به دنبال نتیجه باشید

‬ به آغاز دومین دوره مذاکرات وین نزدیک‌تر می‌شویم، این در حالی است که دور اول این مذاکرات که با هیئت جدید ایرانی آغاز شده بود نتیجه چشم‌گیری نداشت و در واقع بدون نتیجه و تنها با اهدای دو پیش‌نویس به پایان رسید با این حال التهابات در خصوص نتیجه این مذاکرات بسیار بالاست و همه میخواهند بدانند در آخر چه می‌شود؟ آیا تحریم‌های ظالمانه لغو خواهد شد؟
واقعیت این است که به نظر من نتیجه این مذاکرات کاملا به این بستگی دارد که طرفین برای حل مسئله در مذاکرات حاضر شده‌اند و یا صرفا برای قدرت نمایی پا به میدان گذاشته باشند. برای حل مسئله یک سری واجبات وجود دارد که اصلی‌ترین آن این است که طرفین باید به هم امتیاز بدهند و هم امتیاز بگیرند، از سوی دیگر هیئت ایرانی باید از نظر کارشناسی مصادیق مشخص اقتصادی را در قرار داد بگنجاند. به این معنا که توافقنامه جدید به صورت عملی منجر به لغو تحریم‌ها شود و صرفا حقوقی نباشد بلکه از نظر اقتصادی مشخص باشد که
پس از پایان مذاکرات چه نتیجه‌ای در عرصه تحریم‌ها حاصل شده است.
در زمان اوباما علیه کشور ما وفاقی ایجاد شد که با برجام تقریبا شکسته شد اما عملا با روی کار آمدن ترامپ این فضا مجددا حادث شد. این در حالی است که اسماً مثل دوره اوباما همه کشورها همراه ترامپ نبودند اما رسما وضعیتی پدید آمد که هیچ کشوری جرات نکرد خلاف اراده آمریکا عمل کند.


یعنی ساز و کاری که آمریکا در عرصه اقتصادی بین‌الملل
به وجود آورد به گونه‌ای بود که هیچ کشوری نمی‌توانست خلاف آن عمل کند و زیان نبیند.
به همین دلیل من معتقدم هیئتی که برای مذاکرات به وین رفته است باید رسما به دنبال اخذ نتیجه باشد تا نتیجه‌ای
حاصل شود.