قالیباف در مراسم روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی: در مجلس به دنبال محدود کردن فضا و فیلترینگ نیستیم

محمد باقر قالیباف با اشاره به موضوع برخورد علی اصغر عنابستانی و نیروی انتظامی گفت: هیات نظارت پیگیری هم کرد، اما معتقدم که باید محکم‌تر از این پیگیری می کرد.
به گزارش ایسنا، رییس مجلس شورای اسلامی در همایش دانشجویی که در دانشگاه شهید بهشتی به مناسبت ۱۶ آذرماه روز بزرگداشت دانشجو برگزار شد، اظهار کرد: خیلی از این‌که امروز در آستانه روز دانشجو در جمع شما اساتید و دانشجویان هستم خوشحال و خرسند می‌باشم. ۱۶ آذر نقطه عطفی در تاریخ کشور است نقطه عطفی که نشان داد دانشجویان و جوانان کشور برای استقلال، عزت و پیشرفت کشور تا پای جان آماده رشادت و مجاهدت چه در عرصه‌های علمی و چه در عرصه دفاع مقدس می‌باشد. این نشست‌ها به برکت همین خون شهدا می‌باشد.
قالیباف عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی و نماینده مجلس، وکیل‌الدوله نمی‌باشد بلکه پنجره مردم است. اینکه در مجلس نامه نوشته شود که برای مثال آقای قالیباف یا مثلا آقای رئیسی برای انتخابات ریاست جمهوری اقدام کند به هیچ عنوان صحیح نیست که در آن زمان من اجازه ندادم حتی این نامه از تریبون مجلس شورای اسلامی قرائت شود. نماینده مجلس می‌تواند به شخصه فعالیت سیاسی داشته باشد اما آن اقدام مجلس در خصوص نامه پسندیده نیست و این نقد وارد است. در خصوص موضوع این‌که برخی از نمایندگان به هیئت دولت رفتند نیز باید بگویم دولت با تشخیص و پیگیری خود انتخاب‌هایی داشت و من امروز شهادت می‌دهم دو وزیری که از مجلس به دولت رفتند نه کاندیدا شدند و نه لابی کردند آقای خاندوزی حتی تا ۷۲ ساعت درباره وزیر شدن مقاومت می‌کرد. قالیباف در ادامه در بخش دیگری از اظهارات خود بیان کرد: امروز در مجلس شورای اسلامی هر چه تعداد طرح‌ها از لوایح بیشتر باشد اشتباه است. امروز بیش از ۷۰۰ طرح و لایحه در مجلس وجود دارد مگر ما به چه میزان زمان داریم؟ نماینده فعال کسی نیست که طرح بیشتری امضاء می‌کند من خود در این مدت تنها طرحی را که امضاء کرده‌ام طرح شفافیت بوده است. اگرچه در خصوص این طرح باید بگویم که طرح شفافیت نیازمند اصلاح آیین‌نامه داخلی می‌باشد و این اصلاح به دو سوم رای نمایندگان نیاز دارد و اگر به صورت دو شوری بررسی می‌شود به این دلیل است که بررسی دو شوری موجب پخته‌تر شدن طرح خواهد شد. شفافیت باید در تمام سطوحی که قانون مشخص می‌کند اجرایی شود. در اموراتی که به مردم باز می‌گردد باید شفافیت وجود داشته باشد نه تنها در مجلس بلکه در شورای نگهبان، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام شاهد این شفافیت باشیم.
قالیباف ادامه داد: در حال حاضر مجلس شورای اسلامی از همه این نهادها شفاف‌تر می‌باشد چرا که برای مثال مذاکرات مجلس به صورت زنده پخش می‌شود.


قالیباف در ادامه با اشاره به موضوع طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی گفت: در جلسه کمیسیون مشترک اعلام کردم که مذاکرات باید به صورت زنده در اینستاگرام و از سوی صدا و سیما پخش شد اما یک سری فضاسازی‌ها در خارج از کشور انجام شد که این طرح به صورت اصل ۸۵ به گونه ای بررسی می شود که مردم از روند بررسی بی‌اطلاع باشند. اگر چه در مجلس افرادی هستند که قصد دارند محدودیت هایی ایجاد کنند اما اگر چه عموم نمایندگان چنین نظری ندارند. روند بررسی در کمیسیون مشترک به گونه ای می باشد که تمامی ذی‌نفعان و صنف ها در جلسات کمیسیون حضور پیدا کنند و نظرات خود را نیز ارائه دهند. ما در مجلس به دنبال محدود کردن فضا و فیلترینگ نیستیم. ما باید توجه کنیم که فعالین بزرگ حوزه اقتصاد در فضای مجازی چند صد برابر یک واحد صنفی متروکه ارزش دارند. اما اینها و اموال دیجیتالی مردم چگونه باید به دارایی مالی تبدیل شود و در سیستم بانکی اعتبار پیدا کند؟ اجازه دهید این مسائل به قانون تبدیل شود. من روز گذشته در خصوص دریافت اینماد تذکر دادم. کماکان اعلام می شود که جوانان باید برای فعالیت های خود از بانک مرکزی وزارت خانه های اقتصاد و سمت مجوز دریافت کنند اما چرا جوانان را دچار مشکل کنیم؟
وی افزود: ما اکنون در حوزه فناوری و فضای مجازی جزو کشورهای پیشرفته هستیم اما با کج اندیشی نباید این ظرفیت ها را از دست بدهیم بخشی از فعالین حوزه نرم افزار به دلیل فضاسازی که از خارج در خصوص این طرح انجام شد به ترکیه و امارات رفتند. این توطئه دشمن است و ما در مجلس به دنبال اینگونه مسائل نیستیم.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» تاثیر ورود قوه قضاییه به موضوع بورس بر بازگشت اعتماد سهامداران بررسی کرد متخلفان بورسی زیر ذره بین عدلیه جلال‌خو ‌ش چهره تک افتادگی تهران در وین ظهور سویه‌ جدید زنگ خطر را به صدا در آورد امیکرون فصل تازه بحران در جهان؟ چرا مردم از واژه‌های جایگزین شده توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسی استفاده نمی‌کنند؟ از درازآویز تا خویش‌انداز به جای گرفتنِ ثروت مملکت از دست گروه‌های خاص، روی حداقل مزد چانه‌زنی می‌کنند پدیده‌ای به نام شاغلانِ فقیر صحبت های صریح و رودرروی دانشجویان با قاضی القضات از اقدامات تحولی دستگاه قضا تا سکوت درباره امور زندان‌ها توسعه روابط تهران - دوحه پشت عینک دودی روابط ایران و امارت در نقطه عطف قالیباف در مراسم روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی: در مجلس به دنبال محدود کردن فضا و فیلترینگ نیستیم سخنگوی وزارت امور خارجه: عزم قطعی برای رسیدن به توافق داریم معاون رئیس جمهوری: لایحه بودجه در دولت نهایی شد کوثری درباره تجمعات اصفهان: الحمدلله نظام تحملش بالاست امیرعبداللهیان با انتقاد از ایده توافق موقت: سه کشور اروپایی ابتکار عمل قابل ارائه‌ای در وین نداشتند