رونمایی از راهبرد جدید عربستان و امارات در قبال ایران کشورهای عربی از تنش می ترسند؟

پایگاه خبری The Nationa- در گزارشی، از راهبرد جدید کشور‌های عرب حاشیه خلیج فارس در قبال ایران و در بحبوحه خروج نظامی آمریکا از منطقه و مذاکرات هسته‌ای جاری در وین پرده برداری کرده و به طور خاص به این مساله اشاره نموده که این دسته از کشور‌ها سعی دارند با حفظ فاصله خود از شرکای سنتی نظیر آمریکا در مسائل منطقه، راه تنش زدایی و تعامل با تهران را در پیش گیرند و عملا قربانیِ هرگونه تنش‌زایی احتمالیِ آتی در منطقه از جانب بازیگرانی نظیر اسرائیل و آمریکا علیه ایران نشوند.
این پایگاه خبری دراین رابطه می‌نویسد: «اینطور به نظر می‌رسد که کشور‌های عرب حاشیه خلیج فارس دیگر رویِ به اصطلاح شرکای راهبردی خود در مسائل مهم نظیر نوعِ تعامل با ایران سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. این دسته از کشور‌ها به جای منتظر ماندن و تماشا کردنِ رویه‌ها و تصمیماتِ قدرت‌های بزرگ که بعضا بدون هرگونه مشورت و رایزنی با آن‌ها گرفته می‌شود، به نوعی بر آن هستند تا خود فعالانه در مسائل مهم سیاست خارجی‌شان وارد عمل شوند.
به گزارش فرارو، در شرایط کنونی، روند گفتگو‌های هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی در وین وارد مرحله حساسی شده است. جدای از این، اعضای شورای همکاری‌های خلیج فارس به رهبری امارات و عربستان سعودی در حال عملیاتی کردن چشم اندازی در عرصه سیاست خارجی خود هستند که تا حد زیادی عملگرایانه است (مخصوصا در رابطه با ایران).
در این راستا، سفر هفته گذشته محمد بن سلمان به کشور‌های عرب حاشیه خلیج فارس و صدور بیانیه‌های مشترک با این کشورها، نمودی عینی از این راهبرد عملگرایانه است. بن سلمان سعی داشت تا در جریان این سفرها، به نوعی یک نقشه راه را نیز در مورد روابط دوجانبه با کشور‌های عرب حاشیه خلیج فارس و در عین حال نوع رویکرد‌های آن‌ها به بحران‌های منطقه‌ای در عراق، لبنان، سوریه و یمن را نیز، ترسیم کند. در عین حال، سفر‌های اخیرِ مقام‌های ارشد اماراتی به ترکیه و ایران نیز نشان داد که واقع گرایی سیاسی، به تغییری قابل توجه در روابط میان دولت‌های عرب حاشیه خلیج فارس و همسایگان غیر‌عربِ آن‌ها منجر شده است. در این میان، اعراب تا حدی روابط خود با اسرائیل را هم بهبود بخشیده اند (بر اساس توافق ابراهیم). در جریان مجمع امنیتی اخیرِ امارات که در واشنگتن برگزار شد، انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجی دولت امارات بر ضرورت خودداری از ایجاد هرگونه خلاء (امنیتی)، و ایجاد تنش با دشمنان و قدرت‌های رقیب تاکید کرد. وی تاکید داشت که به همان اندازه که به امنیت و ثبات توجه می‌شود، باید به رشد و شکوفایی اقتصادی نیز توجه شود. البته که پیام وی در این رابطه کالا روشن بود: امارات رویکردی متفاوت را در رابطه با توسعه و پیشرفت در پیش گرفته است. از سویی، این رویکرد نمودی از رویکرد کلی ترِ کشور‌های عرب حاشیه خلیج فارس نسبت به روابط با کشور‌هایی نظیر آمریکا، چین و هند نیز بود.


انور قرقاش در جریان سخنرانی خود، به ماهیت در حال تکاملِ روابط آمریکا با کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس در طی چهار دهه اخیر اشاره کرد. برای مثال در سال ۱۹۸۰، واشنگتن دکترینِ کارتر را اتخاذ کرد که اجازه می‌داد تا این کشور از نیروی نظامی جهت حراست از منافع خود در منطقه خلیج فارس استفاده کند. این رویکرد تا حد زیادی در واکنش به حمله اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان در سال ۱۹۷۹ اتخاذ شد. در آن زمان، رئیس جمهور آمریکا جیمی کارتر این حمله را یک تهدیدِ جدی علیه آزادیِ حمل و نقل و انتقالِ نفت از منطقه خاورمیانه در نظر می‌گرفت.
در این راستا، انور قرقاش اینگونه استدلال کرد که باید از درگیری‌های بزرگی که آمریکا را در منطقه خاورمیانه درگیر می‌سازند قویا خودداری کرد. وی به طور خاص به این نکته اشاره کرد که درگیر شدنِ آمریکا در بحران‌هایی نظیر بحران عراق، به هیچ عنوان به نفع هیچ طرفی نیست.
انور قرقاش به طور خاص با اشاره به اینکه آمریکا همچنان متحدِ قوی و راهبردی امارات باقی خواهد ماند، بر این مساله تاکید کرد که خودداری از ایجاد هرگونه خلاء (امنیتی) در منطقه خاورمیانه نظیرِ آنچه که در عراق ایجاد شد و داعش از آن استفاده کرد، یکی از مهمترین اقدامات و سیاست‌هایی است که واشنگتن با اتخاذ آن می‌تواند در تامین صلح و ثبات خاورمیانه ایفای نقش کند.
به گفته انور قرقاش، ما اکنون وارد عصری از مدیریتِ بحران و حل منازعات شده‌ایم که در آن، ابتدا برقراری آتش‌بس و سپس یافتن راه حل‌های سیاسی و حتی اتحاد تصمیمات سیاسی بزرگ، از اولویت برخوردارند. در این رابطه به طور خاص می‌توان به مثال‌هایی نظیر توافق ابراهیم، تعامل کشور‌های عرب حاشیه خلیج فارس با ترکیه، و بازدید اخیر مقام‌های اماراتی از سوریه و ایران اشاره کرد.
در این راستا، همکاری و انجام رایزنی‌های گسترده میان کشور‌های منطقه و ایران، دستورکار جدی اعراب خلیج فارس برای دوری کردن از تبعات ناخوشایند ایجاد هرگونه بحران احتمالی در منطقه است و در عین حال نشان می‌دهد که این دسته از کشور‌ها از تکیه صرف بر شرکای خود نظیر آمریکا در منطقه نیز فاصله گرفته اند و مایل نیستند که قربانی تنش زایی‌های احتمالی آتی آن‌ها در منطقه خاورمیانه شوند».
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در دیدار پرستاران و خانواده‌های شهدای مدافع سلامت: اگر حقایق را روایت نکنید دشمن با دروغ و تحریف جای ظالم و مظلوم را عوض می‌کند ژوبین صفاری جاده مه آلود اقتصاد رونمایی از راهبرد جدید عربستان و امارات در قبال ایران کشورهای عربی از تنش می ترسند؟ افزایش 56 درصدی بودجه صدا و سیما رسانه ملی تافته جدابافته از وضعیت اقتصادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار: بازار بورس تعادل ندارد تلاش برای کاهش اختلافات ادامه دارد روز‌های شلوغ هتل کوبورگ، مذاکرات وین در پیچ و خم توافق «ابتکار» در گفت‌وگو با کارشناسان به بررسی نقاط قوت و ضعف لایحه بودجه سال آینده پرداخت بودجه نخستِ دولت در ترازوی واقع بینی رشد ۸ درصدی در ۱۴۰۱ محقق شدنی است؟ سخنگوی دولت: منتظر استرداد مجرمین مالی هستیم سردار حاجی‌زاده: غربی‌ها در حوزه نظامی نمی‌توانند علیه ایران هیچ غلطی کنند علی باقری: به حصول توافق خوشبین‌ام اما ساده‌اندیش نیستم پیش‌نویس بیانیه وزرای خارجه گروه ۷ با تمرکز بر روسیه استقبال طالبان از اقدام آمریکا در نقل و انتقالات پولی به افغانستان