توافق در گرو لغو تحریم هاست

«هم تلاش برای خنثی‌سازی تحریم‌ها و هم اقدام جدی برای رفع تحریم‌ها.» این رویکرد جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تحریم‌ها و در مذاکرات هسته‌ای است که رئیس جمهور تببین و تشریح کرد. آنچه آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی روز گذشته در گردهمایی‌ سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه‌ مطرح کرد، دو دسته مخاطب داشت؛ یک دسته منتقدان داخلی که مدعی بودند دولت در مذاکرات جدی نیست و دسته دیگر، تروئیکای اروپایی که ادعا می‌کردند جمهوری اسلامی ایران مذاکره نمی‌کند. از این زاویه بود که آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه «برخی می‌گفتند جمهوری اسلامی مذاکره نمی‌کند و عده‌ای مدعی بودند که ما در مذاکرات جدی شرکت نمی‌کنیم یا برنامه نداریم» تأکید کرد «اما جمهوری اسلامی در مذاکرات عزتمندانه شرکت کرد و با ارائه متن نشان داد که در مذاکره جدی است.» اما ورای همه این مخاطب قراردادن‌ها، پیامی بود که روز گذشته از تهران به وین مخابره شد؛ آنجا که رئیس جمهور راهبرد جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات را آشکارا بیان کرد: «امروز هم اگر طرف مقابل مصمم به رفع تحریم‌ها باشد، توافق خوبی صورت خواهد گرفت و ما حتماً به دنبال این توافق خوب هستیم.»
شکستن تحریم‌ها؛ راهبرد جمهوری اسلامی ایران
به گزارش ایرنا، آیت‌الله رئیسی در گردهمایی‌ سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه‌، با اشاره به دو راهبرد جمهوری اسلامی برای خنثی‌سازی و رفع تحریم‌ها و با بیان اینکه تحریمی که امروز علیه جمهوری اسلامی وجود دارد، اقتصاد پایه است، اظهار کرد: راهبرد دشمن این است که سایه این تحریم‌ها همواره بر سر مردم ایران باشد و آن را توسعه دهد، در مقابل راهبرد ما این است که این تحریم‌ها باید شکسته شود. اگر آنان در پی تداوم و تشدید تحریم‌ها هستند، ایران نمی‌نشیند و نگاه نخواهد کرد، بلکه می‌تواند کارهای بسیاری انجام دهد.
رئیس جمهور با بیان اینکه در این دولت، وزیر امور خارجه و بخش‌های مختلف دولت، هم تلاش برای خنثی‌سازی تحریم‌ها و هم اقدام جدی برای رفع آنها را دستور کار قرار دادند، افزود: تمام تصمیمات ما در حوزه فروش نفت و منابع مالی، مبتنی بر این است که اگر تحریم‌ها ادامه یافت، چگونه بتوانیم کشور را مدیریت کنیم.


وی با بیان اینکه برخی می‌گفتند جمهوری اسلامی مذاکره نمی‌کند و عده‌ای هم مدعی بودند ما در مذاکرات جدی شرکت نمی‌کنیم یا برنامه نداریم، تصریح کرد: اما جمهوری اسلامی در مذاکرات عزتمندانه شرکت کرد و با ارائه متن نشان داد که در مذاکره جدی است.
آیت‌الله رئیسی تأکید کرد: امروز هم اگر طرف مقابل مصمم به رفع تحریم‌ها باشد، توافق خوبی صورت خواهد گرفت و ما حتماً به دنبال این توافق خوب هستیم.
بیانیه گام دوم انقلاب، نقشه راه تحول کشور
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، بیانیه گام دوم انقلاب را نقشه راه تحول کشور دانست و گفت: در ۴۰ سال اخیر کارهای خوبی در حوزه‌های مختلف انجام شده، اما با برخی عقب‌ماندگی‌ها و کاستی‌ها مواجهیم که می‌توانست نباشد.
رئیسی با بیان اینکه با بوروکراسی پیچیده و کار اداری و سازمانی معمول نمی‌توان تحول را تجربه کرد، افزود: برای تحول باید روحیه تحول‌خواه داشت و امروز زمینه‌های تحول وجود دارد تا رویکرد اقتصادی ما برون‌نگر و درون‌زا شود.
رئیس‌ جمهور، سند تحول دولت را زمینه ساز یک تحول نهادی از جمله تحول در مجموعه‌های اداری دانست و گفت: روندها و سازوکارهای موجود، چابکی ندارد و پاسخگو نیست و سازوکارهای پیچیده‌ای است که در آن باید تحول ایجاد شود.
وی، ایجاد تحول نهادی را نیازمند تحول رویکردی و تحول در شناخت دانست و ادامه داد: سفرا، هم هویت جمهوری اسلامی و هم منافع جمهوری اسلامی در خارج از کشور را نمایندگی می‌کنند که نه تنها رسالت مهمی است، بلکه ظرفیت‌های عظیم موجود در این حوزه می‌طلبد که در مواجهه با سختی‌ها و کاستی‌ها خسته نشویم و کار را با جدیت پیگیری کنیم.
رئیسی با تأکید بر تسهیل امور تجاری ایرانیان خارج از کشور با داخل و امور تجار داخل کشور با خارج، گریزی به سفر خود به ترکمنستان زد و گفت: در سفر به ترکمنستان ساعت ۷ صبح با تجار و فعالان اقتصادی ایرانی جلسه داشتیم و آنان می‌گفتند که به ‌دلیل مشکلات، دو سال و نیم است که کارشان معطل مانده که امیدوارم آقای سفیر موضوع را دنبال کند و ما هم پیگیری می‌کنیم تا مشکلات حل شود.
نقش سفرا در شناسایی ظرفیت‌های ایران
رئیس جمهور، یکی از مأموریت‌های سفرا را شناخت ظرفیت‌های داخل کشور و معرفی آن به دیگر کشورها برشمرد و گفت: در برخی کشورها به ما می‌گویند ما نمی‌دانستیم این ظرفیت‌ها در ایران وجود دارد. هنگامی که به این کشورها می‌رویم، برخی محصولات فناورانه را هدیه می‌بریم و می‌گوییم جمهوری اسلامی به‌رغم تهدیدها و تحریم‌ها به این نقطه رسیده و به این پیشرفت‌ها دست یافته است.
آیت‌الله رئیسی، نقش وزارت امور خارجه در پیشرفت هر کشور را پررنگ دانست و با اشاره به نقش وزارت خارجه و ارتباطات با همسایگان و دنیا در مقابله با کرونا، تصریح کرد: اگر وزیر همان اول ستاد تشکیل نداده بود و سفرای ما در چین و روسیه پیگیری نمی‌کردند، نمی‌توانستیم در این زمینه موفق شویم.
وی با بیان اینکه نباید نسبت به کار پیشینیان نیز بی‌توجه بود، ادامه داد: با نقش وزارت امور خارجه در مبارزه با کرونا، دولت موفق شد برنامه‌ای اجرا کند که طی آن ۷۴ درصد مردم دو دوز واکسن کرونا را دریافت کنند. از این رو در دولت مردمی، وزارت خارجه باید در دیگر بخش‌ها از جمله حوزه فرهنگی هم فعال‌تر عمل کند.
سفرا در میان ایرانیان خارج از کشور حاضر شوند
رئیس جمهور درباره ایرانیان خارج از کشور، با بیان اینکه سفرای ما نباید منتظر باشند آنان برای طرح مشکلات یا پیگیری امور کنسولی خود مراجعه کنند، بلکه خودشان باید در جمع ایرانیان حاضر شوند، افزود: بسیاری از ایرانیان خارج کشور مایل به سرمایه‌گذاری در کشورند که باید از آنان حمایت شود و باید موانع سر راه آنان در زمینه سرمایه‌گذاری در کشور را برطرف کنیم. اگر لازم است، به آنان تضمین‌هایی داده شود تا احساس کنند سود سرمایه‌گذاری شان تضمین شده است.
در باب سیاست همسایگی
آیت‌الله رئیسی بخش دیگر سخنان خود را به تبیین رویکرد دولت سیزدهم در زمینه سیاست همسایگی اختصاص داد.
وی خطاب به سفرا با بیان اینکه در سیاست همسایگی و ارتباطات و تعاملات اقتصادی، نباید به وضع موجود قانع باشید، گفت: پیش از سفر به هر کشوری، پرونده آن را مطالعه کردم و گفتم این وضع ارتباطات خوب نیست، وضع موجود وضع حداقلی است و ما را برای ارتباطات با خارج از کشور قانع نمی‌کند.
رئیس جمهور، سهم ایران در تجارت منطقه حتی در تجارت با کشورهایی مانند عراق و سوریه را بسیار پایین خواند و با بیان اینکه سطح تجارت می‌تواند در گام اول به ۲۰ میلیارد یا ۴۰ میلیارد دلار برسد، تصریح کرد: سوآپ گازی موضوع مهمی است که بین سه کشور اتفاق افتاده و این نوع ارتباطات، می‌تواند الگوی خوبی باشد.
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه تک تک سفرا باید درباره نقش و اقدامات خود درباره فناوری‌های کشور و انتقال تکنولوژی به داخل کشور گزارش دهند، مشخصاً درباره هند و پاکستان گفت: سفرای ما در این دو کشور باید مشخص کنند سهم این دو کشور در اقتصاد دیجیتال و برنامه‌نویسی چقدر است؟ زیرا این دو کشور به اندازه اقتصاد نفتی ایران در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند و می‌توان با توجه به ظرفیت کشور و نیروهای آماده، از این نوع تعاملات بهره برد.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به اشتیاق فراوانی که در منطقه برای حضور و دیدار از ایران وجود دارد، جایگاه وزارت امور خارجه در این زمینه را مهم دانست و افزود: از دوره آغاز مسئولیت نزدیک به ۱۰۰ ارتباط خارجی به صورت حضوری و تلفنی با سران کشورها برقرار کردم؛ در تمام این تماس‌ها مسئولان این کشورها درباره تعاملات اقتصادی و تجاری ابراز تمایل می‌کردند و ارتباط فعلی اقتصادی خود با ایران را به هیج عنوان قابل قبول نمی‌دانستند.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه در نشست‌های شانگهای و اکو در دیدارهای مختلف تلاش کردم زمینه چنین روابطی را آماده کنم، یکی از مؤلفه‌های شکل‌گیری ایران قوی را چنین ارتباطات و تعاملات خارجی دانست و تصریح کرد: وصل کردن ظرفیت‌های هریک از کشورها به نیازهای داخلی اقتدار واقعی است و ملاک ارزیابی میزان ارتباطات با دیگر کشورهاست.
وی با بیان اینکه باید همسایگان را به چشم فرصت‌های خوب نگاه کنیم، تأکید کرد: مرزهای ما نه تهدید، که فرصت هستند. سیاست خارجی ما امتداد اقتدار در سیاست داخلی است و این دو از هم مستقل نیستند و سیاست داخلی نماد و نمود اقتدار در سیاست خارجی است که باید نهایت استفاده از آن شود.
عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی امنیت ساز نیست
رئیس جمهور در ادامه با انتقاد از عادی‌سازی روابط برخی کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی، تأکید کرد که این عادی‌سازی نه برای این کشورها و نه برای رژیم صهیونیستی، امنیت‌ساز نیست.
آیت‌الله رئیسی، ایران اسلامی را خیرخواه کشورهای منطقه خواند و با بیان اینکه ارتباط با جمهوری اسلامی و تعامل با ایران در حوزه‌های مختلف می‌تواند به امنیت و گسترش صلح و آرامش در منطقه کمک کند، افزود: ما هرچه در منطقه سختی کشیده‌ایم ناشی از حضور بیگانگان بوده،‌ کما اینکه افغانستان طی دو دهه حضور و اشغالگری ناتو و امریکا روی خوش ندیده و نتیجه حضور امریکایی‌ها در این کشور گسترش بلای خانمان‌سوز مواد مخدر بوده است.

بــــرش

امیرعبداللهیان شعار سیاست خارجی در دولت سیزدهم را تشریح کرد
سیاست خارجی متوازن و دیپلماسی فعال، پویا و هوشمند

وزیر امور خارجه روز گذشته در گردهمایی‌ سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه‌، نگاه به آسیا را اولویت سیاست خارجی دولت دانست و گفت: شعار سیاست خارجی و دیپلماسی خارجی در دولت سیزدهم؛ سیاست خارجی متوازن و دیپلماسی فعال، پویا و هوشمند انتخاب شده و در این چهارچوب برنامه‌های چهارساله دولت سیزدهم تنظیم و برنامه‌ریزی شده است.
به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان با بیان اینکه سیاست همسایگی حرف تازه‌ای نیست، اما در دولت جدید بر سر اهمیت سیاست همسایگی اجماعی وجود دارد.، اظهار کرد:معتقدیم این سیاست باید به منظومه‌ای منسجم در سیاست خارجی تبدیل شده و همه همسایگان و ایران از توسعه، تحکیم روابط و مناسبات و اتخاذ این رویکرد نفع ببرند.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه توجه ویژه به ایرانیان خارج از کشور و از میان برداشتن گسستی که تا حدودی میان آنان و سرزمین مادری ایجاد شده، از برنامه‌های جدی وزارت امور خارجه است، اعلام کرد: در این زمینه بعد از گذشت حدود هشت سال، در روزهای آینده نخستین نشست شورای عالی ایرانیان خارج از کشور را به ریاست دکتر رئیسی برگزار خواهیم کرد.
امیرعبداللهیان افزود: از جمله برنامه‌هایی که در چهار ماه گذشته برای ایرانیان خارج از کشور مورد توجه قرار گرفته؛ تصویب قانون جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور است که در این شورای عالی، خروجی مهم جلسه خواهد بود.
وی درعین حال با اشاره به اینکه در حوزه بی اثر کردن و لغو تحریم‌ها دو مأموریت مهم به دستگاه دیپلماسی سپرده شده است، ادامه داد: ما موظف هستیم مجاهدت کنیم و با رویکردی انقلابی و جهادی هم در مسیر بی‌اثر کردن تحریم‌ها به این شعار و سیاست دولت آقای دکتر رئیسی که توسعه پایدار اقتصادی بدون نگاه به مذاکرات وین را دنبال می‌کنند، به تحقق این سیاست کمک کنیم.
وزیر خارجه گفت: وظیفه ذاتی دستگاه دیپلماسی است که برای لغو، از میان بردن و از میان برداشتن تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه امریکا همه سعی و تلاش و دانش و تجربه دیپلماتیک خود را به کار بگیریم، برای اینکه بتوانیم به لطف خدا و با هدایت‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری و رویکردی که رئیس ‌جمهور محترم دارند از این گردنه هم کشور را عبور بدهیم.
امیرعبداللهیان درعین حال با اشاره به ظرفیت‌های ۱۵ کشور همسایه ایران برای توسعه روابط پایدار در همه حوزه‌ها، اظهار کرد: موظفیم توسعه پایدار اقتصادی را بدون نگاه به مذاکرات دنبال کنیم‌.
وی با اعلام اینکه دیپلماسی اقتصادی و تجارت بین‌الملل ۴۰ درصد برنامه‌های دولت در حوزه سیاست خارجی را تشکیل می‌دهد، گفت: پیشتر نیز همسایگان در اولویت روابط خارجی جمهوری اسلامی قرار داشتند اما در حال انسجام بخشی بیشتر به آن  هستیم‌ و این مناسبات بر اساس منافع‌ دو طرف استوار است.