اعتراف کم‌سابقه القاعده به مزدوری عربستان

پس از اعلام‌های مکرر جنبش انصارالله درباره همدستی تروریست‌های القاعده با ائتلاف سعودی در جبهه‌های یمن، سرکرده این گروهک رسماً اعتراف کرد که در جنگ علیه ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با سعودی‌ها همکاری می‌کند. با گذشت هفت سال از جنگ ائتلاف سعودی علیه ملت یمن، اکنون ابعاد جدیدی از حضور گسترده مزدوران سعودی در یمن فاش شده است. گروه تروریستی القاعده که پای ثابت جنگ‌های مذهبی در کشور‌های اسلامی است، این بار مشارکت خود را در جنگ یمن تأیید کرده است. مؤسسه تبلیغاتی «الملاحم» از بازو‌های سازمان تروریستی القاعده، به‌تازگی، مصاحبه‌ای یک‌ساعته از «ابوالمقداد الکندی» سرکرده این سازمان در شبه‌جزیره عربستان منتشر کرد. به گزارش شبکه «المیادین»، سرکرده القاعده بامداد شنبه اذعان کرد: «نقش ما در جنگ علیه حوثی‌ها آشکار است و کسی نمی‌تواند آن را انکار کند». در حالی که ائتلاف سعودی همواره در تلاش بوده هرگونه ارتباط خود با القاعده و کمک خواستن از این سازمان تروریستی را انکار کند، سرکرده این گروه تصریح کرد: «ما در ۱۱ جبهه در جنگ علیه حوثی‌ها مشارکت کردیم». القاعده در این بیانیه اعلام کرده، در جنگ در «الصومعه» و «الزاهر» در استان «البیضا» در مرکز یمن کنار نیرو‌های ائتلاف سعودی بوده است. در ادامه این بیانیه القاعده امارات را دولت کفر خوانده و ادعا کرده است: «خیانت امارات و وابستگان به آن باعث شکست ائتلاف سعودی و عناصر القاعده در دو جبهه صومعه و الزاهر شده است.» مؤسسه الملاحم که تنها بخش‌های خاصی از اظهارات سرکرده القاعده را منتشر کرده است، اعلام کرده است که بخش‌های دیگر سخنان او بعد‌ها منتشر خواهد شد.
اعتراف سرکرده القاعده به حضور در یمن، در حالی است که دولت نجات ملی یمن پیش از این بار‌ها اعلام کرده بود که ائتلاف سعودی برای مقابله با نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از عناصر القاعده و داعش استفاده می‌کند. جنبش انصارالله یمن سال گذشته در بیانیه‌ای از دستیابی به اطلاعاتی خبر داد که حاکی از حضور گسترده القاعده در استان مأرب است. به گزارش شبکه المسیره، در این بیانیه آمده بود: «این گزارش اطلاعاتی همچنین انبار‌های سلاح و امدادرسانی و پادگان‌های آموزشی مأرب و راه‌های قاچاق و روابط آن‌ها با مزدوران و حضورشان در جبهه‌های جنگ را فاش می‌کند.» القاعده که ادامه حیات خود را در جنگ با دولت‌های اسلامی می‌بیند، پس از شکست در خاک سوریه، وارد یمن شد تا همچنان در صحنه باشد. تروریست‌های القاعده و داعش در سال‌های اخیر به عنوان دو بازوی میدانی سعودی‌ها در یمن حضور داشتند و در کشتار ملت مظلوم یمن با متجاوزان شریک بودند. عربستان و امارات با خرج ده‌ها میلیارد‌ها دلار، مزدوران زیادی را از سایر کشور‌ها به خدمت گرفته و آن‌ها را روانه یمن کرده‌اند تا بتوانند انصارالله را شکست دهند و دولت مطیع خود را روی کار بیاورند، اما همه این تلاش‌ها با شکست مواجه شده و یمنی‌ها پیروزی‌های بزرگی را در مقابل متجاوزان کسب کرده‌اند.
انصارالله در یک قدمی الحدیده
پس از گزارش رسانه‌ها درباره عقب‌نشینی نیرو‌های ائتلاف سعودی-اماراتی از غرب یمن، منابع یمنی خبر دادند ارتش یمن تنها یک گام با آزادسازی کامل استان الحدیده فاصله دارد. منابع یمنی روز شنبه خبر دادند که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن توانسته‌اند تمام مناطق استان الحدیده در غرب یمن را به جز یک منطقه پاکسازی کنند. منابع مذکور در گفتگو با شبکه «المیادین» در این خصوص خبر دادند که تنها منطقه «الخوخه» در استان الحدیده پاکسازی نشده که انتظار می‌رود این منطقه نیز به زودی آزاد شود. از سوی دیگر، دولت مستعفی یمن در واکنش به عقب‌نشینی گسترده نیرو‌های وابسته به ائتلاف سعودی از برخی مناطق در اطراف الحدیده، اعلام کرد، از این موضوع بی‌اطلاع بوده است.
بر اساس گزارش «آناتولی»، در بیانیه تیم دولت مستعفی یمن آمده است: «اقدامات مربوط به بازاستقرار باید با هماهنگی و توافق با تیم سازمان ملل در الحدیده انجام شود.» در این بیانیه ادعا شده: «هرگونه پیشروی نیرو‌های صنعا در مناطق تحت تسلط دولت در الحدیده تحت هر شرایطی، نقض آشکار توافق استکهلم است و اتخاذ موضع شفاف بین‌المللی را می‌طلبد.» علاوه بر الحدیده، پیشروی انصارالله در جبهه مأرب هم با قدرت تمام به پیش می‌رود. عبدالغنی الزبیدی، کارشناس مسائل سیاسی- نظامی یمن در گفتگو با شبکه المیادین اظهار کرد: سامانه‌های پدافند هوایی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پیشرفتی در مقابله با دشمن داشتند، در واقع ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در حال نزدیک شدن به شهر مأرب هستند و بیشتر شبه‌نظامیان هفت منطقه جنوبی مأرب نیز برای مقابله با دشمن به این ارتش و کمیته‌ها ملحق شدند. الزبیدی گفت: «نیرو‌های صنعا پس از آزادسازی پایگاه «ام‌الریش» در مأرب، اکنون با آرامش و ثبات بیشتری در حال پیشروی هستند، این نیرو‌ها قصد ندارند به هر قیمت، وسیله و روشی وارد مأرب شوند و در حال بررسی گام‌های نظامی خود هستند.» باتوجه به اهمیت استراتژیک مأرب، آزادسازی آن می‌تواند عربستان سعودی و مزدورانش را در شرایط سختی قرار داده و راه را برای آزادسازی دیگر مناطق تحت اشغال هموار کند.