آتش تنش بین تل‌آویو و واشنگتن شعله‌ور شده است

گروه جهان/ همزمان با نشست وزرای گروه هفت با محور ایران و همچنین روسیه و چین و دو روز پس از نشست کمیسیون مشترک برجام با هدف هماهنگی برای دور جدید مذاکرات، روزنامه امریکایی «نیویورک تایمز» در تحلیلی به قلم جولیان بارنز، رونن برگمن و دیوید سانگر که تحلیلگران این روزنامه هستند،  از اختلافات بین رژیم صهیونیستی و امریکا بر سر پرونده هسته‌ای ایران پرده برداشت.
در این گزارش تأکید شده است: «هفته گذشته بعد از اختلافات طولانی مدت بین تل‌آویو و واشنگتن درباره چگونگی توافق در موضوع برنامه هسته‌ای ایران، دو افسر عالیرتبه اسرائیل با نگرانی از عزم امریکایی‌ها برای احیای توافق هسته‌ای 2015، ایالات متحده را ترک کردند. چراکه معتقد بودند توافق ناقص می‌تواند شتاب تهران را در برنامه غنی‌سازی هسته‌ای افزایش دهد.» این روزنامه همچنین با اشاره به اینکه کشمکش‌ها بین امریکا و اسرائیل درباره این موضوع در یکی دو هفته اخیر کاملاً آشکار بود از افشاگری مقامات امریکایی برای از بین بردن این شکاف خبر داد و مدعی شد: «دو ماه قبل «بایدن» از «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی خود خواسته بود با بازنگری در برنامه اصلاحی پنتاگون به اسرائیل این اطمینان را بدهند که در صورت شکست توافقات دیپلماتیک، اقدام نظامی در دستور کار قرار می‌گیرد. آنها همچنین اعلام کردند که برنامه تحریمی علیه ایران نیز جدی‌تر از گذشته شده است.» اما حتی همین خط سیر سختگیرانه نیز نتوانسته خشم فزاینده سران تل‌آویو را از کاخ سفید فرونشاند. با این حال این روزنامه تأکید کرده است: «اسرائیلی‌ها هر قدر هم از بایدن خشمگین باشند، به طور علنی از او انتقاد نخواهند کرد.»
«نیویورک تایمز» که مقاله خود را با استناد به بحث و تبادل‌نظر با بیش از 10 مقام امریکایی و رژیم صهیونیستی نوشته است، در این گزارش اوج اختلاف‌ها بین تل‌آویو و واشنگتن را 10 روز قبل دانسته یعنی زمانی که «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پس از یک تماس تلفنی پرتنش با «بلینکن»، «بنی گانتس»، وزیر جنگ این رژیم و «دیوید بارنئا»، رئیس جدید موساد را راهی واشنگتن کرد تا با ارائه آنچه اطلاعات امنیتی جدیدی از برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران می‌خواند، وارد مذاکرات جدی‌تری در این خصوص با امریکا شود.
البته همان‌طور که «نیویورک تایمز» نوشته، موضوع ایران فقط یکی از چندین چالش موجود در روابط «بایدن» -«بنت» است. آنها بعد از یک ماه عسل کوتاه، بر سر بازگشایی کنسولگری امریکا برای بخش فلسطینی‌نشین قدس که «دونالد ترامپ» سلف «بایدن» آن را تعطیل کرده بود، با یکدیگر وارد ستیز شدند. چراکه «بنت» مدعی است «این اقدام حاکمیت اسرائیل در پایتختش را زیر سؤال می‌برد.» دیگر موردی که «نیویورک تایمز» تحت اختلافات دو طرف به آن اشاره کرده، مسأله توسعه شهرک‌سازی‌ها در بخش‌های اشغالی کرانه باختری است. علاوه بر این آنها چالشی جدی بر سر تصمیم دولت «بایدن» برای قرار دادن دو مؤسسه جاسوسی اسرائیل در لیست سیاه دارند. امریکایی‌ها محصولات گروه «ان اس او» و «کاندیرو» را که متعلق به اسرائیل هستند، محکوم کرده‌اند و می‌گویند، اسرائیل این محصولات را در اختیار دولت‌های خودکامه گذارده تا برای هک تلفن‌های منتقدان آنها و فعالان حقوق بشری از آنها استفاده کنند.


با این حال، اختلافات بین تل‌آویو و واشنگتن بر سر ایران، در قلب تنش‌های آنان قرار دارد و از پیش از سال 2015 و توافق برجام برسر این موضوع وارد چالش شده‌اند. چالش‌هایی که «نتانیاهو» ابایی از بیان آنها نداشت و آشکارا «باراک اوباما» را مورد انتقاد قرار می‌داد. اکنون نیز اختلاف نظرهای دو طرف که حالا بر مسند حاکمیت آنها «بایدن» و «بنت» نشسته‌اند، شامل طیفی از مسائل مختلف می‌شود. به ادعای «نیویورک تایمز» یکی از این اختلافات تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای حملات خرابکارانه علیه تأسیسات ایران است. در حالی که این روزنامه تأکید کرده است: «این دست اخلالگری‌ها عزم ایرانی‌ها برای ساخت دقیق‌تر و به روزتر تجهیزات غنی‌سازی هسته‌ای را بیشتر می‌کند.»
این روزنامه امریکایی همچنین با اشاره به اینکه تنش‌ها بین دوطرف روندی افزایشی یافته است، تأکید کرده: «تماس تلفنی دو هفته قبل «بنت» و «بلینکن» دوستانه نبود و هر دو طرف دیدگاه‌های متفاوتی درباره اهمیت احیای توافقات برای بررسی اهداف هسته‌ای تهران داشتند. در این تماس «بنت» به «بلینکن» گفت که ایران سعی می‌کند تا با افزایش درصد غنی‌سازی از امریکا باج بگیرد. اما ترس از یک ایران مجهز به سلاح هسته‌ای نباید باعث شود تسلیم خواسته‌های ایران شویم و یا توافقی نه چندان مستحکم داشته باشیم.» اما از آنجا که هیچ گزارشی درباره این مسأله وجود ندارد که وزیر خارجه امریکا خواسته باشد، پاسخ این نگرانی را بدهد، به نظر می‌رسد، «بلینکن» نخواسته یا نتوانسته «بنت» را راضی کند. آن‌طور که از این مقاله و همچنین اخبار و اطلاعاتی که پیشتر منتشر شده، مشخص است، مقامات رژیم صهیونیستی اعتماد خود را به دولت «بایدن» از دست داده‌اند و همان‌طور که «نیویورک تایمز» نوشته «هر روز بیش از روز قبل نگران می‌شوند که ایالات متحده به توافقی با تهران برسد و پس از آن سرویس امنیتی اسرائیل را از انجام حملات خرابکارانه علیه تهران منع کند.» بنابر این به ادعای این روزنامه امریکایی «رهبران اسرائیل اعلام کرده‌اند که دولت بایدن باید به آنها تضمین بدهد که حتی اگر به توافقی مجدد با تهران دست یافت، نباید آنها را از انجام عملیات خرابکارانه علیه تهران منع کند.زیرا حملات خرابکارانه آنان تأثیرات استراتژیک داشته و می‌تواند یکی از دلایلی باشد که ایران به میز مذاکرات در وین بازگردد.»
با این حال به نظر نمی‌رسد مقامات کاخ سفید، این نگرانی‌ها آنقدر برایشان اهمیت داشته باشد که بخواهند برنامه خود برای ادامه مذاکره با ایران را تغییر دهند. بویژه همان‌طور که در مقاله «نیویورک تایمز» نیز اشاره شده، «بنی گانتس» در دیدار خود با «بلینکن» بسیار تلاش کرد تا او را متقاعد کند، به سمت یک توافق دیپلماتیک با ایران نرود و به تشدید تحریم‌ها علیه ایران اکتفا کند. اما همان‌طور که مشاهده شد، امریکا بی‌توجه به این خواسته مذاکرات وین را پی گرفت و روز پنجشنبه هفته قبل نیز نشست کمیسیون مشترک برجام حاکی از علاقه‌مندی آن به ادامه مذاکرات با ایران بود. به ادعای این روزنامه همین بی‌توجهی باعث شده «مقامات اسرائیل بگویند نگران هستند امریکا از طریق کانال‌های مخفی که دارد، با ایران ارتباط گرفته و به توافق رسیده باشد و اکنون فقط برای امضای توافق است به وین می‌رود.» این در حالی است که «ویلیام برنز»، رئیس سازمان سیا نیز هفته پیش در بازدیدی که از وال استریت ژورنال داشت، تأکید کرد ایران تصمیمی برای ساخت سلاح هسته‌ای ندارد.