توافق با رفع تحریم‌ها در دسترس است

برخلاف آنچه در فضای رسانه‌ای در غرب القا می‌شود، طرف‌های غربی و در رأس آن‌ها امریکا تاکنون نه تنها گامی برای اثبات عملی حسن نیت خود برنداشته‌اند بلکه با تداوم استفاده از ابزار تهدید و تحریم آن هم در میانه مذاکرات، به دنبال انتقال پیامی ستیزه‌جویانه هستند که با اظهارات مسئولان آن‌ها در خصوص علاقه‌مندی برای دستیابی به توافق از مسیر مذاکرات در تناقض آشکاراست. از این رو شاید بتوان ادعا کرد، طرف غربی به دلیل منطق قوی جمهوری اسلامی ایران راهی جز فرافکنی و دست زدن به یکسری اقدامات عملیات روانی با هدف ارائه تصویری ناامید‌کننده از مذاکرات ندارند تا از رهگذر این تهدیدات مواضع منطقی هیئت ایرانی را عامل بن بست احتمالی مذاکرات معرفی کنند. شاید بتوان از این اقدامات به عنوان «جنگ روایت‌ها» برای تأثیرگذاری بر مذاکرات به مدد افکار عمومی هم یاد کرد.
این سو، اما نگاه و رویکرد معطوف به نتیجه جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هیچ تردیدی باقی نگذاشته است که برخلاف فضا‌سازی‌ها اگر طرف‌های غربی اراده‌ای جدی برای رفع تحریم‌های ظالمانه داشته باشند، توافق در دسترس خواهد بود. با این تفاوت که این اراده باید راستی آزمایی شود. نکته‌ای که روز گذشته در سخنان رئیس‌جمهور در گردهمایی سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشور‌های همسایه هم مورد تأکید قرار گرفت و رئیسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی عزتمندانه در مذاکرات حضور یافته است، گفت: «اگر طرف مقابل مصمم به رفع تحریم‌ها باشد، توافق خوبی صورت می‌گیرد و ما حتماً به دنبال این توافق هستیم.» خنثی‌سازی و رفع تحریم را توأمان دنبال می‌کنیم
رئیس دولت سیزدهم با اشاره به دو راهبرد جمهوری اسلامی برای خنثی‌سازی و رفع تحریم‌ها گفت: «تحریمی که امروز علیه جمهوری اسلامی وجود دارد، اقتصاد پایه است و راهبرد دشمن این است که سایه این تحریم‌ها همواره بر سر مردم ایران باشد و آن را توسعه دهد و راهبرد ما این است که این تحریم‌ها باید شکسته شود. اگر آن‌ها در پی تداوم و تشدید تحریم‌ها هستند ایران نشسته و نگاه نخواهد کرد و می‌تواند کار‌های بسیاری انجام دهد. در این دولت وزیر امور خارجه و بخش‌های مختلف دولت، هم تلاش برای خنثی‌سازی تحریم‌ها و هم اقدام جدی برای رفع آن‌ها را دستور کار قرار داده‌اند و تمام تصمیمات ما در حوزه فروش نفت و منابع مالی بر این است که اگر تحریم‌ها ادامه یافت چگونه بتوانیم کشور را مدیریت کنیم.»
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: «برخی می‌گفتند جمهوری اسلامی مذاکره نمی‌کند و عده‌ای مدعی بودند که ما در مذاکرات جدی شرکت نمی‌کنیم و یا برنامه نداریم، اما جمهوری اسلامی در مذاکرات عزتمندانه شرکت کرد و با ارائه متن نشان داد که در مذاکره جدی است. امروز هم اگر طرف مقابل مصمم به رفع تحریم‌ها باشد، توافق خوبی صورت خواهد گرفت و ما حتماً به دنبال این توافق خوب هستیم.»


ظرفیت‌های فناورانه ایران را به کشور‌ها معرفی کنید
رئیس دولت سیزدهم با تأکید بر معرفی ظرفیت‌ها به دیگر کشور‌ها افزود: «در برخی کشور‌ها به ما می‌گویند ما نمی‌دانستیم این ظرفیت‌ها در ایران وجود دارد. هنگامی که به این کشور‌ها می‌رویم، برخی محصولات فناورانه را هدیه می‌بریم و می‌گوییم جمهوری اسلامی به‌رغم تهدید‌ها و تحریم‌ها به این نقطه رسیده و به این پیشرفت‌ها دست یافته است.» وی در ادامه خطاب به سفیران گفت که ایران ظرفیت فراوان دارد و باید ظرفیت‌های خود را به کشور‌های منطقه و همسایگان معرفی کند و از نمایندگان جمهوری اسلامی در این کشور‌ها خواست که در این زمینه نقش جدی ایفا کنند.
رئیس‌جمهور با اشاره به بخش زیادی از ایرانیان مقیم خارج کشور اظهار داشت: «ایرانیان خارج از کشور هموطن ما هستند و سفرای ما نباید منتظر باشند آن‌ها برای طرح مشکلات یا پیگیری امور کنسولی خود مراجعه کنند بلکه باید در جمع ایرانیان بروند. کار وزارت خارجه در ارتباط با ایرانیان خارج از کشور فقط حل مشکلات حقوقی یا کنسولی آن‌ها نیست بلکه دولت نسبت به هموطنان مقیم خارج کشور که متعلق به این خاک هستند وظیفه دارد.»
موانع سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج را بردارید
رئیس‌جمهور با بیان اینکه بسیاری از ایرانیان خارج کشور مایل به سرمایه‌گذاری در کشورند که باید از آن‌ها حمایت شود، گفت: «باید موانع سر راه ایرانیان خارج از کشوری را که تمایل قلبی آنان ایران و سرمایه‌گذاری در این کشور است برطرف کنیم. اگر لازم است تضمین‌هایی به آن‌ها داده شود و احساس کنند سود سرمایه‌گذاری شان تضمین شده است.»
رئیس‌جمهور درباب سیاست همسایگی گفت: «سیاست همسایگی اقداماتی دارد که باید به این اقدامات ملتزم بود. آینده را نه با نگاه آرمانی دست نیافتنی بلکه با نگاه کاملاً فرشی که نگاه به عرش هم داریم، بسیار روشن می‌بینیم و مطالبی که گفتم را دست یافتنی می‌دانم. باید با هم هماهنگی، همدلی و همکاری جدی داشته باشیم که زمینه‌های بسیاری در این خصوص جود دارد و همه این زمینه‌ها می‌تواند نقش آفرین باشد.» وی با بیان اینکه سهم ایران در تجارت منطقه بسیار پایین است، گفت: «سؤال من این است که تحریم در صنایع هسته‌ای، نظامی و فضایی بیشتر اثرگذار بوده است یا صنایع دیگر. چرا در این صنایع با وجود تحریم‌های بیشتر پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشتیم، اما در صنایعی مانند خودروسازی نه. مشخص می‌شود که همت مورد نیاز در بخش‌های نظامی و هسته‌ای و فضایی بیشتر از همت در بخش‌های دیگر بوده است. اگر فناوری در این صنایع به دیگر صنایع لبریز می‌شد، می‌توانستیم پیشرفت کنیم که این اتفاق باید روی دهد.»
سفرا در انتقال تکنولوژی به داخل فعال شوند
تک تک سفرا باید درباره نقش و اقدامات خود درباره فناوری‌های کشور، انتقال تکنولوژی به داخل کشور گزارش دهند تا مشخص شود سهم هریک از سفرا و نمایندگان اقتصادی و تجاری سفارت‌ها در این نوع از ارتباطات چیست: «سفرای ایران در هند و پاکستان باید مشخص کنند که سهم این دو کشور در اقتصاد دیجیتال و برنامه‌نویسی چقدر است، این دو کشور به اندازه اقتصاد نفتی ایران در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند و می‌توان با توجه به ظرفیت کشور و نیرو‌های آماده از این نوع تعاملات بهره برد و سفیر ما باید بیلان کاری و گزارش ارائه دهد.»
انتقاد از عادی‌سازی روابط  با رژیم صهیونیستی
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از عادی‌سازی روابط برخی کشور‌های منطقه با رژیم صهیونیستی گفت: «این عادی‌سازی نه برای این کشور‌ها و نه برای رژیم صهیونیستی امنیت‌ساز نیست. این کشور‌ها تلاش می‌کنند هم روابط خود را با صهیونیست‌ها عادی کنند و هم اسرائیل را به مرز‌های ما نزدیک کنند، اما این اقدام سودی برای آن‌ها نخواهد داشت.» وی در ادامه ایران اسلامی را خیرخواه کشور‌های منطقه خواند و گفت که ارتباط با جمهوری اسلامی و تعامل با ایران در حوزه‌های مختلف می‌تواند به امنیت و گسترش صلح آرامش در منطقه کمک کند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما هرچه در منطقه سختی کشیده‌ایم ناشی از حضور بیگانگان بوده، تصریح کرد: «افغانستان در دو دهه حضور و اشغالگری ناتو و امریکا در این کشور روی خوش ندیده و نتیجه حضور امریکایی‌ها در این کشور گسترش بلای خانمان‌سوز مواد مخدر بوده است.»
مرز‌های ما برای همسایگان فرصت است
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ارتباط با کشور‌های همسایه که از اولویت‌های ماست و در این خصوص نیازمند حرکت جدی و فعال هستیم، افزود: «باید همسایگان را به چشم فرصت‌های خوب نگاه کنیم؛ مرز‌های ما نه تهدید که فرصت هستند. می‌توان با گسترش بازارچه‌های مرزی زمینه تبادلات را فراهم کرد، با نگاه درست به مرز‌ها می‌توان فرصت‌های پیشرفت به وجود آورد.» رئیسی با تأکید بر اینکه ایران نگاه احترام متقابل به همسایگان دارد، گفت: «سیاست خارجی ما امتداد اقتدار در سیاست داخلی است و این دو از هم مستقل نیستند و سیاست داخلی نماد و نمود اقتدار در سیاست خارجی است که باید نهایت استفاده از آن شود. روابط با همسایگان در حوزه اقتصادی و فرهنگی باید گسترش داده شود.»