تسریع در نهایی‌سازی سند همکاری‌های ایران و ترکیه

دیروز رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور و مصطفی شنتوپ رئیس مجلس ‌ترکیه با محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که برای حضور در اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول حضور دارد، دیدار و گفت‌وگو کردند.
به گزارش فارس، در این نشست رئیس‌جمهور ترکیه با‌ اشاره به شرایط کرونا و اثرگذاری آن بر مراودات اقتصادی کشورها گفت: با این وجود همکاری‌های اقتصادی ایران و ‌ترکیه در این مدت رشد کرده است.
اردوغان همچنین با تأکید بر لزوم ارتقای روابط اقتصادی دوکشور ابراز امیدواری کرد که مذاکرات وین برای اجرای توافق هسته‌ای به شکل عادلانه‌ای به نتیجه برسد.
رئیس‌جمهور‌ترکیه با‌ اشاره به تحولات افغانستان و بحران مهاجران این کشور تأکید کرد: نهادهای بین‌المللی باید به ایران برای سروسامان دادن به مهاجران افغانستانی کمک کنند.


وی همچنین ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک به ایران سفر کند.
در این دیدار که مصطفی شنتوپ رئیس مجلس ‌ترکیه نیز حضور داشت، قالیباف نیز با تأکید بر ارتقای همکاری‌های اقتصادی دوکشور گفت: سند جامع همکاری‌های دوکشور در حال نهایی شدن است که نمادی از اراده جدی برای توسعه روابط است.
رئیس مجلس با‌ اشاره به حمایت ایران از ابتکار ۳+۳ تأکید کرد: همه کشورهای حوزه قفقاز باید روابط خوبی با هم داشته باشند که این مهم می‌تواند به رشد و توسعه منطقه کمک کند.
قالیباف درباره مذاکرات وین نیز تأکید کرد: قدرت‌های بزرگ باید یاد بگیرند که نباید اراده خود را به سایر کشورها تحمیل کنند و چنانچه احترام به منافع دیگران را بپذیرند، توافق در دسترس است.‌
دیدار با تجار و سرمایه‌­گذاران ‌ترکیه‌­ای
رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با جمعی از سرمایه‌گذاران و مدیران عامل هلدینگ‌های ‌ترکیه‌ای، اولویت دولت و مجلس جمهوری اسلامی ایران را توسعه روابط با همسایگان و کشورهای اسلامی دانست.
به گزارش ایرنا، تعدادی از مدیران عامل هلدینگ‌های بزرگ و سرمایه‌گذاران‌ ترکیه‌ای در ایران  در حاشیه نشست اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی که در شهر استانبول کشور‌ترکیه درحال برگزاری است با «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.
در ابتدای این دیدار مدیران عامل هلدینگ‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاران‌ ترکیه‌ای به بیان مسایل، مشکلات و پیشنهادات خود برای توسعه سرمایه‌گذاری‌ها پرداختند.
سپس رئیس مجلس شورای اسلامی در این دیدار با بیان اینکه مشکلاتی که در این جلسه مطرح شد قابل حل است، گفت: در دولت و مجلس اولویت را توسعه روابط با همسایگان و کشورهای اسلامی قرار داده‌ایم و این یک اراده جدی و محکم است و براین اساس مصمم هستیم تجارت دوجانبه را در اولویت قرار دهیم.
وی با تأکید بر اینکه تجارت دوجانبه نباید فقط تا زمان رفع تحریم‌ها باشد، عنوان کرد: بلکه به دلایل متعدد، برنامه‌ریزی باید به نحوی باشد که حتی اگر تحریم‌ها برداشته شد نیز مسیر تجارت دوجانبه ادامه پیدا کند. قالیباف خاطرنشان کرد: اکنون زمینه‌های بهتری برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی فراهم است و به خصوص سیاست‌هایی که در برنامه توسعه هفتم گنجانده خواهد شد به این مهم کمک خواهد کرد. 
رئیس قوه مقننه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار با‌ اشاره به مسائل مطرح شده توسط سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی ‌ترکیه، افزود: مسائل و مشکلاتی که مطرح شد باید توسط گروه‌های دوستی پارلمانی دو کشور پیگیری و رفع شود.
وی خاطرنشان کرد: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد جای خالی ‌هاب لجستیکی و ‌هاب مالی در روابط تجاری دو کشور وجود دارد و نبود آن در بروز این مشکلات موثر بوده و باید مقدمات ایجاد آن فراهم شود.
به گزارش ایرنا، اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (PUIC) با موضوعات محوری «فلسطین، مهاجرت و افغانستان»، در روزهای ۹ و ۱۰ دسامبر (۱۸ و ۱۹ آذر) در شهر استانبول و به میزبانی مجلس ‌ترکیه در حال برگزاری است.
سخنرانی در اتحادیه بین المجالس
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در اجلاس رؤسای مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به سخنرانی پرداخت.
رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنان خود ضمن تأکید بر نقش موثر پارلمان‌ها به‌عنوان نمایندگان مردم در همگرایی ملت‌های مسلمان، گفت: فراموش نکنیم مسئله فلسطین مهم‌ترین اولویت جهان اسلام است.
قالیباف در ادامه مباحث خود موضوع افغانستان را یکی از دغدغه‌های جدی امت اسلامی دانست و ادامه داد: وضعیت افغانستان با گذشت بیست سال از حضور مخرب نیروهای خارجی، بحرانی است و این وخامت اوضاع، میراث‌ اشغالگران برای مردم رنجور و ستمدیده افغانستان است. رئیس مجلس در بخشی از سخنرانی خود در شانزدهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی گفت: فراموش نکنیم مسئله فلسطین مهم‌ترین اولویت جهان اسلام است. بیش از هفت دهه است که دنیا نظاره‌گر سیاست‌ها و اقدامات وحشیانهِ رژیم صهیونیستی در نقض بنیادین حقوق بشر و کرامت مردم فلسطین است. یورش صهیونیست‌ها به سرزمین فلسطین، نه هجوم یک قبیله به قیبله‌ای دیگر و یا تجاوز کشوری به کشور دیگر بود، بلکه به شهادت تاریخ آنچه در 3 دهه ابتدایی به‌وجود آمدنِ این رژیم، می‌بینیم تلاشی گسترده و برنامه‌ریزی شده با حمایت استکبار برای تسخیر کل فلسطین و نابودسازی موجودیت ملت فلسطین و براندازی نسل آنان بوده است. درست مانند همان کاری که غربی‌ها در ابتدای آشنایی خود با قاره‌های آمریکا و استرالیا کردند.
وی افزود: ادامه مسیر مقاومت، نابودی رژیم صهیونیستی است. هر چند عده‌ای از سر استیصال سخن از سازش و صلح با رژیم صهیونیستی می‌گویند اما رژیم صهیونیستی در قوسِ نزولِ خود قرار دارد و خواسته و یا ناخواسته نباید به دوران حیات این رژیم بیفزایند. شرط پیروزی نهایی قطع خط شوم سازش با‌ اشغالگران و یاری همه‌جانبه فلسطینیان در استمرار این مقاومت مبارک برای آزادی قدس شریف است. «إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذِینَ آمَنُوا فِی الْحَیاهًِْ الدُّنْیا وَ یَوْمَ یَقُومُ الْأَشْهاد» و در این دوران بی‌دلیل نیست که دولت‌های غربی و آمریکا حمایت آشکار خود از رژیم صهیونیستی و اتخاذ سیاست جانبدارانه در قضیه فلسطین را تشدید کرده‌اند.
چنانکه تصمیم غلط اخیر دولت انگلیس علیه جنبش جهادی حماس بار دیگر حقیقت جانبداری از این رژیم کودک‌کش را بیش از پیش اثبات کرد.
رئیس مجلس کشورمان تأکید کرد: این روزها، موضوع افغانستان یکی از دغدغه‌های جدی امت اسلامی به شمار می‌آید. وضعیت افغانستان با گذشت بیست سال از حضور مخرب نیروهای خارجی، بحرانی است و این وخامت اوضاع، میراث‌ اشغالگران برای مردم رنجور و ستمدیده افغانستان است. بر این اساس کشورهای اسلامی می‌بایست با اتخاذ رویکردی جمعی، جدیت لازم جهت ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان را به‌صورت فوری، در دستورکار خود قرار دهند.
قالیباف گفت: با خروج‌ اشغالگران، نباید امنیت و حقوق اولیه مردم افغانستان به خطر بیفتد. یکی از نگرانی‌های جدی که می‌بایست مورد توجه همگان باشد، خیزش داعش در افغانستان است که علاوه بر امنیت، وحدت ملی و مذهبی افغانستان را نشانه رفته و با اقدامات ‌تروریستی علیه مردم عادی، درصدد هستند تا جنگ داخلی و مذهبی را در افغانستان شعله‌ور کنند. همچنین نسبت به تلاش‌ها برای بی‌ثبات‌سازی افغانستان در بلندمدت هشدار می‌دهیم. افغان‌ها برادران تاریخی و فرهنگی ما هستند که می‌خواهند استقلال خود را بازیابی کنند ولی آمریکا به‌دنبال بی‌ثباتیِ بلندمدت در این کشور است.
جمهوری اسلامی ایران به مسئولیت خود در قبال مردم افغانستان عمل خواهد کرد ولی هوشیاری کل جهان اسلام در این‌باره ضرورت دارد.
وی تأکید کرد: آنچه می‌تواند منجر به ثبات در افغانستان شود و اوضاع این کشور را به سمت بهبود ببرد، تشکیل یک دولتِ فراگیر و مشارکتی در جهت تامین حقوق همه مردم این کشور اعم از مرد و زن، پَشتون، تاجیک هَزارَه و ازبک
است.