رئیسی: از بانیان وضع موجود استفاده نمی‌کنیم

دیروز جمعه (19 آذر) استان لرستان در یازدهمین سفر رئیس‌جمهوری میزبان آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همچنین برخی اعضای کابینه بود.
رئیسی در بدو ورود به فرودگاه خرم‌آباد مورد استقبال مسئولان لرستان از جمله نماینده ولی‌فقیه در استان، استاندار، برخی نمایندگان مردم لرستان در مجلس شورای اسلامی و مدیران لشکری و نظامی قرار گرفت.
وزرای همراه نیز به‌عنوان نماینده معین رئیس‌جمهور به شهرستان‌های استان رفتند که سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به شهرستان بروجرد، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شهرستان‌های ازنا و دورود، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم به شهرستان الیگودرز، وزیر جهاد کشاورزی به شهرستان‌های سلسله و دلفان، وزیر ورزش و جوانان به شهرستان‌های کوهدشت و رومشکان و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به شهرستان پلدختر از جمله برنامه کاری سفر هیئت دولت به لرستان بود.
همچنین وزیر راه و شهرسازی نیز که روز پنجشنبه وارد لرستان شده بود ،دیروز برنامه‌هایی در خرم‌آباد داشت.


تلاش می‌کنیم بیکاری در لرستان
کاهش یابد
رئیس‌جمهور در فرودگاه خرم‌آباد ضمن تبریک ولادت حضرت زینب کبری(سلام‌الله‌علیها) و گرامیداشت شهدای استان لرستان با‌ اشاره به دیدار با اقشار مختلف مردم، حضور در شورای اداری استان و سرکشی از برخی واحدهای نیمه‌تعطیل صنعتی این استان گفت: متأسفانه در این استان علی‌رغم ظرفیت‌های زیرساختی خوبی که دارد واحدهای صنعتی نیمه‌تعطیل یا تعطیل شده است در حالی که نیاز به کار در این استان وجود دارد. این شرایط به شدت ما را رنج می‌دهد.
رئیسی بیان داشت: ظرفیت‌های بسیاری در این استان وجود دارد اما در این استان پسران و دختران تحصیل کرده زیادی داریم که بیکاری آنها را رنج می‌دهد. در این سفر موانع ومشکلات را بررسی کنیم و پیگیری می‌شود تا از بیکاری در استان بکاهیم و ظرفیت‌های استان به‌کارگیری شود.
بازدید رئیس‌جمهور
از کارخانه یخچال‌سازی بوژان لرستان
رئیسی بلافاصله پس از ورود به خرم‌آباد در کارخانه نیمه فعال یخچال‌سازی بوژان لرستان حضور یافت و در گفت‌وگو با مسئولین و کارگران این کارخانه در جریان ظرفیت‌ها و مشکلات این مجموعه تولیدی قرار گرفت.
رئیس‌جمهور در این بازدید با‌ اشاره به مشکلات مطرح شده از سوی مدیران کارخانه یخچال‌سازی بوژان مبنی بر اینکه با یک پنجم ظرفیت فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: در حالی که این مجموعه از تمام ظرفیت‌های لازم برخوردار است لازم است مسئولین استان با جدیت پیگیری کنند تا ظرفیت این کارخانه به‌طور کامل فعال شود.
در این بازدید تعدادی از کارگران از نزدیک مشکلات و دغدغه‌های خود را با رئیس‌جمهور در میان گذاشتند.
فراهم کردن شرایط ثبت جهانی
فلک‌الافلاک
رئیسی همچنین در جریان سفر به استان لرستان ضمن بازدید از بخش‌های مختلف قلعه فلک‌الافلاک، بر ضرورت آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک به‌عنوان یکی از مشکلات این مجموعه تاریخی- فرهنگی تأکید کرد.
همچنین در این بازدید مدیرکل میراث فرهنگی و فرمانده سپاه استان توضیحاتی در مورد آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک ارائه کردند و رئیس‌جمهور هم بر لزوم تسهیل در آزادسازی حریم این قلعه تاریخی برای ثبت جهانی تأکید کرد.
حضور رئیس‌جمهور
در بیمارستان شهید رحیمی‌خرم‌آباد
رئیسی در ادامه با حضور در بیمارستان شهید رحیمی‌خرم‌آباد روز پرستار را به پرستاران و کادر درمان این بیمارستان تبریک گفت.
رئیس‌جمهور با تجلیل از صبر، ایثار و فداکاری پرستاران در روند درمان بیماران اظهار داشت: کادر بهداشت و درمان کشور به‌ویژه پرستاران در جریان مواجهه با بیماری کرونا خوش درخشیدند و جان خود را در طَبق اخلاص گذاشتند و این ایثار و فداکاری که از خود نشان دادند بسیار ارزشمند است.
رئیسی همچنین بر اهتمام دولت نسبت به حل و فصل دغدغه‌ها و مشکلات کادر بهداشت و درمان تأکید کرد. در این بازدید پرستاران بیمارستان شهید رحیمی‌نیز در گفت‌وگوی چهره به چهره برخی از مشکلات شغلی و دغدغه‌های خود را با رئیس‌جمهور در میان گذاشتند.
رئیس‌جمهور در این بازدید همچنین از تعدادی از بیماران بستری در این بیمارستان عیادت و برای آنان آرزوی سلامت کرد.
وزارت بهداشت مشکلات پرستاران را
تا رسیدن به نتیجه نهایی پیگیری کند
رئیسی همچنین در دیدار صمیمی ‌با جمعی از پرستاران لرستان که دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور نیز به‌صورت ویدئوکنفرانس در آن شرکت داشتند، با تأکید بر ضرورت رفع مشکلات پرستاران تصریح کرد: مشکلات مربوط به پرستاران حتما باید حل و فصل شود و در این زمینه وزارت بهداشت و درمان وظیفه دارد این موضوع را تا رسیدن به نتیجه نهایی پیگیری کند.
در این مراسم شماری از پرستاران در سخنانی مشکلات، پیشنهادها و دغدغه‌های خود را مطرح کردند.
راه‌اندازی صنایع تبدیلی
برای جلوگیری از خام‌فروشی
رئیس‌جمهور در نشست تخصصی با کشاورزان و دامداران ضمن تأکید بر اینکه موانع رشد و توسعه کشاورزی استان لرستان باید برطرف شود، ایجاد صنایع تبدیلی را مهم ارزیابی کرد و در این‌باره گفت: امروز در مناطق مختلف کشور از جمله لرستان نیازمند راه‌اندازی صنایع تبدیلی هستیم تا از خام‌فروشی جلوگیری کرده و ارزش افزوده زیادی برای کشاورزان تامین شود و در این زمینه مسئولین مربوطه موظف هستند حمایت‌ها و پشتیبانی لازم را
به عمل آورند.
از کلنگ‌زنی 80 هزار واحد مسکونی
تا بازدید از پروژه‌های نیمه تمام
به گزارش خبرنگار کیهان از خرم‌آباد، وزیر راه وشهرسازی در مراسم کلنگ‌زنی طرح نهضت ملی مسکن در خرم‌آباد با بیان اینکه در قالب نهضت ملی مسکن ۸۰ هزار واحد مسکونی ظرف ۴ سال در لرستان ساخته می‌شود، افزود: امروز کار ساخت واحدهای مسکونی در استان و شهرستان‌ها شروع می‌شود، یکی از موضوعات جدی استان بحث تأمین زمین است که مسئولان تلاش‌های خوبی کرده‌اند و زمین‌های متعلق به راه و شهرسازی به این امر اختصاص داده شده است.
علی اکبر محرابیان وزیر نیرو نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: پروژه‌ها وظرفیت‌های لرستان را بررسی می‌کنیم ودرخصوص‌ اشتغال و توسعه لرستان تصمیمات بسیار مؤثر اتخاذ می‌شود.
سید رضا فاطمی‌امین وزیر صمت هم که به بروجرد رفته بود، گفت: در سفر به شهرستان بروجرد جلسات با صنعتگران، مردم و فعالان حوزه کشاورزی مشکلات جاری آنها مطرح و بررسی شد.
محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی که در مسیر سفر به شهرستان پلدختر، از پروژه ساخت قطعه چهارم جاده پلدختر به خرم‌آباد بازدید می‌کرد هم به خبرنگاران گفت: شهرستان پلدختر به دلیل خسارات ناشی از سیل ۱۳۹۸ نیازمند اعتبارات ویژه است و دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای به پروژه‌های استان لرستان دارد و دستاوردهای این سفر در هیئت دولت بررسی می‌شود.
همچنین سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در جمع مردم شهرستان دلفان با‌ اشاره به تنوع تولیدات این خطه، گفت: دلفان نمایشگاه دیم ایران است و ظرفیت‌های بی‌نظیری در این منطقه وجود دارد، امیدواریم با مصوبات این سفر، اقدامات خوبی در این منطقه در راستای حل مشکلات و رفع محرومیت‌های منطقه انجام شود.
حجت‌الله عبدالملکی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی هم که به شهرستان دورود رفته بود، گفت: ضمن بازدید از چند طرح و پروژه، زمان مورد نیاز و اعتبارات لازم برای تکمیل این طرح‌ها را بررسی کردم و تلاش می‌کنیم این جلسه سرآغازی باشد برای اینکه اجرای این طرح‌ها سرعت بگیرد.
عبدالملکی همچنین از پروژه بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی گهر دورود بازدید کرد وجهت رفع مشکلات آن قول مساعد داد.
لازم به ذکر است که سفر آیت‌الله رئیسی به لرستان به دور از تشریفات رایج انجام شد و این اقدام رئیس‌جمهوری به‌عنوان اقدامی انقلابی مورد توجه عموم قرارگرفت.
خط قرمز در به‌کارگیری
از بانیان وضع موجود
رئیسی عصر جمعه در جمع نمایندگان اقشار مختلف مردم لرستان گفت: بی‌عدالتی کام مردم را تلخ می‌کند، در لرستان رفع مشکل فقر و بیکاری در دستور کار دولت است و دولت به معنای وسیع کلمه یعنی همه دولتمردان و همه افرادی که در نظام خدمت می‌کنند.
رئیس‌جمهور افزود: هرکه کارآمدی دارد باید از او در مدیریت‌ها استفاده شود، دلدادگی به انقلاب و نظام امر مهمی ‌است اما از بانیان وضع موجود نباید استفاده کرد.