دیکته اقتدار دفاعی ایران در مکران

سرویس سیاسی جوان آنلاین: مراحل اصلی رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش با نام مقدس یا رسول‌الله (ص) روز گذشته با حضور گسترده یگان‌های پیاده، زرهی و مکانیزه نیروی زمینی، سامانه‌های پدافندی نیروی پدافند هوایی، شناور‌های سطحی و زیر سطحی نیروی دریایی با پشتیبانی جنگنده‌ها و پهپاد‌های نیروی هوایی در سواحل مکران آغاز شد؛ رزمایشی در گستره بیش از یک میلیون کیلومتر مربع از شرق تنگه هرمز، دریای عمان و شمال اقیانوس هند که جلوه‌ای از اقتدار و توان دفاعی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران بود. به گزارش ستاد تبلیغات رزمایش، دریادار سید محمود موسوی در توضیح برخی جزئیات مراحل شناسایی، اطلاعاتی و رزمی این رزمایش گفت: عملیات جمع‌آوری اطلاعات الکترونیکی و سیگنالی و ضد الکترونیکی نیرو‌های مهاجم با استفاده از سامانه‌های شنود و جهت‌یاب یگان‌های تاکتیکی و ساحلی، با انواع پهپاد‌های شناسایی ایرانی ابابیل ۳، یسیر، صادق، مهاجر۴ و سیمرغ و انواع هواپیما‌های شناسایی شامل P۳ F، RF۴ و بویینگ۷۰۷ با موفقیت اجرا شد.
سخنگوی رزمایش مشترک ذوالفقار۱۴۰۰ ارتش، برقراری امنیت در منطقه غرب آسیا را با تکیه بر توان و اتحاد کشور‌های منطقه عملی دانست و گفت: پیام رزمایش مشترک ذوالفقار ارتش به کشور‌های منطقه، آمادگی برای برقراری صلح و دوستی با تکیه بر ظرفیت‌های درون منطقه‌ای است، چراکه تاریخ ثابت کرده سایر کشور‌های فرامنطقه‌ای، بازیگرانی جنگ‌طلب و ناامن‌کننده بوده‌اند و جز ناامنی، جنگ و اشغال ارمغان دیگری برای منطقه غرب آسیا نداشته‌اند.
تاخت آبخاکی نیرو‌های دریایی و زمینی در سواحل مکران
در آغاز مرحله اصلی رزمایش، تکاوران و تفنگداران نیروی دریایی و نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در عملیاتی مشترک با اجرای عملیات هوابرد، هلی‌برن و آبخاکی در سواحل دشمن نسبت به پیاده کردن نیرو‌ها و تجهیزات، تصرف سرپل و پیشروی به سمت اهداف تعیین شده اقدام کردند.


امیر دریادار سید محمود موسوی با اعلام این خبر توضیح داد: در این مرحله از رزمایش، تیپ‌های تفنگدار و تکاور نیروی دریایی با همراهی یگان‌هایی از نیروی زمینی ارتش علیه واحد‌های سطحی نیرو‌های حمله‌ور در قالب یگان‌های دشمن، حملات غافلگیرانه انجام داده و به سمت اهداف از پیش تعیین شده در سواحل جنوبی کشور یورش بردند. این تیپ‌ها با به کارگیری انواع تجهیزات و سلاح‌های خود ازجمله قایق‌های تندرو، شناور‌های هجومی، زیردریایی‌های مرطوب و ناوچه‌های راکت انداز، با استفاده از اصل غافلگیری، یگان‌های حمله‌ور در نقش دشمن را منهدم کردند. سخنگوی رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش افزود: تکاوران و تفنگداران دریایی نیز به‌رغم وجود عوارض و موانع متنوع طبیعی در مقابله با عملیات تهاجمی سنگین یگان‌های حمله‌ور در نقش دشمن، با تسلط بر راهبرد‌های رزمی و رصد اطلاعاتی و عملیاتی یگان‌های نفوذکننده مانع هرگونه فعالیت عملیاتی و تجسس اطلاعاتی دشمن شده و با پشتیبانی یگان‌های پدافند ساحلی نسبت به اجرای آتش سبک و سنگین توپخانه‌ای روی اهداف از پیش تعیین شده اقدام کردند و در مدت زمان بسیار کم توانستند مانع از پیشروی یگان‌های مهاجم شوند.
به گفته امیر دریادار موسوی، اجرای گشت هوایی به منظور تأمین امنیت هوایی نیرو‌های عمل‌کننده در سطح به وسیله تیزپروازان نیروی هوایی ارتش و همچنین رصد و پایش آسمان منطقه عملیات توسط نیروی پدافند هوایی از دیگر اقدامات صورت گرفته در این رزمایش بود. همچین نیرو‌های تیپ ۲۲۳ واکنش سریع با پشتیبانی آتش بالگرد‌های تهاجمی هوانیروز ارتش، با اجرای کمین نقطه‌ای و منطقه‌ای، مواضع نیرو‌های حمله ور در نقش دشمن را تصرف کردند. سخنگوی رزمایش با اشاره به برقراری ارتباط امن میان یگان‌های عمل‌کننده با مراکز فرماندهی در این مرحله از رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰، گفت: عملیات جمع‌آوری اطلاعات الکترونیکی و سیگنالی و ضد الکترونیکی نیرو‌های مهاجم، پایداری ارتباطات در فضای مطلق جنگ الکترونیک از جمله نقاط قوت این عملیات است که با موفقیت اجرا شد. وی با تأکید بر اینکه همه گزینه‌های دفاعی و تهاجمی ایران علیه دشمنان آماده و مهیاست، تصریح کرد: اقتدار نظامی ایران اسلامی نه تنها تهدیدی برای همسایگان نیست، بلکه برای جلوگیری از تهدیدات دشمنان است و قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران، همواره در خدمت امنیت منطقه بوده و خواهد بود.
شلیک به اهداف دریایی متحرک با جنگنده‌های فانتوم
انهدام اهداف سطحی به وسیله جنگنده بمب‌افکن‌های ۴ F نیروی هوایی ارتش از دیگر مأموریت‌هایی بود که در این رزمایش با موفقیت انجام شد.
امیر دریادار موسوی با بیان این خبر افزود: در این مرحله از رزمایش جنگنده بمب‌افکن‌های ۴ F نیروی هوایی ارتش پس از انجام پرواز برد بلند از پایگاه‌های خود به سمت منطقه عمومی رزمایش و انجام عملیات سوختگیری هوایی از هواپیمای تانکر، با استفاده از موشک‌های بهینه شده و نسل جدید هوا به سطح بهینه شده اهداف سطحی خود را در منطقه عمومی رزمایش منهدم کردند.
سخنگوی رزمایش افزود: استفاده از موشک‌های ضدکشتی به روز شده هوا به سطح در این مرحله از رزمایش و همچنین اجرای عملیات به دست خلبانان جوان نیروی هوایی ارتش از جمله نقاط قوت این مرحله از رزمایش بود. همچنین در بخش دیگری از رزمایش، جنگنده‌های ۴ F نهاجا با هدف پشتیبانی از یگان‌های سطحی نیروی دریایی ارتش، شلیک به اهداف متحرک دریایی را با موفقیت تمرین کردند. دریادار موسوی با بیان اینکه پرواز شناسایی جنگنده میراژ در ارتفاع پایین از دیگر عملیات‌های اجرا شده در این بخش از رزمایش بود که با مهارت خلبان این جنگنده اجرا شد، عنوان کرد: جنگنده‌های ۴ F نیروی هوایی ارتش به منظور پشتیبانی از نیرو‌های زمینی و دریایی ارتش با تیراندازی و استفاده از بمب‌های ۲۵۰ پوندی، مناطق در تصرف یگان‌های حمله‌ور در نقش دشمن را مورد هدف قرار دادند.
انهدام اهداف متخاصم با سامانه ۱۵ خرداد
انهدام اهداف متخاصم با سامانه پدافندی ۱۵ خرداد نیروی پدافند هوایی بخش دیگری از رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش بود که با موفقیت انجام شد. در این مرحله از رزمایش، هدف هوایی متخاصم که قصد ورود به منطقه عمومی رزمایش را داشت، ابتدا از سوی سامانه‌های راداری نیروی پدافند هوایی ارتش کشف و سپس با هماهنگی شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور به منظور درگیری به سامانه بومی ۱۵ خرداد واگذار شد که با شلیک موفق موشک از این سامانه‌ها سرنگون شد.
سخنگوی رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش، گفت: سامانه پدافندی ۱۵ خرداد از جمله سامانه‌های پدافندی بومی و ساخت جمهوری اسلامی ایران است که در رزمایش‌های اخیر نیروی پدافند هوایی ارتش با موفقیت مورد آزمایش و ارزیابی قرار گرفته است. وی افزود: کشف اهداف ریزپرنده و اجرای تیراندازی زمین به هوای شبانه به وسیله سامانه‌های توپخانه‌ای علیه اهداف هوایی متخاصم از جمله اقداماتی بود که در این مرحله از رزمایش به دست نیروی پدافند هوایی ارتش اجرا شد.
موسوی اجرای عملیات رهگیری هوایی پرنده‌های متخاصم توسط پهپاد کرار رهگیر را از دیگر سناریو‌های اجراشده در این مرحله از رزمایش برشمرد. وی با بیان اینکه هواپیمای ۴ F نیروی هوایی ارتش با پرواز شبانه اقدام به فلر ریزی در منطقه عمومی رزمایش به منظور پشتیبانی از نیرو‌های سطحی خواهد کرد، گفت: همچنین یگان‌های توپخانه، زرهی، بالگردی و پهپادی نیروی زمینی ارتش، با اجرای آتش علیه نیرو‌های حمله ور در نقش دشمن، اهداف مورد نظر را با موفقیت منهدم کردند.
عملیات بردبلند پهپاد سیمرغ و انهدام اهداف دریایی
درادامه رزمایش پهپاد بومی سیمرغ نیروی دریایی ارتش با استفاده از بمب‌های هوشمند و نقطه‌زن ایرانی، اهداف خود را در آب‌های دوردست مورد حمله و اصابت قرار داد.
سخنگوی رزمایش افزود: اجرای عملیات گشت و شناسایی شبانه به وسیله پهپاد سیمرغ و همچنین پهپاد‌های یسیر نیروی دریایی ارتش نیز از جمله دیگر اقدامات اجرا شده در این مرحله از رزمایش ذوالفقار ارتش بود. دریادار موسوی در ادامه به نقش جوانان و نخبگان کشور در توسعه توانمندی‌های دفاعی اشاره و خاطرنشان کرد: آرایه‌های دفاعی پر ترکیبی که امروز در ارتش برای مقابله با دشمنان تدارک دیده شده است، همگی به دست متخصصان جوانی به وجود آمده که در سازمان‌های نیرو‌های مسلح و دیگر سازمان‌ها مشغول جهاد علمی و تحقیقاتی هستند و امروز نیز در طلیعه گام دوم انقلاب هزاران نفر از این جوانان و نیرو‌های نخبه مجاهدانه برای اعتلای نام ایران اسلامی در تلاش هستند.
نمای نزدیک
دشمنان اراده و قدرت ارتش و سپاه را آزمایش نکنند
نیرو‌های مسلح شامل ارتش و سپاه هرگونه تهدید در هر سطح و از مبدأ هر سرزمینی را سرکوب می‌کنند و امیدوارم دشمنان از آزمودن اراده و قدرت ارتش و سپاه پرهیز کنند.
سرلشکر غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیا در جمع فرماندهان ارتش در رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ اظهار کرد: ارتش جمهوری اسلامی و نیرو‌های مسلح، همواره خود را برای رویارویی راهبردی و عملیاتی و تاکتیکی، حفظ ثبات امنیتی و موجودیت و تمامیت ارضی ایران و همچنین موقعیت و قدرت منطقه‌ای در برابر ائتلاف دشمنان و به طور مشخص ائتلاف امریکا و رژیم صهیونیستی آماده نگه می‌دارند.
فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیا ادامه داد: امروز هم در این رزمایش بزرگ که در منطقه عمومی استان سیستان و بلوچستان و استان هرمزگان و سواحل مکران و شمال اقیانوس هند در حال اجرا است، شاهد آمادگی و توانمندی‌های بالای نیرو‌های دریایی، زمینی، هوایی و پدافند هوایی ارتش هستیم که موجب مباهات است. وی با بیان اینکه در طول سال نیرو‌های ارتش و سپاه رزمایش‌های متعدد پدافند هوایی، زمینی، هوایی و دریایی انجام می‌دهند، گفت: تهدید از سوی هر قدرت مستکبر و متجاوزی، در هر سطحی و از مبدأ هر سرزمینی باشد، نیرو‌های مسلح ما شامل ارتش و سپاه آن را سرکوب می‌کنند. سرلشکر رشید با تأکید بر اینکه بهره‌مندی از قدرت نظامی برای پاسخ قدرتمندانه به تهدیدات یک ضرورت است، گفت: ارتش و سپاه و فرزندان رشید این سرزمین، شاکله قدرت دفاعی کشور را بر پایه میراث ملی – تاریخی و راهبردی هشت سال دفاع مقدس بنا کرده‌اند تا مانع از اشتباه محاسباتی متجاوزان به این سرزمین شوند. مؤلفه‌های قدرت و روش استفاده از آن را از درون تجربه‌های بحران و جنگ آموخته‌ایم و امیدواریم دشمنان، از آزمودن اراده و قدرت ارتش و سپاه پرهیز کنند.