سفر چاووش اوغلو به تهران یخ روابط ایران و ترکیه را شکست نقشه راه جدید تهران و آنکارا

روز گذشته بعد از ماه‌ها روابط سرد ایران و ترکیه، چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه وارد تهران شد که سوء‌تفاهم‌ها در روابط دو کشور را کمی تعدیل کند.
به گزارش فرارو، وزیر خارجه ترکیه با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان دیدار کرد.
پس از دیدار وزرای خارجه دو کشور، چاووش اوغلو اعلام کرد که رجب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه تا پایان سال جاری میلادی به تهران سفر خواهد کرد.
همچنین حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران اعلام کرد که دو طرف توافق کرده‌اند دیپلمات‌های دو کشور مذاکراتی را برای تنظیم یک نقشه راه جدید در راستای همکاری‌های بلندمدت تهران و آنکارا آغاز کنند.


او ابراز امیدواری کرد که این سند در سفر اردوغان به تهران امضا شود. چاووش اوغلو هم گفت باید سند‌های زیادی تنظیم شود.
وزرای خارجه ایران و ترکیه تاکید کردند که درباره مسائل منطقه از جمله عراق، افغانستان، لبنان و تحولات قفقاز گفت‌وگو کرده‌اند.
در این نشست مولود چاووش اوغلو به شعر«خانه دوست کجاست؟» سهراب سپهری اشاره کرد و گفت: «همواره خانه دوست را در تهران دیدم و خودم را در خانه خود دیدم .»
روابط ایران و ترکیه پس از تحولات قفقاز و تنش در روابط ایران و آذربایجان سرد شده بود. در هفته‌های اخیر پیام‌های مثبتی میان ایران و جمهوری آذربایجان ردوبدل شده است که در کاهش تنش‌ها موثر بوده است.
ایران جمهوری آذربایجان را متهم به شیطنت در نوار مرزی با ایران و ارمنستان کرده است. ایران همچنین نگران نفوذ اسرائیل و گروه‌های تروریستی در آذربایجان است.
ترکیه مهمترین متحد آذربایجان است و در تحولات قفقاز از این کشور حمایت تمام قد کرد.
دیدار چاووش اوغلو با رئیسی
چاووش اوغلو نیز با ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری کشورمان نیز دیدار و گفت‌و‌گو کرد. در این دیدار رئیس جمهوری سخنانی را مطرح کرد که به نوعی به اختلافات ایران با آذربایجان مرتبط است.
رئیسی در این دیدار گفت: «همکاری‌های منطقه‌ای دو کشور باید به همکاری در عرصه بین‌المللی تبدیل شود و این نوع تعاملات با توجه به جایگاه مهم دو کشور می‌تواند در معادلات جهانی موثر باشد.»
او افزود: «حضور بیگانگان جز ناامنی و تنش میان ملت‌ها و دولت‌های منطقه نتیجه‌ای ندارد؛ همچنان که بیست سال حضور آمریکا در افغانستان جز قتل و خونریزی و تخریب نتیجه‌ای نداشت و مشخص شد مشکلات افغانستان به دست مردم این کشور و با کمک همسایگان قابل حل است.»
رئیس جمهور همچنین با تاکید بر اینکه اقدامات داعش به زیان همه کشورهای منطقه است، گفت: «داعش به اذعان مقامات آمریکایی ساخته آنهاست و طبیعتاً این جریان با فرمان آمریکایی‌ها حرکت و به صورت نیابتی در کشورهای مختلف قتل و خونریزی می‌کند.»
رئیسی با بیان اینکه حضور این گروه تروریستی را در هر کجای منطقه به زیان ملت‌ها می‌دانیم، گفت: مبارزه با تروریسم و جرایم سازمان یافته می‌تواند از محورهای همکاری‌ تهران و آنکارا باشد و ایران برای ارتقای سطح همکاری در این زمینه آماده است.
رئیسی همچنین با اشاره به سخنان وزیر خارجه ترکیه درباره همکاری مشترک با ایران برای ایجاد ثبات و توسعه روابط تجاری در منطقه قفقاز جنوبی، گفت: «جمهوری اسلامی ایران با جمهوری آذربایجان و ترکیه فراتر از رابطه همسایگی، پیوند عمیق و دیرینه اعتقادی و فرهنگی دارد و نباید اجازه دهیم برخی تحرکات بیگانه خدشه‌ای در روابط ایجاد کند.»
«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه کشورش به دنبال ایجاد شتاب در افزایش سطح روابط با جمهوری اسلامی ایران است، گفت: “ترکیه دولت جدید ایران را دولتی نتیجه‌گرا می‌داند و مصمم است سطح همکاری‌ها با تهران را هر چه بیشتر افزایش دهد.”
وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به اهمیت همکاری و مشارکت ایران در توسعه ثبات و تجارت در قفقاز جنوبی، تصریح کرد: «برای افزایش ثبات و مناسبات تجاری در قفقاز جنوبی به دنبال ایجاد و تقویت همکاری‌های مشترک با جمهوری اسلامی ایران هستیم.»
او همچنین با اشاره به تحولات منطقه، همکاری با ایران در مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات و آرامش در منطقه را خواستار شد.
سفر چاووش اوغلو به ایران یخ آنکارا و تهران را آب می‌کند؟
همچنین یک کارشناس مسائل ترکیه در گفتگویی به خبرآنلاین با تاکید بر اینکه ایران تحرکات رژیم صهیونیستی در قفقاز را بر نمی تابد گفت: قطعا در زمان حضور چاوش اوغلو این مسائل مطرح خواهد شد، چرا که تهران به این موضوع به شکل یک توطئه نگاه می کند و تا زمانی که ترکیه بخواهد در این زمین بازی کند، اختلافات بین تهران و آنکارا تنها با سفر مقامات حل نخواهد شد.
علی قائم مقامی کارشناس مسائل ترکیه در مورد سفر چاووش اوغلو به تهران گفت: «مسئله اصلی این است که تحریم های آمریکا تاثیرات زیادی بر روابط ایران و ترکیه گذاشته است. یکی از این موارد مسئله انرژی است. ترکیه از ایران دیگر نفت نمی خرد. موضوع گاز هم مطرح است که تا حدودی واردات گاز از ایران را کاهش داده و از کشورهای دیگر مانند روسیه و یا جمهوری آذربایجان خرید می کند.
از نظر تجاری آمریکا ترکیه را تحت فشار گذاشته که با ایران معاملات کلانی را انجام ندهد و حجم تجارتی که قرار بود به سی میلیارد دلار برسد، بین نه تا یازده میلیارد دلار است. یعنی دو کشور بزرگ همسایه که توانایی بسیار زیادی دارند، حجم تجارت و همکاری هایشان بسیار کاهش پیدا کرده و یا گسترش پیدا نکرده است. مساله دیگر این است که دیوار امنیتی که کشیده شده به طول ۱۴۵ کیلومتر، ظاهرا عنوان مبارزه با تروریسم و جلوگیری از قاچاق انسان از ایران به ترکیه را دارد. به ویژه قرار است مانع از عبور پناهجویان افغانستانی از ایران به سمت ترکیه شود. که این به نفع ترکیه است که میخواهد ایران را در معرض پناهجویان بگذارد و این افراد نتوانند به کشور همسایه بروند.
ایران تروریسم در ترکیه را حمایت نمی کند. اما در این کشور برخی مدعی چنین چیزی هستند. این آمریکا است که در عراق و سوریه پ.ک.ک را سازماندهی می کند. این مسئله باید مورد توجه مقامات دو کشور در دیدار پیش رو باشد.»
این کارشناس همچنین در خصوص اختلاف آبی ایران و ترکیه گفت: «اما یکی از مهمترین مسائل این روزها مسئله آب و موضوع جمهوری آذربایجان است. ترکیه می‌گوید آذربایجان برادر ماست و ما یک ملت دو دولت هستیم. اما از یک سو یک میلیارد و ششصد میلیون متر مکعب از آب رودخانه ارس را با احداث سد کاراکورت کم می کند. این باعث ضربه زدن به محیط زیست ارمنستان، جمهوری آذربایجان و ایران می شود. ترکیه با احداث این سد مردم این کشورها و کشاورزانشان را دچار مشکل می‌کند. در نتیجه آقای امیرعبداللهیان که چاووش اوغلو را به تهران دعوت کرده باید به این مسائل بپردازد. مسئله ارس باید به نوعی حل شود.
جدای از آن مساله دجله و فرات است که سد ایلیسو هم آبگیری و تکمیل شد. این هم یک مشکل محیط زیستی دیگر است که ایران و عراق و سوریه را تهدید می کند. سهم کشورها از آب کم می شود و آن منطقه کشاورزی اش از بین می رود و مشکل ریزگردها شدیدتر می شود. این موضوعات باید با ترکیه حل شود. نابودی محیط زیست دیوارهای امنیتی را در کشورها از بین می برد. امنیت منطقه را هم نابود می کند. آقای روحانی زمانی که رئیس جمهوری بود بارها گفته بود که دوران دیوارکشی از بین رفته و باید مسائل منطقه‌ای حل و فصل شود. بلکه تجارت آزاد بین کشورهای همسایه است که باعث از بین رفتن خطر تروریسم می شود.»
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» تاثیر فروش اوراق بر روند بازار سرمایه را بررسی کرد تداوم رنگ سرخ بر دیوار بورس جلال خوش‌چهره اولویت‌های تهران در وین طبق برنامه ششم، متولی غربالگری ازدواج وزارت بهداشت بود هشدار نسبت به افزایش جمعیت معلولان بهترین‌ راه‌کارهای اسکان پس از زلزله چیست؟ درس‌های کرمانشاه برای هرمزگان سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری در خصوص نحوه مذاکرات سخن گفت رفتار بایدن زیر ذره بین ایران سفر چاووش اوغلو به تهران یخ روابط ایران و ترکیه را شکست نقشه راه جدید تهران و آنکارا رئیس قوه قضائیه مطرح کرد در مبارزه با قاچاق به دنبال کارهای پوپولیستی و ظاهری نیستیم لاریجانی به عرصه سیاست ورزی باز می‌گردد؟ از عدم احراز در شورای نگهبان تا عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی فرمانده بسیج: رزمایش ثامن با حضور ۴ میلیون بسیجی در فضای مجازی برگزار می‌شود در جلسه ستاد بحران استان هرمزگان اعلام شد دستور مخبر برای ساماندهی فوری آثار زلزله بر زندگی مردم همه می‌دانستند گزارش رسمی هزاران تن ذرت آلوده انتصاب معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان انرژی اتمی ایران