نقطه قوت «سرجوخه» پژوهش دقیق است

آدم‌هایی که در بزنگاه‌ها تصمیمات غلط می‌گیرند کارکرد دراماتیک بسیار زیادی دارند و باعث می‌شوند استفاده از چنین پرسوناژ‌هایی در سریال‌های تلویزیونی به افزایش جذابیت آن‌ها کمک کند.
قربان نجفی، بازیگری که سریال «سرجوخه» را روی آنتن دارد با بیان این مطلب به «جوان» گفت: این سریال از جمله مجموعه‌های تلویزیونی است که با نگاهی به عملیات‌های امنیتی تولید شده و تولید آن سعی شده است بسیار زیاد متکی بر تحقیقات و پژوهش‌های دقیق باشد. نجفی درباره کاراکتر رامین کشمیری که در سریال ایفای نقش کرده است، عنوان کرد: کشمیری نمادی است از نفوذی‌هایی که در سیستم برای خرابکاری ورود می‌کنند. این فرد ذاتاً منفی نیست ولی به شدت مردد و در شائبه میان خیر و شر است و در نهایت خودش را به جریان شر می‌سپارد و گرفتار یک خرابکاری می‌شود که زندگی‌اش را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
این بازیگر تأکید کرد: کلاً شخصیت‌هایی که خاکستری هستند در همه سریال‌ها نوعی چالش درونی را تجربه می‌کنند و مدام می‌خواهند از یک مسیر غلط فاصله بگیرند و نمی‌توانند و آنقدر در بلاتکلیفی به سر می‌برند که در نهایت به نوعی انتحار می‌رسند.
بازیگر «نفس» و «ستایش» درباره برون‌گرایی موجود در شخصیت رامین کشمیری گفت: او تا حد ممکن سعی دارد رازش را از خانواده و همسرش پنهان کند ولی در جا‌هایی آنقدر که به نظر می‌رسد آرامش ندارد و می‌کوشد با عصبیت و خشم تمام، حرفش را به کرسی بنشاند که البته مشکل‌زا هم می‌شود. نجفی با اشاره به تجربیات احمد معظمی، کارگردان «سرجوخه» در تولید سریال‌های امنیتی گفت: تولید این سریال‌ها به نوعی اطلاعات کامل و عقبه پژوهشی نیاز دارد و نمی‌شود بی‌گدار به آب زد. باید بسیار هوشمندانه و دقیق سوژه را شناخت و ارزیابی کرد و با دقت فیلمنامه نوشت و کار را کلید زد. احمد معظمی، چون این ژانر را می‌شناسد، خیلی تلاش می‌کند در همان فیلمنامه به نتیجه نهایی ازمنظر پرداخت شخصیت و داستان برسد و این خیلی خوب است. این بازیگر گفت: پیش‌تر در «خانه امن» هم با این کارگردان تجربه همکاری داشتم و برای همین در سرجوخه زیاد طول نکشید به درک مشترک از متن و سبک کار برسیم و فقط درباره فضای تازه کار گپ زدیم و به تعاملی خوب رسیدیم.
نجفی درباره اقبال مخاطب به سریال‌هایی با سوژه‌های امنیتی توضیح داد: در مجموع مخاطبان سریال‌هایی که سوژه‌های روز را زمینه خلق داستان می‌کنند، دوست دارند و خیلی بیشتر از سریال‌های روتین به آن‌ها روی خوش نشان می‌دهند.