«پسر قذافی» مهره اسرائیل نیست!

آفتاب یزد - رضا بردستانی: هفدهم فروردین۹۸ روزنامه آفتاب یزد از قول «جعفرقنادباشی» کارشناس مسائل آفریقا تیتر زد: «حفتر یک قربانی است؛ هدف روی کارآوردن سیف الاسلام است!» و دو سال و چندماه بعد، خبر نامزدی «سیف الاسلام قذافی» برای ریاست جمهوری لیبی در حالی منتشر می‌شود که ساعاتی بعد، پذیرفته نشدنِ این نامزدی از سوی کمیته‌ی انتخابات در لیبی، روی خروجی رسانه‌ها قرار می‌گیرد اما این تمام ماجرا نیست.
> سناریوی نجات بخشی به نام «سیف الاسلام»!
«قنادباشی» در همان مصاحبه هفدهم فروردین۹۸، یادآور شده بود که: «سیف الاسلام از مقبولیت عمومی برخوردار نیست چون تفکرات به شدت ضد مذهبی دارد و در این دوران یحتمل نتواند از طریق آراء عمومی سکاندار حکومت در لیبی شود پس با حرکت شبه کودتایی در لیبی، می‌توان از سیف الاسلام به عنوان یک نجات‌دهنده یاد کرد با این توضیح که همچنان بخش‌هایی از تفکرات لیبیایی‌ها پذیرای خاندان قذافی است.»
قناد باشی پیش‌بینی کرده بود که: «حفتر» به آسانی به نتیجه نخواهد رسید و نیز این که: «باید منتظرکشمکش‌های طولانی مدت در لیبی باشیم.»


این کارشناس مسائل آفریقا همچنین گفته بود: «لیبی روزهای آرام و آسوده‌ای در پیش ندارد و تا مدت‌ها ممکن است درگیر جنگ‌های داخلی باشد و اما حرکت حفتر، برای مدتی انتخابات و تشکیل حکومتی که با رای مردمی روی کار آمده باشد را به تعویق خواهد انداخت و زمینه‌های هرج و مرج وبه وجود آمدن اختلافات داخلی را تشدید می‌کندکه در این صورت تئوری روی کارآوردن سیف‌الاسلام می‌تواند عملیاتی شود که اگر چنین شود آن گاه می‌توان رگه‌هایی از بازماندگی دیکتاتوری در لیبی را به تماشا نشست.»
> لیبی اسیر توطئه‌ی اروپایی‌ها
دو سال و چند ماه بعد و وقتی به صورت خیلی جدی، آمدن سیف الاسلام قذافی برای ریاست جمهوری مطرح می‌شود، باز به سراغ «قناد باشی» می‌رویم؛ این کارشناس مسائل آفریقا در مورد
«حساسیت روی پسر قذافی» این گونه اظهار نظر می‌کند که: «حساسیت‌های مثبت و منفی روی این قضیه وجود دارد. برخی معتقدند در لیبی چند پاره‌ای که اکنون وجود دارد شخصی باید قدرت را در دست گیرد که سمبل قدرت ملی باشد. و سیف را گزینه مناسبی می‌دانند. چون در زمان قذافی رفاه نسبی و امنیت وجود داشت. معتقدم سیف الاسلام را دارند برای آینده لیبی آماده می‌کنند. در این گونه کشورها به اشخاصی نیاز است که شعارهای مردمی بدهند و نیروهای اسلامی را متوقف کنند. بن علی و صدام و قذافی خصوصیات مشترکی داشتند ظاهرا چپ بودند و افکار سوسیالیستی داشتند و این دیدگاه هر گونه ظن را در مورد غرب از بین می‌برد و اینها شعار‌های مردمی سر می‌دهند و نقاط منفی را راضی نگه می‌دارند. عملا ضد اسلام شدید هستند و سرکوب می‌کنند و در طارم قومی یعنی عربیت حرکت می‌کنند که این قومیت بر اسلامیت می‌چربد. لذا اکنون لیبی دنبال چنین مهره‌ای است. این سه دیکتاتور که ذکر کردم هر سه به نوعی نوکر انگلیس بودند. پسر قذافی را هم انگلیسی‌ها به طور ویژه‌ای حفظ کردند البته خود سیف الاسلام کارهای خوبی کرد. رقیب سیف یعنی «حفتر»، هم پیر است و هم چون با پایتخت جنگیده است و شانسی برای برنده شدن ندارد. »
> تفکر اخوانی در لیبی با تنفس مصنوعی زنده است
قناد باشی ادامه می‌دهد: «اکنون در لیبی اخوانی‌ها در یک بخش آن هم با تنفس مصنوعی حضور دارد آن هم با حضور ارتش ترکیه که اگر آن‌ها نباشند اخوانی‌های ترکیه هیچ کاره‌اند و مردم لیبی زیاد با اخوانی‌ها همسو و هم جهت نیستند. لیبی‌ها اسلام‌گراهای متعادلی هستند. اکنون بیشتر جنگ منافع است و ایتالیا و فرانسه بیشتر درگیر هستند. آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها با هم رقابت دارند. روس‌ها می‌خواهند بازگردند. برگشت سیف با توجه به دوستی قذافی با روس‌ها روزنه امیدی برای روس‌ها است.»
> تل آویو روی «سیف الاسلام» مانور می‌دهد
این کارشناس مسائل آفریقا نسبت به خبری که «هاآرتص» منتشر کرده به دیده‌ی تردید نگریسته می‌گوید: «موضوع اصلا روشن نیست. پرونده‌هایی که درست کردند مبنی بر اینکه مادر قذافی یهودی است... اینها جز موضوعات زرد است. اسرائیلی‌ها برای اینکه بگویند ما نفوذ و قدرت داریم این صحبت‌ها را مطرح می‌کنند. سیف اخیرا سفری به اسرائیل کرد شاید آن‌ها دارند در حمایت از سیف اینها را می‌گویند که در افکار عمومی به ضررش شده و وجهه‌اش
خدشه‌دار شده است. این بیشتر به شیطنت می‌خورد. وقتی تل‌آویو روی «سیف الاسلام» مانور می‌دهد یعنی؛ «پسر قذافی» مهره اسرائیل نیست! »
> انتقاداتی به سیاست خارجه ایران در شمال آفریقا
قناد باشی با انتقاد از سیاست خارجی در شمال آفریقا می‌گوید: «بستری که در شمال آفریقا وجود دارد بستر بسیار دشواری است. چون تبلیغات بسیاری علیه کشور ما آنجا شده است.»