معجزه واکسن

فریبا خان احمدی
خبرنگار
در 24 ساعت منتهی به روز گذشته با گذشت 460 روز، تعداد مبتلایان روزانه کرونا در کشور به کمتر از 2 هزار نفر رسید و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی یک هزار و 681 بیمار جدید شناسایی شدند. آخرین بار 16 شهریور سال گذشته تعداد مبتلایان روزانه کمتر از دو هزار نفر بوده است. همچنین عدد مرگ‌ومیر نیز با 58 مورد فوتی به مرز تعداد قربانیان روزانه نسبت به ماه‌های اول شیوع کرونا نزدیک شد. تلفات کرونا یکم آذر ماه پس از ۲۳۴ روز به ۹۷ فوتی رسید و دو رقمی شد و۱۳ آذر ماه آمار قربانیان با فروکشی قابل توجه به ۵۸ نفر نزول پیدا کرد این رقم کم‌ترین مورد فوتی را پس از عبور خیز پنجم کرونا رقم زد. روز گذشته نیز موارد بستری جدید برای نخستین بار بعد از پیک اول کرونا با ثبت عدد 286 بیمار پس از نزدیک به 19 ماه رکوردشکنی کرد این در حالی است که نوسان آمار قربانیان از اوایل آذر با تغییرات کمی مواجه بوده و تاکنون سد عدد سه رقمی شکسته نشده است. شواهد و بررسی‌های رؤسای بیمارستان‌ها نشان می‌دهد بیشترین موارد فوت کرونا مربوط به کسانی است که واکسن تزریق نکرده‌اند.
طبق آخرین نقشه رنگ‌بندی کرونایی در کشور، با عبور از موج پنجم کرونا، تعداد شهرستان‌های قرمز مجدداً به صفر رسید. داده‌های حاصل از اپلیکیشن ماسک نشان می‌دهد؛ در حال حاضر، صفر شهرستان قرمز، ۸ شهرستان نارنجی، ۱۱۹ شهرستان زرد و ۳۲۱ شهرستان آبی در کشور داریم. داده‌های حاصل از اپلیکیشن ماسک بیانگر این واقعیت است که نقشه کرونایی کشور روی موج آبی قرار گرفته و تنها چند استان در وضعیت زرد و نارنجی به سر می‌برند. علاوه بر این در 24 ساعت منتهی به روز گذشته ۱۹ استان کشور، مرگ و میر صفر و یک داشته‌اند با این حال پیش‌بینی اپیدمیولوژیست‌ها و ویروس شناسان بر این است که به‌دلیل شناسایی واریانت امیکرون در هند، امارات و اخیراً پاکستان این احتمال وجود دارد که با‌وجود افزایش سختگیری‌ها مبنی بر ارائه کارت واکسن و تست پی سی آر منفی در مرز‌های کشور سویه جدید وارد کشور شود. محتمل بودن ورود سویه امیکرون به کشور در شرایطی که مرزهای جنوب و شرق کشور در محاصره واریانت جدید قرار گرفته در حالی به نگرانی‌ها دامن می‌زند که طبق گفته علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نظام سکوئنسینگ (تعیین زنوم ویروس) ساختارمند در کشور وجود ندارد. به‌گفته ناجی؛ برای داشتن یک نظام Sequensing ساختارمند، باید تعداد تست‌های روزانه را بویژه در مرزهای جنوب و شرق کشور تا هرجا که می‌توانیم افزایش دهیم چرا که احتمال دارد طغیان بیماری اتفاق بیفتد.


تنها راهکار در امان ماندن از امیکرون زدن واکسن و دوز بوستر است
آژانس امنیتی بهداشتی بریتانیا بتازگی اعلام کرده است که امیکرون نسبت به نوع دلتا مزیت رشد قابل توجهی دارد به این معنا که احتمالاً از دلتا پیشی گرفته و به واریانت غالب تبدیل خواهد شد. این ارزیابی مبتنی بر تجزیه و تحلیل داده‌ها در بریتانیا است که نشان دهنده افزایش خطر انتقال در خانواده، افزایش نرخ حمله ثانویه (احتمال انتقال بیماری از هر مورد به فرد دیگری) و افزایش نرخ رشد در مقایسه با دلتا است. رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی درباره ویژگی‌های واریانت امیکرون به «ایران» می‌گوید: افزایش قابلیت انتقال امیکرون در مقایسه با دلتا از نظر بیولوژیکی با حضور در محل برش فورین در پروتئینم رسپتور اسپایک قابل قبول است و میل اتصال به رسپتور انسانی را به میزان بسیار بیشتری نسبت به هر واریانت دیگری افزایش می‌دهد. به‌گفته او؛ مطالعات کاهش محافظت ایمنی در برابر عفونت امیکرون را نشان می‌دهد.
ناجی در پاسخ به اینکه چه ابزاری برای مبارزه با واریانت امیکرون در اختیار داریم؟ می‌افزاید: دانشمندان در حال حاضر در حال بررسی هستند از جمله اینکه چگونه افراد کاملاً واکسینه شده در برابر سویه امیکرون و عفونت ناشی از آن، بستری شدن در بیمارستان و مرگ محافظت می‌شوند. سازمان‌های بهداشت جهانی توصیه می‌کنند همه افراد مشمول واکسیناسیون باید با واکسینه شدن کامل از خود محافظت کنند.
او در ادامه می‌گوید: پس‌از به گردش افتادن این واریانت راهکار محدود کردن آن با اقدامات غیر درمانی و گسترش هرچه سریع‌تر واکسیناسیون و همچنین زدن دوز بوستر است. علاوه بر این ماسک‌ها در برابر همه واریانت‌ها محافظت می‌کنند همچنان توصیه بر این است که در محیط‌های سربسته عمومی یعنی مکان‌هایی که انتقال عمومی ویروس امکانپذیر است از ماسک استفاده کنند.
اجرای پلکانی طرح قرنطینه هوشمند
اگرچه که بر اساس آخرین رنگ‌بندی کرونایی کشور هیچ شهری در وضعیت قرمز کرونایی قرار ندارد و این یعنی دیگر جریمه یک میلیون تومانی نداریم؛ اما همچنان ابهاماتی در طرح قرنطینه هوشمند وجود دارد. سردار تیمور حسینی جانشین رئیس پلیس راهور اعلام کرده است؛ هنوز چیزی در مورد جزئیات قرنطینه هوشمند به پلیس اعلام نشده و مبنای محدودیت‌های جاده‌ای همان طرح قبلی که بر اساس رنگ‌بندی جریمه اعمال می‌شده، است. در همین حال احمد وحیدی وزیر کشور نیز اعلام کرده است؛ قرنطینه هوشمند(۲۱ آذرماه ۱۴۰۰) در قالب پنج مرحله به‌صورت یک هفته در میان ابتدا در سازمان‌های اجرایی اتفاق می‌افتد.
همچنین دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا در تشریح اجرای طرح مدیریت هوشمند بیماری کرونا در بستر سامانه سکوی تبادل اطلاعات نیز گفت: تمامی اطلاعاتی که نیازمند دریافت استعلامات سلامتی شهروندان و بررسی وضعیت آنها است در این سامانه جمع‌آوری می‌شود.