60 ثانیه هولناک در «لافت»

 2 زلزله  هولناک پشت سرهم با فاصله یک دقیقه جنوب ایران به مرکز بندرعباس را لرزاند و باعث وحشت مردم  و حضور آن ها در خیابان‌ها شد این زمین لرزه  حتی در برخی استان های همجوار و کشورهای  امارات و عربستان نیز احساس شد. براساس گزارش مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، اولین زلزله‌ به بزرگای 6.4 در مقیاس امواج درونی ساعت ۱۵ و ۳۷ دقیقه و ۴ ثانیه و در عمق ۱8 کیلومتری زمین، منطقه  لافت و  فین در هرمزگان را لرزاند.این مرکز همچنین اعلام کرد: زلزله دیگری با بزرگای 6.3 در مقیاس امواج درونی زمین دیروز بار دیگر فین در استان هرمزگان را لرزاند این زمین لرزه ساعت ۱۵ و ۳۸ دقیقه و ۳۸ ثانیه در عمق ۱۵ کیلومتری زمین به وقوع پیوسته است.  در عین حال مرکز لرزه نگاری آمریکا (usgs) ، شدت زمین لرزه‌هایی که بعد از ظهر دیروز(یک شنبه) بخش های جنوبی ایران را لرزاند، به ترتیب ۶ و 6.3 در مقیاس امواج درونی زمین(ریشتر) اعلام کرد. این زلزله علاوه بر استان هرمزگان، در استان های کرمان و فارس و برخی کشورهای همسایه جنوبی ایران احساس شده است. در پی وقوع زمین لرزه ای با قدرت 6.4 ریشتر در جنوب ایران، بخش‎هایی از امارات و عربستان این زمین لرزه را احساس کردند. پس از آن هم 3 پس لرزه به قدرت ، 4.4  و 3.9 این منطقه را تکان داده است.
یک فوتی و 17 مصدوم
مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور شامگاه روز گذشته  اعلام کرد که  وقوع زلزله در استان هرمزگان تا کنون(زمان مخابره خبر) سه مصدوم و یک فوتی به جا گذاشته است. در همین حال ساعاتی بعد رئیس سازمان اورژانس کشور گفت، شمار مصدومان زلزله هرمزگان به 27 نفر افزایش یافته است.به گزارش ایرنا از سازمان اورژانس کشور، جعفر میعادفر افزود:‌ زلزله هرمزگان تاکنون یک فوتی و 27 مصدوم به جا گذاشته است. وی افزود: وضعیت عمومی 27 مصدوم خوب گزارش شده است. مصدومان در بیمارستان شهید محمدی و بیمارستان خلیج فارس بستری هستند.  به گزارش رکنا فوتی زلزله دیروز یک جوان 27 ساله بوده که بر اثر سقوط تیر برق در وسط خیابان جان خود را از دست داده است . استاندار هرمزگان  نیز گفت: با توجه به شدت زمین لرزه و پس لرزه‌ها نمی‌توان به کسی توصیه کرد در منازل بمانند و به همین جهت سالن‌های سرپوشیده برای اسکان مردم آماده شده است.
ارزیابی کامل ۵۴ روستای زلزله‌زده هرمزگان


رئیس ستاد مدیریت بحران کشور نیز گفت:‌ اولین زمین لرزه 6.4 ریشتر و دومین زمین لرزه 6.3 ریشتر بوده است. اسماعیل نجار افزود: نیروهای ستاد در آماده باش کامل هستند در صورت نیاز از نیروهای مدیریت بحران منطقه کمک گرفته خواهد شد. همزمان رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر   با بیان این‌که ترک‌خوردگی در منازل در منطقه فین استان هرمزگان نیز گزارش شده، گفت: در مناطق زلزله زده تاکنون ۵۴ روستا به صورت کامل مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. به گزارش ایرنا،‌ مهدی ولی پور شامگاه روز گذشته افزود: منطقه قلعه‌قاضی در استان هرمزگان نیز متاثر از دو زمین‌لرزه 6.3 و 6.4 ریشتر بود.  البته اول اعلام شده بود زمین‌لرزه در منطقه لافت در قشم نیز به وقوع پیوسته که سه تیم زمینی به این منطقه اعزام شده که تا این لحظه به جز ریزش سنگ از کوه موردی گزارش نشده است. وی ادامه داد: براساس گزارش‌هایی که از مقامات محلی به دست ما رسیده ترک‌خوردگی در منازل در منطقه فین نیز گزارش شده است. ولی پور گفت: در مجموع در این منطقه ۱۳۷ روستا وجود دارد که تاکنون ۵۴ روستا به صورت کامل مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر افزود:‌ تاکنون خسارتی اعلام نشده اما ارزیابی‌ها انجام خواهد شد. ۱۵۰ نفر از همکاران سازمان امداد و نجات نیز در قالب تیم‌های عملیاتی در منطقه حضور دارند دو بالگرد در منطقه در حال آماده باش برای ارائه خدمت است. استان بوشهر و کرمان و فارس در حال آماده‌باش کامل هستند. به گزارش خراسان،سعیدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری  کرمان اعلام کرد : خسارتی از دو  زلزله بالای ۶ ریشتری هرمزگان در استان کرمان گزارش نشده است. وی بیان کرد: براساس بررسی‌های به عمل آمده از طریق فرمانداری ها در جنوب و غرب استان کرمان خسارت یا تلفاتی در نتیجه زلزله استان هرمزگان دریافت نشده است.
دستور رئیسی برای کمک رسانی فوری
 در همین حال رئیس جمهوری ضمن ابراز همدردی با آسیب دیدگان زلزله شدید استان هرمزگان تاکید کرد که همه دستگاه‌های امدادی و وزارتخانه‌های مسئول در اسرع وقت به کمک مردم مناطق زلزله‌زده بشتابند.