سوریه سرپُل صعود به جام‌جهانی

سرویس ورزشی جوان آنلاین: سی‌امین تقابل ایران و سوریه رنگ و بویی دیگر دارد. سوریه که از امتیاز میزبانی در زمین خود محروم است امشب از ساعت ۱۹:۳۰ در امان پایتخت اردن از مردان دیار پارس پذیرایی می‌کند، دیداری که نتیجه آن می‌تواند کار صعود ایران به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را به یک قدمی قطعی شدن برساند. سوریه، اما به‌رغم کسب فقط دو امتیاز از بازی‌های دور رفت گروه و قعرنشینی امیدوار است با جبران شکست بازی اول هم اولین باخت ایران شکست‌ناپذیر را رقم بزند و هم اینکه با پنج امتیاز امیدوار به روز‌های پیش‌رو باقی بماند. کاری سخت که البته بعید نیست و سوریه می‌داند که چشم امید بقیه تیم‌های گروه هم به بازیکنان این تیم است که بتوانند ترمز ایران در راه صعود مستقیم به جام جهانی را بکشند یا اینکه لااقل سرعت ایران را کم کنند. محرومیت جهانبخش در بازی ایران و سوریه و نبود مهدی طارمی که با کج‌سلیقگی اسکوچیچ از ترکیب تیم ملی دور مانده بهترین خبر ممکن برای سوریه است تا با اطمینان و امید بیشتری مقابل تیم ملی کشورمان صف‌آرایی کند. با این حال ایران در مقابل لبنان ثابت کرد که بازیکن جایگزین کم ندارد و حتی در لحظاتی که تصور می‌شود بازی را واگذار کرده، می‌تواند ورق را برگرداند.
اسکوچیچ دیگر غایب بازی امشب است. سرمربی پرحاشیه امشب از روی سکو‌ها بازی را تماشا می‌کند تا علاوه بر تاکتیک که خود را استادش می‌داند یاد بگیرد که باید بتواند روی رفتارش کنترل داشته باشد و اخراج نشود. هرچند بر این باوریم بازیکنان کار خودشان را در زمین به بهترین وجه ممکن انجام می‌دهند و با اتخاذ یک تاکتیک درست و حساب شده باز هم سربلند از زمین خارج می‌شوند.
کادر فنی تیم ملی امشب این فرصت را دارد تا در غیاب کاپیتان جهانبخش از بازیکنانی، چون مهدی قایدی و مهدی ترابی بیشتر استفاده کند. ضمن اینکه کاوه رضایی و کریم انصاریفرد هم می‌توانند زوج مناسبی برای سردار آزمون در خط حمله باشند. از طرفی بازی با لبنان ثابت کرد وحید امیری چنانچه در جای خود در زمین قرار گیرد و محصور نشود، می‌تواند برگ برنده هر بازی برای ایران باشد. بازی با لبنان به اسکوچیچ تاکتیک‌دان، ثابت کرد که راه افتادن امیری، یعنی راه افتادن ایران. توپ‌رسانی به خط حمله و استفاده از موقعیت‌های ایجاد شده برای گلزنی از جمله نکاتی است که به نظر می‌رسد کادر فنی تیم ملی باید با دقت بیشتری روی آن‌ها تمرکز و بازیکنان را در خصوص آن‌ها آماده کند. خط میانی تیم ملی در بازی با لبنان هرچند دوندگی فوق‌العاده‌ای داشت، اما تا زمانی که امیری به آن اضافه نشده بود کار خاصی نتوانست انجام دهد. بنابراین هم سعید عزت‌اللهی، هم سامان قدوس و هم احمد نوراللهی باید با دقت بیشتر کمربند میانی ایران را محکم‌تر از قبل ببندند.
بدون هیچ شکی سوریه تیم دست و پا بسته‌ای نیست و مهم‌تر اینکه چیزی برای از دست دادن ندارد. بنابراین کاملاً انتحاری بازی خواهد کرد و اگر به گل برسد آن وقت شاید خیلی بیشتر و بدتر از لبنانی‌ها رو به وقت‌کشی بیاورد و با اعصاب و روان بازیکنان تیم ملی بازی کند. مقابل این تیم هیچ اشتباهی در خط دفاع و دروازه قابل پذیرش نیست، چراکه می‌تواند عواقب بدی به همراه داشته باشد. امشب فرصت مناسبی هم برای میدان دادن به یک دروازه‌بان جوان است. عملکرد نه‌چندان مطمئن بیرانوند در بازی‌های اخیر این فرصت را به وجود آورده تا امیر عابدزاده بتواند شایستگی‌های خود را نشان دهد. اتفاقی که هم برای او و هم برای بیرانوند مفید خواهد بود، چراکه عابدزاده فرصت حضور و سنگربانی از دروازه تیم ملی در یک بازی مهم را پیدا می‌کند و بیرانوند هم اطمینان خاطر کاذبی را که بابت حضور مداوم در ترکیب اصلی دارد از دست می‌دهد و بیشتر تلاش می‌کند تا دوباره به همان دروازه‌بان مطمئن تبدیل و شماره یک تیم ملی شود.


دو تیم ایران و سوریه تاکنون ۲۹ بازی مقابل یکدیگر برگزار کرده‌اند که سهم ایران در این مسابقات ۱۷ پیروزی بوده است. ۱۱ مسابقه دو تیم نیز به تساوی انجامیده و سوریه تنها یک‌بار موفق به شکست تیم ملی فوتبال کشورمان شده است. این پیروزی در سال ۱۳۵۲ مقابل تیم ملی ایران در ورزشگاه امجدیه تهران رقم خورده است. در ۱۰ جدال اخیر دو تیم، ملی‌پوشان فوتبال کشورمان در شش مسابقه به برتری رسیده‌اند و چهار بازی دو تیم نیز با تساوی به پایان رسید.
علی دایی با زدن چهار گل بهترین گلزن تیم ملی در جدال‌های ایران و سوریه است. حمید علیدوستی، علی کریمی، آرش برهانی، جواد نکونام، محمد نصرتی، علیرضا واحدی‌نیکبخت و سردار آزمون با سه گل، مهدی طارمی، غلامرضا رضایی و علیرضا جهانبخش هم با دو گل بهترین گلزنان تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل سوریه هستند. سردار آزمون امشب این فرصت را دارد تا هم به رکورد علی دایی برسد و هم اینکه با دبل یا هت‌تریک عنوان بهترین گلزن ایران مقابل این تیم را از آن خود کند.
در دیگر بازی مهم امشب گروه کره‌جنوبی نزدیک‌ترین رقیب ایران در جدول با عراق تیم ۴ امتیازی و چهارم گروه روبه‌رو می‌شود. دو تیم با شرایطی مشابه ایران و سوریه بازی خود را برگزار می‌کنند. کره به دنبال قطعی کردن صعود است و عراق هم می‌خواهد همچنان امیدوار باقی بماند، اما شاید بازی مهم امشب دیدار لبنان ۵ امتیازی با امارات ۳ امتیازی باشد. دیداری که نتیجه آن برای ایران و کره بسیار مهم است، چراکه عدم پیروزی لبنان در برابر امارات در صورت برد ایران و کره‌جنوبی اختلاف دو تیم بالای جدول را بیشتر می‌کند و شاید بازی‌های باقیمانده را برای مشخص شدن تیم‌های صعود‌کننده تشریفاتی کند.