محمد صادق جوادی حصار

این روزها مذاکرات وین دوباره از سر گرفته شده است اما آمریکایی‌ها به عنوان تعیین کننده‌ترین و موثر‌ترین مهره این گفت و گو‌ها پای میز مذاکرات نیستند. برگشتن آمریکا به میز مذاکرات می‌تواند طبعاتی برای ایران داشته باشد برای مثال آن‌ها می‌توانند صاحب رای شوند و در آینده از مکانیزم ماشه استفاده کنند و موانعی را برای ایران به وجود بیاورند. از سوی دیگر اگر آمریکا بر سر میز مذاکرات حضور پیدا نکند این گفت و گو‌ها
سرانجامی نخواهد داشت.
به همین دلیل ایران در وضعیتی است که باید دو کار مهم انجام دهد. اول اینکه افکار عمومی دنیا را توجیه کند که ما در مذاکرات هسته‌ای با حسن نیت آمده‌ایم و می‌خواهیم مشکلات را بر طرف سازیم و این آمریکایی‌ها هستند که تن به گفت‌وگوی سالم و سازنده نمی‌دهند. دوم اینکه افکار عمومی داخل کشور را متوجه سازد که ما در شرایطی نیستیم که بتوانیم با تعجیل و تحت فشار تصمیم بگیریم و اگر این اتفاق بیفتد پای میز مذاکره برای امتیاز دادن و امتیاز گرفتن دستمان
خواهد لرزید.


از سوی دیگر سایر اعضای 1+5 به تنهایی و بدون آمریکا حاضر نیستند آن طور که باید و شاید به تعهدات برجامی خود عمل کنند به همین دلیل هم ما در وضعیت پیچیده‌ای قرار داریم و باید به گونه‌ای افکار عمومی را متوجه این مسئله کنیم که آمریکا و اسرائیل در حال مظلوم نمایی هستند و ایران اصلا در پی حمله نظامی و حمله هسته‌ای به اسرائیل نیست و این مسائل بازی‌های سیاسی است. ایران باید شفاف بیان کند که سیاست بین المللی ما همان است که در خصوص اسرائیل عنوان کردیم و به سازمان ملل اعلام کردیم.یعنی معتقد به انجام رفراندوم هستیم تا تعیین سرنوشت مردم اسرائیل به دست خودشان رقم بخورد و نه ما. در نهایت هم سازمان ملل باید در خصوص این کشور تصمیم بگیرد.
مسئله دیگر هم که باید اتفاق بیفتد این است که تیم مذاکره کننده اعلام کند با تیم قبلی تفاوتی ندارد و سیاست کلی ما سیاست نظام جمهوری اسلامی است که این سیاست تصمیم گرفته است مشکلات هسته‌ای‌اش را با دنیا حل کند و مشکلات منطقه‌ای‌اش را هم با کشور‌های منطقه‌ای حل و فصل کند.
به نظر من باید در بازی بین المللی تا حد زیادی فشار از روی ایران برداشته شود و به دنیا گفته شود که تیم مذاکره کننده فعلی ادامه دهنده تیم مذاکره کننده قبلی است و حتی نظام جمهوری اسلامی برای حل این مناقشه باید از چند تن از اعضای برجسته تیم مذاکره کننده قبلی مثل آقای عراقچی هم دعوت به همکاری کند تا کمک شود تنش‌های بین ایران و جامعه جهانی به حداقل برسد.
من فکر می‌کنم مقطع کنونی مقطعی است که ما به جای اینکه به تغییر شیوه گفتمانمان فکر کنیم باید به دنبال تغییر نگاه داخل و خارج از کشور به مقوله برجام باشیم.