جهاد خدمت در روستا‌های کهگیلویه و بویراحمد برای مهاجرت معکوس

گویی برچسب محرومیت بر پیشانی کهگیلویه و بویراحمد چسبیده و با اینکه مسئولان با سفر به این استان همیشه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایش حرف می‌زنند، اما نیاز این منطقه فقط یک چیز است و آن هم «مدیران جهادی.» چیزی که امروز گروه‌های جهادی نشان داده‌اند با یک عزم و اراده درست می‌توان بخش زیادی از مشکلات را حل کرد و به رفع محرومیت‌ها پرداخت. با اینکه از زمان شیوع کرونا و طی دو سال اخیر درد مردم بیشتر و بر مشکلات اقتصادی نیز افزوده شده است، ولی جهادگران هیچ وقت هموطنان نیازمند و کم برخوردار خود را تنها نگذاشته و ثابت کرده‌اند همیشه در کنار آن‌ها هستند. خدمات جهادگران در روستا‌های محروم کهگیلویه و بویراحمد موجب شده تا کسانی که آب و خاک پدری را ر‌ها و به حاشیه شهر‌ها مهاجرت کرده بودند، دوباره نیم‌نگاهی به زادگاه خود داشته باشند و به این مناطق بازگردند.
کهگیلویه و بویراحمد از جمله استان‌های محروم ایران به شمار می‌آید که روستاهایش نیازمند خدمات گسترده‌ای در زمینه‌ای اجتماعی، بهداشتی و فرهنگی است. این استان دارای بیش از ۱۷۰۰ روستاست که فقر و محرومیت در اکثر آن‌ها موج می‌زند. اتفاق ناگوار اینکه طی دو دهه اخیر ۵۰۰ آبادی در این نقطه از ایران خالی از سکنه شده است.
روستاییان به دلیل نبود امکانات خانه و کاشانه خود را ر‌ها کرده و به حاشیه شهر‌ها به ویژه حاشیه شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد پناه می‌برند.
محرومیت‌های گسترده و تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد، به گونه‌ای است که اتکا به اعتبارات دولتی به علت محدود بودن آن یا انتظار از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای ورود به این مناطق به دلیل ضعف مفرط در زیرساخت‌ها و ریسک‌پذیری بالای سرمایه‌گذاری معمولاً بی‌نتیجه است.


اما چند سالی است که گروه‌های جهادی با برنامه‌ریزی درست و منسجم برای رفع محرومیت‌ها و رساندن امکانات و خدمات به روستا‌های کم‌برخوردار پیشقدم شده‌اند که این اقدامات می‌تواند به مهاجرت معکوس و دوباره آباد شدن روستا‌ها بینجامد.
گروه‌های جهادی «منتظران مهدی (عج)»، «یالثارات»، «امید ایران»، «امام‌رضایی‌ها» و چند گروه دیگر بار‌ها و بار‌ها به روستا‌های کهگیلویه و بویر احمد رفته و اقدامات عمرانی و فرهنگی و بهداشتی خوبی از خود بر جای گذاشته‌اند.
در همین رابطه، گروه و جهادگران امام رضایی که برنامه خاصی برای حوادث غیرمترقبه دارند، درصدد هستند تا با امداد و خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان از بلایای طبیعی باری از دوش هموطنان آسیب‌دیده در بحران‌هایی مثل سیل، زلزله، کرونا و... بردارند. سی‌سخت، مشتی از خروار‌ها کمک جهادگران
وقتی زلزله، شهر سی‌سخت را لرزاند و خساراتی به آن وارد کرد، امام‌رضایی‌ها از ابتدای وقوع این زمین‌لرزه تا آخرین لحظه در کنار مردم مناطق بحران زده بودند. مجموعه‌ای از خیرین، خیریه‌های سراسر کشور و برخی از کارخانجات، تولید‌کنندگان و تجار بزرگ هم در این امر خیر دست جهادگران این گروه را گرفتند تا کار‌ها در کمترین زمان ممکن به نتیجه برسد.
مهرداد موسوی یکی از جهادگرانی است که بعد از وقوع زلزله به سی‌سخت رفته بود تا بتواند یاری‌رسان هموطنان باشد.
وی با بیان اینکه در روز‌های اول سعی کردیم به شناسایی و ارزیابی مناطق آسیب‌دیده و نیاز خانواده‌های زلزله‌زده بپردازیم، می‌گوید: «بعد از اینکه معلوم شد چقدر خسارت به این منطقه وارد شده است، تیم اول داوطلبان متشکل از گروه‌های مختلف جهادی برای حضور و اجرای اولین مرحله از رزمایش همدلی به منطقه آمدند تا در مسیر خدمت‌رسانی و کمک به مردم حرکت کنند. از این زمان خدمات‌رسانی به خانواده‌ها شروع شد که توزیع ۲۵۰ کیسه برنج بین خانوار‌ها و تهیه و توزیع ۵۰۰ بسته اقلام معیشتی و بهداشتی از جمله اقدامات بود.»
این جهادگر با بیان اینکه اجرای رزمایش همدلی و مواسات در زلزله سی‌سخت بیش از هر جای دیگری نمود داشت، ادامه می‌دهد: «برای این کار کمک‌های غیرنقدی به زنان سرپرست خانوار در برنامه قرار گرفت که حدود ۳۵۰ میلیون تومان بود. همچنین تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی به ارزش ۳ میلیون تومان و در کنار این‌ها حمایت‌های موردی مانند هزینه درمان و وسایل کمک آموزشی انجام شد.».
اما اتفاقی که در سی‌سخت افتاد این بود که جهادگران به شدت حواسشان به کرونا و شیوع این ویروس ویرانگر بود.
به همین خاطر برای مقابله با شیوع آن توزیع بسته‌های بهداشتی را در دستور کار خود قرار دادند و با تهیه و توزیع ۲۰ هزار ماسک و یکهزار بطری مواد ضدعفونی‌کننده و همچنین ۴۰۰ پک سنتی اجازه ندادند زلزله‌زدگان به این بیماری مبتلا شوند.
در کنار این کارها، انجام تست روزانه کرونا و پخت ۳۰ هزار غذا و توزیع آن در بین مردم زلزله‌زده سی‌سخت هم صورت می‌گرفت. گروه‌های تخصصی و کمک‌های برنامه‌ریزی شده
اگر گروه‌های جهادی در ابتدا به صورت موردی به رفع مشکلات و نیاز‌های مردم می‌پرداختند، اما امروز اکثر آن‌ها تخصصی شده‌اند و با یک برنامه مدون و چند مرحله‌ای منطقه‌ای را در دست گرفته و به محرومیت‌زدایی می‌پردازند.
جهادگران که خوب می‌دانستند مشکلات زلزله‌زدگان سی‌سخت با چند روز و چند هفته رفع نمی‌شود، در دومین مرحله از رزمایش و حضور خود در این منطقه، رسیدگی به ۱۳۹ مادر باردار سی سختی استقرار کادر داوطلبان پزشکی تخصصی جهت رسیدگی به این مادران، نصب ۲۰ عدد کانکس حمام، اجرای طرح قالیشویی در این شهر و شستشوی فرش‌های مردم زلزله‌زده را در دستور کار خود قرار دادند.
به گفته میرحسین هاشمی‌راد، مسئول گروه جهادی منتظران مهدی (عج) در مرحله دوم حضور جهادگران در سی‌سخت برای یاری‌رسانی به هموطنان ۵۵۰ دستگاه هیتر برقی خریداری و به خانواده‌های آسیب‌دیده اهدا شد.
البته خرید تبلت برای دانش‌آموزان سی‌سختی هم در برنامه بود که جهادگران همت گماشته و آن را اجرا کردند.
این جهادگر ادامه می‌دهد: «در هر منطقه محرومی که حاضر می‌شویم، کار‌ها را مرحله به مرحله پیش می‌بریم تا همه چیز منسجم و مستمر باشد؛ بنابراین مرحله سوم رزمایش همدلی در سی‌سخت شامل برنامه‌ریزی و تأمین مصالح جهت مشارکت در ساخت واحد‌های مسکونی بود. در همین رابطه اقداماتی برای بازسازی منازل آسیب‌دیدگان از این حادثه آغاز شد که بر اساس آن ۵۰ تن آجر، ۳۶۰ کیسه سیمان و ۲۰۰ کیسه گچ جهت مشارکت در ساخت واحد‌های مسکونی خریداری و به زلزله‌زدگان اهدا شد. البته در کار ساخت خانه‌ها همه در کنار هم بودیم و ساخت و ساز‌ها به خوبی پیش می‌رفت. ناگفته نماند ۱۶۰ کیسه سیمان توسط بنیاد مستضعفان و تیرآهن واحد‌های مسکونی نیز توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تأمین شد.» اتحاد گروه‌های جهادی برای کمک‌رسانی
امروز کهگیلویه و بویراحمد دیگر تنها نیست و مردمانش می‌دانند جهادگرانی برای کمک به آن‌ها و رفع محرومیت‌ها همیشه حاضر و آماده در کنارشان قرار دارند.
جهادگران قصد دارند با راه‌اندازی پویش رفع محرومیت در چند روز، حرکتی ملی را شروع کنند تا با مشارکت همه آحاد جامعه و همراهی خیرین و عزم مسئولان در کمترین زمان ممکن، محرومیت را از چهره مناطق مختلف و روستا‌ها بزدایند.
با این حرکت ملی می‌توان در همه استان‌ها تیم‌های آماده‌ای حضور داشته و در مواقع اضطرار در کمترین زمان به یاری هموطنان نیازمند کمک بشتابند.
حسن انجام این حرکت ملی این است که وقتی در استانی مشکلی یا محرومیتی وجود دارد، جهادگران استان‌های همجوار می‌توانند به تیم‌های استان‌های همسایه خدمات بدهند. در این برنامه اگر حادثه غیرمترقبه‌ای مثل سیل و زلزله و اتفاق دیگری هم رخ دهد چند استان مسئول خدمات‌رسانی به آسیب‌دیدگان می‌شوند.
صرفه‌جویی در وقت و هزینه یکی از مزایای این حرکت است. از ساخت مسجد تا کانون فرهنگی
همین چند روز پیش بود که گروه جهادی نجاح فعالیت‌های خود را در روستا‌های محروم کهگیلویه و بویراحمد آغاز کرد. جهادگران این گروه با حضور در روستا‌های میمند، دزک، مارگون، دهنو، سر کورکی، شاه غالب، زیلایی خدماتی در حوزه پزشکی، دندانپزشکی، روانشناسی و دامپزشکی به ساکنان این مناطق ارائه می‌کنند.
احداث یک کانال آب برای کشاورزی آبی روستای دهنو که ده‌ها هکتار زمین کشاورزی پایین دست آن را پوشش می‌دهد و باعث اشتغال حداقل ۵۰ نفر می‌شود، از جمله اقدامات این گروه جهادی است.
جهادگران نجاح در آغاز فعالیت‌هایشان، ساخت پنج مسجد و کانون فرهنگی و تعمیرات منازل چندین خانوار از افراد محروم منطقه را در دستور کار خود قرار داده‌اند.
البته فعالیت‌های این گروه‌های جهادی به محور‌های فوق محدود نمی‌شود و برگزاری کلاس‌های سواد رسانه‌ای نیز بخش دیگری از فعالیت‌های فرهنگی این قرارگاه است.
با توجه به عمق محرومیت در برخی مناطق روستایی، اهالی روستا‌ها درخواست حضور گروه‌های جهادی بیشتر در منطقه را دارند که امید است دیگر گروه‌های جهادی هم در این زمینه و برای کمک به رفع محرومیت‌ها حضور یابند و از توان خود استفاده کنند.