تصویب وام ۴۵۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن

گروه اقتصادی - معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: رقم تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی طرح نهضت ملی مسکن در شورای پول و اعتبار تصویب شد.وزارت راه و شهرسازی میزان تسهیلات ساخت و تولید مسکن در طرح جهش ملی مسکن را به دولت پیشنهاد داده بود و آن‌طور که محمودمحمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده، شورای پول واعتبار با مبالغ تسهیلات در این طرح موافقت کرده است.
بر این اساس، متقاضیان مسکن در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، در شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت (کلان‌شهرها) ۴۰۰ میلیون تومان و در مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات ساخت دریافت خواهند کرد. به گفته محمودزاده، رقم این تسهیلات در سایر شهرها ۳۵۰ میلیون تومان و برای مسکن روستایی ۲۵۰ میلیون تومان است.این تسهیلات  به‌منظور ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال توسط بانک مرکزی به نظام بانکی ابلاغ شد. در قالب قانون جهش تولید مسکن و همچنین جزء ده‌ بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، مجلس پرداخت ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ساخت مسکن به 1.2 میلیون نفر در سال را به نظام بانکی تکلیف کرده است که از این محل، تسهیلات به سازندگان و متقاضیان پرداخت می‌شود.
سود متفاوت
با توجه به اینکه ساخت مسکن در طرح جهش ملی تولید مسکن، برای دهک‌های با درآمد متوسط و پایین است، با توجه به اینکه مبلغ تسهیلات بالا است و از سوی گروه هدف در طرح جهش ملی مسکن، دهک‌های کم درآمد هستند، نرخ سود تسهیلات و میزان بازپرداخت آن برای این دهک‌ها دشوار خواهد بود. معاون وزیر راه و شهرسازی درباره سود و چگونگی بازپرداخت این تسهیلات، گفت: سود تسهیلات متغیر و بستگی به دهک درآمدی خانوار دارد و دولت از دهک‌های پایین حمایت خواهد کرد.


وی اضافه‌کرد: بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، سود تسهیلات ۱۸ درصد است و با استفاده از امکاناتی که «صندوق ملی مسکن» از طریق «قانون جهش تولید» در اختیار می‌گذارد، برای دهک‌های درآمدی پایین وابسته به استطاعت و توان مالی بخشی از درصد از طریق صندوق تأمین خواهد شد.
محمودزاده ادامه‌داد: در این طرح آورده متقاضی قطعی است، بخشی از این پروژه توسط خود مردم تأمین مالی می‌شود و بخشی از تأمین مالی نیز از طریق تسهیلاتی که یکشنبه شب به تصویب شورا رسید انجام خواهد شد.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه بیان‌ داشت: در طرح جدید میزان تسهیلاتی که پیشتر در طرح اقدام ملی مسکن ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان بود و در نهایت به ۲۵۰ میلیون تومان رسید، افزایش یافت و اکنون بیش از ۶۰ درصد قیمت تمام شده واحدها از طریق تسهیلات تأمین می‌شود.
کاهش قیمت‌ها
قانون جهش تولید مسکن به همراه قانون بودجه سال ۱۴۰۰ به دولت ابلاغ شد و به این ترتیب این قانون، محور برنامه‌های بخش مسکن در 4سال است. بر اساس این قانون، قرار است چهار میلیون واحد مسکونی در مدت چهار سال ساخته شود که اکنون مراحل ثبت‌نام آن درحال انجام است. تاکنون نزدیک به ۹۰۰‌هزار نفر در طرح نهضت ملی از طریق سامانه «ثمن» ثبت‌نام‌ کرده‌اند.با توجه به افزایش قیمت مسکن، ساخت و عرضه مسکن با قیمت تمام شده کمتر، می‌تواند بازار را تحت تأثیر قرار دهد و این انتظار است که با ساخت واحدهای جدید، عرضه و تقاضا در بازارمسکن به تعادل برسد. آمار نشان می دهد با آغاز ثبت‌نام از متقاضیان مسکن در طرح جهش تولید، روند افزایشی قیمت مسکن متوقف شده است. بر اساس گزارش بانک مرکزی، نرخ مسکن در شهر تهران در مهرماه 0.2 درصد کاهش یافته است.براساس آمار، بازار قیمتی مسکن شهر تهران، تا ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۰ با کاهش ۱.۳درصدی قیمت‌های پیشنهادی مواجه شده است. به نظر می‌رسد برنامه دولت برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی منجر به آرامش در بازار مسکن شده است.