ابهام در خروج امریکا از عراق

خروج امریکا از عراق همچنان در هاله‌ای از ابهام است. یک طرف ماجرا در دست نخست‌وزیر عراق است که از خروج قریب‌الوقوع نظامیان امریکایی خبر می‌دهد و طرف دیگر ماجرا واقعیت‌های میدانی است که هرگونه تحرک امریکا را برای عقب‌نشینی رد می‌کند. وعده متناقض نخست‌وزیر عراق برای خروج امریکایی‌ها بیانگر نوعی بازی سردرگم الکاظمی در میان تحولات کشورش است؛ تحولاتی که واقعیت آن بر خروج امریکا اصرار دارد، اما برخی رهبران سیاسی حاضر به پذیرش این واقعیت نیستند.
به گزارش «جوان»، این روز‌ها عمر دولت عراق مانند آفتاب لب بام است. با شروع به‌کار پارلمان جدید عراق در آینده نزدیک، مشخص نیست که مصطفی الکاظمی همچنان مستأجر خانه نخست‌وزیری عراق خواهد ماند یا نه؟ همزمان با بلاتکلیفی وضعیت دولت الکاظمی، وضعیت خروج امریکایی‌ها از عراق نیز مبهم و نامشخص است. روز شنبه «شرحبیل العبیدی»، مدیر ناحیه البغدادی در استان الانبار عراق تصریح کرد که شمار نیرو‌های امریکایی در داخل پایگاه «عین‌الاسد» در این استان، مشخص نیست. وی افزود: «ما در واقعیت و عمل، عقب‌نشینی هیچ نیرویی را ندیده‌ایم.» پایگاه هوایی عین‌الاسد در ۱۶۰ کیلومتری غرب بغداد، در استان الانبار قرار دارد. در این پایگاه اغلب اقدامات مشکوک علیه حاکمیت ملی عراق صورت می‌گیرد و به اعتقاد ناظران سیاسی، کانون عملیات‌های نظامی امریکا در عراق است. اگر قرار باشد عقب‌نشینی نیرو‌های امریکایی از عراق صورت بگیرد، نخستین عقب‌نشینی از همین پایگاه عین‌الاسد خواهد بود، اما تاکنون اقدامی در این پایگاه صورت نگرفته است.
امریکا مصوبه پارلمان عراق را نقض می‌کند
اگرچه مقامات عراقی اظهاراتی درباره محدود شدن مأموریت نظامیان امریکایی داشته‌اند، اما گرو‌ه‌های مقاومت عراق به ورود گسترده کاروان‌های لجستیکی امریکایی به خاک این کشور و مشارکت نیرو‌های امریکایی در عملیات‌های نظامی عراق اشاره می‌کنند و معتقدند که این اقدامات نمی‌تواند بیانگر محدود شدن مأموریت نظامیان امریکایی باشد. با وجود انجام چندین دور مذاکره راهبردی میان بغداد و واشنگتن برای پایان دادن به حضور نظامیان امریکا و نیز تصویب طرح اخراج همه نظامیان خارجی از خاک عراق در پارلمان این کشور، امریکا هنوز با نقض این مصوبه در خاک عراق حضور دارد. همچنین برخی مقامات امریکایی مانند ژنرال «کنت مک‌کنزی» فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی (سنتکام) می‌گوید که «امریکا شمار نیرو‌های خود را در عراق کاهش نخواهد داد و این امر به خواست بغداد است و عراق خواستار باقی‌ماندن ماست و ما شمار نیرو‌ها را کاهش نخواهیم داد.»


حتی رصد تحرکات امریکا در عراق مانند ورود گسترده کاروان‌های لجستیکی ارتش امریکا به عین‌الاسد، عملیات توسعه ساختمان‌های این پایگاه هوایی و اظهارات برخی مقامات عالی‌رتبه سیاسی و نظامی عراقی مبنی بر نیاز به امریکا برای مبارزه با تروریسم، نشان می‌دهد که شاید صرفاً مأموریت نیرو‌های امریکایی در عراق تغییر کند و این نیرو‌ها از کشور خارج نخواهند شد.
ادعا‌های الکاظمی متناقض است
روز شنبه مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق از خروج قریب‌الوقوع نظامیان تروریست امریکایی از این کشور خبر داد و خبرگزاری رسمی عراق (واع) به نقل از الکاظمی گزارش داد، طی چند روز آینده، همه نیرو‌های رزمی وابسته به ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش به رهبری امریکا، در چارچوب توافق راهبردی با طرف امریکایی، از عراق خارج خواهند شد. حتی هفته گذشته نیز مشاور امنیت ملی عراق اعلام کرده بود که مأموریت رزمی نیرو‌های ائتلاف امریکایی در این کشور به پایان رسیده، اما واقعیت‌های میدانی خلاف اظهارات نخست‌وزیر و برخی مقامات عراقی را ثابت می‌کند.
برخی منابع امریکایی خروج نیرو‌ها از عراق را نوعی اقدام ظاهری دانستند و روزنامه واشنگتن‌اگزماینر چاپ امریکا در گزارشی نوشت: «با وجود اینکه مأموریت جنگی ارتش امریکا در عراق به پایان رسیده و خروج آن‌ها هرچند به شکل ظاهری پس از هفت سال از آغاز جنگ علیه داعش اعلام شده، اما واقعیت نشان می‌دهد این نیرو‌ها هنوز به بهانه مشورت‌دهی به نیرو‌های عراقی و پشتیبانی از آن‌ها در خاک این کشور مانده‌اند.»
مقاومت خواستار خروج کامل امریکاست
طی ماه‌های اخیر که بحث خروج امریکا از عراق مطرح بوده، بار‌ها کاروان‌های امریکایی هدف انفجار بمب‌های کنار جاده‌ای قرار گرفته‌اند. روز یک شنبه نیز یک کاروان لجستیک ارتش ایالات متحده در دیوانیه مورد هدف قرار گرفت. همزمان «محمود الربیعی»، عضو دفتر سیاسی جنبش عصائب اهل‌الحق عراق در سخنانی اظهار کرد: سلاح گروه‌های مقاومت پشتوانه اصلی تصمیم مردم و پارلمان برای اخراج نیرو‌های خارجی از کشور است. وی خاطرنشان کرد که این خروج شامل تمامی نیرو‌های رزمی نظامی وابسته به اشغالگران امریکایی است.