود تا ایرادات آن رفع شود.