تلاش برای کاهش اختلافات ادامه دارد روز‌های شلوغ هتل کوبورگ، مذاکرات وین در پیچ و خم توافق

در این دور از گفت‌وگوها، کار بر روی متون صرفا به کارگروه‌ها محدود نیست و طرف‌ها در فرمت‌ها و سطوح مختلف در حال کار در دو حوزه رفع تحریم و اقدامات هسته‌ای هستند
دور دوم مذاکرات آغاز شده و تیم مذاکره کننده مشغول رایزنی در هتل کوبورگ وین هستند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سومین روز مذاکرات وین، شنبه ۲۰ آذرماه با نشست هیئت‌های مذاکره‌کننده ایران و گروه ۱+۴ در هتل کوبورگ وین ادامه پیدا کرد. برگزاری جلسات کارگروه هسته‌ای که تعهدات برجامی ایران را بررسی می‌کند همچنین ملاقات‌های دوجانبه میان هیئت‌های دیپلماتیک کشور‌های حاضر در وین دو رویداد مهم در روز سوم مذاکرات در هتل کوبورگ وین بود.
علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات با گروه ۱+۴ در گفت‌وگویی درباره اظهارات یک مقام اروپایی مبنی بر این‌که ۸ مورد باز و اختلاف در پیش نویس قبلی وجود دارد و در پاسخ به این سوال که در حال حاضر اختلافات موجود در مذاکرات جاری در وین در چه زمینه‌هایی است؟ گفت: در پیش نویسی که حاصل گفت‌وگو‌های وین ۶ و بعد از شش دور گفت‌وگوست، چند موضوع اختلافی بین طرفین باقی ماند که نیازمند تصمیم گیری در سطح عالی داشت و این‌ها الان هم حل نشده روی میز است.


مذاکره کننده ارشد کشورمان درباره خط قرمز‌های تیم مذاکره کننده ایرانی بیان کرد: ما یک خط قرمز مبنایی داریم که منطق هم از آن حمایت می‌کند و آن خط قرمز این است که ما مبنای مشترکی بین دو طرف داریم. ما یک توافقی (برجام) داریم که در ۱۳۹۴ بین ایران و ۱+۵ نهایی شده و آمریکا چند سال بعد از آن خارج شده است و الان آمریکا می‌خواهد به آن توافق برگردد.
تحلیلگر سرشناس عرب و سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم درباره مذاکرات وین می‌گوید اوضاع آمریکا در منطقه در حال بدتر شدن است و اگر مذاکرات هسته‌ای با ایران شکست بخورد، این کشور برای پاسخ به هرگونه حمله آمادگی دارد و منطقه در آستانه تغییرات کلی است و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز محال است بتواند در تایوان علیه چین و در اوکراین علیه روسیه و نیز با ایران بجنگد.
عبدالباری عطوان در سخنان هفتگی تصویری اش در یوتیوب گفته می‌خواهم درباره جنگ صحبت کنم. البته نمی‌خواستم درباره جنگ صحبت کنم، اما خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام بسیار ارشد آمریکایی اعلام کرد رژیم صهیونیستی و آمریکا در حال تدارک طرح نظامی علیه ایران هستند تا تاسیسات هسته‌ای این کشور را هدف قرار دهند. بنی گانتس وزیر جنگ همراه رئیس سازمان اطلاعات جاسوسی خارجی رژیم صهیونیستی (موساد) اکنون در واشنگتن هستند و با آمریکایی‌ها در این خصوص در حال طراحی و توافق هستند.
لارنس نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال در حساب توییتری خود نوشت که بربوک (وزیر خارجه جدید آلمان) در حاشیه نشست گروه هفت به خبرنگاران گفته است: در روز‌های گذشته نشان داده است که هیچ پیشرفتی نداریم... به دلیل پیشنهاد دولت ایران، مذاکرات شش ماهه به عقب انداخته شده است. زمان در حال اتمام است.
اولیانوف: وضعیت مذاکرات دراماتیک نیست!/جو مذاکرات مثبت است
اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین در حساب توییتری خود نوشت: در کمال تعجب، برخی از تحلیلگران و روزنامه نگاران وضعیت مذاکرات وین را دراماتیک و «تقریباً بن بست» توصیف می‌کنند. در این مورد، اینطور نیست. پس از وقفه ای، مذاکره کنندگان به گفت وگو‌های عادی دیپلماتیک بازگشتند و مذاکرات فشرده را ادامه دادند. جو (مذاکرات) مثبت است.
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز تصریح کرد: «در حال حاضر تمرکز ما روی دیپلماسی است. ما کماکان معتقدیم که بازگشت متقابل به پایبندی برجام مثمرثمرترین روش است، اما داریم با نزدیکترین متحدانمان از جمله رژیم صهیونیستی‌ها درباره گزینه‌هایمان رایزنی می‌کنیم. داریم درباره این رایزنی می‌کنیم که چگونه می‌توان اطمینان حاصل کرد که ایران هرگز نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.»
اظهارات اولیانوف پس از آن بیان می‌شود که شبکه العربیه با انتشار خبری به نقل از برخی منابع مدعی شد مذاکرات وین به دلیل پافشاری هیئت ایرانی بر خواسته‌های خود به بن بست رسیده است.
رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران در مصاحبه با الجزیره گفت: «ما نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم و برای مواجهه با دنیایی که ایران می‌خواهد برنامه هسته‌ایش را پیش ببرد آماده نباشیم. مشخص است که مجبوریم به چنین رویدادی پاسخ بدهیم و این همان کاری است که داریم انجام می‌دهیم.»
به بن بست رسیدن مذاکرات، کلیشه همیشگی العربیه
شبکه العربیه هم با قصد جوسازی‌ها علیه مذاکرات وین مدعی شده مذاکرات وین به دلیل پافشاری هیئت ایرانی بر خواسته‌های خود به بن بست رسیده و خواستار بازنگری بیشتر آنچه که در دوره‌های گذشته بر سر آن توافق شده بود، شده است. العربیه در ادامه ادعا‌های خود گفت: هیئت ایرانی در پیش نویس خود بازگشت به پایبندی‌های هسته‌ای بسیار کمتر از آنچه بر سر آن توافق شده بود را در برابر لغو بیشتر تحریم‌ها داده است.
به نقل از الجزیره، «آنالینا بیربوک» وزیر خارجه آلمان در اظهاراتی مدعی شد هیچ پیشرفتی در مذاکرات هسته‌ای با ایران حاصل نشده است. تلاش‌ها به شکل گسترده برای حل دیپلماتیک به منظور نجات توافق هسته‌ای با ایران در جریان است.
آنالینا بیربوک در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مساله روسیه گفت: ما باید هر کاری که لازم است برای بازگشت به مذاکرات با روسیه انجام دهیم. اظهارات وزیر خارجه آلمان در حالی بیان شده است که علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین با بیان این‌که موضوعات اختلافی ۶ دور مذاکره قبلی در وین هنوز حل نشده و روی میز است، تصریح کرد که ایران چیزی کمتر از برجام را نخواهد پذیرفت.
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره گفته است: عدم اطلاع از رویداد‌های تاسیسات کرج در ایران مانع از آن است که به مذاکره‌کنندگان در وین اطلاعات ارائه کنیم. بعضی موضوعات همچون وجود مواد هسته‌ای در برخی اماکن اعلام نشده نیازمند توضیحات از سوی ایران است.
محمد مرندی، مشاور هیئت ایرانی در مذاکرات وین در مصاحبه با الجزیره در پاسخ به این سوال که مذاکرات در وین بر چه پایه و اساسی صورت می‌گیرد، گفت: «ایران چیزی را که قبلاً بر سر آن توافق شده بود رد نکرده است، بلکه دو پیش نویس به پیش نویس‌های قبلی اضافه کرد و همه آن‌ها را روی میز مذاکرات قرار داد. مسائلی که ایران به پیش‌نویس‌های قبلی اضافه کرد، مسائلی است که یا در آن‌ها به اندازه کافی توضیح داده نشده بود یا اینکه بعضی از این مسائل منطبق با برجام سال ۲۰۱۵ نبود.»
مرندی در مصاحبه خود با بیان اینکه طرف اروپایی در مذاکرات انعطاف نشان داد، گفت: «اما مسئله مهم برای ایران، آن است که طرف مقابل یعنی آمریکا و اروپایی‌ها باید درک کنند که نمی‌توانند بیش از برجام از ایران امتیاز بگیرند. یا باید به آن بازگردند یا اینکه اصلا توافقی وجود نخواهد داشت.»
او در ادامه خاطرنشان کرد که پیش نویس‌هایی که روی میز قرار دارد، هنوز به توافق نرسیده اند و باید برای رسیدن به توافق درباره آن‌ها مذاکره کرد. همه طرف‌ها متوجه هستند تا زمانی که مذاکرات ادامه پیدا نکند، توافقی حاصل نخواهد شد.
تلاش برای کاهش اختلافات/ تعلل برخی طرف‌ها
همچنین ایسنا در گزارشی می نویسد: هیات‌های ایران و ۱+۴ در سومین روز دور هشتم مذاکرات در وین کار بر روی متون مذاکراتی را آغاز کردند.
به گزارش ایسنا، در این دور از گفت‌وگوها، کار بر روی متون صرفا به کارگروه‌ها محدود نیست و طرف‌ها در فرمت‌ها و سطوح مختلف در حال کار در دو حوزه رفع تحریم و اقدامات هسته‌ای هستند. علاوه بر جلسه کارگروه موضوعات هسته‌ای، چندین جلسه فشرده نیز در فرمت‌های مختلف با تمرکز بر رفع تحریم‌ها تا کنون برگزار شده است.
به نظر می‌آید، منظور از متون، متون ایران و متون مورد نظر ۱+۴ (متن جمع بندی شده در وین ۶) است که گفته شده این دو متن در بخش‌های لغو تحریم‌ها و هسته‌ای خط به خط به طور تطبیقی مورد بررسی و کار کارشناسی قرار می‌گیرد تا در نهایت نکات مشترک به متن اصلی وارد شود و نکات اختلافی برای بحث به سطوح بالا برای بررسی و تصمیم‌گیری ارائه شود.
شایان ذکر است متون مدنظر ایران که در دور هفتم در دو بخش تحریمی و هسته ای به طرف های مقابل ارائه شد بر مبنای همان پیش نویس دور ششم مذاکرات با وارد کردن برخی اصلاحات و تغییرات بوده است و اساسا ایران در چارچوب روح و متن توافق هسته ای در سال ۲۰۱۵ متن اصلاح شده خود را به طرف های مقابل ارایه کرد.
علی باقری عصر روز شنبه در گفت‌وگویی تاکید کرد که خواسته ها و انتظارات ایران در متون مورد نظرش به هیچ وجه حداکثری نبوده بلکه کاملا در چارچوب برجام بوده است به طوری که کشورهای منتقد به این متن نتوانستند ایراد حقوقی و قانونی به آن وارد کنند.
گفته می‌شود در متن پیش‌نویس جمع‌بندی شده در دور ششم مذاکرات تقریبا ۹ بند یا پرانتز از موارد اختلافی باقی مانده است که کشورهای اروپایی و آمریکا که به طور غیرمستقیم در مذاکرات حضور دارد تاکید دارند مذاکرات باید بر روی رفع اختلافات بر سر این ۹ بند متمرکز شود اما ایران معتقد است، آخرین پیش نویس تفاهم نشده است و قابل مذاکره مجدد است به ویژه اینکه بخش‌هایی از این پیش نویس حتی خارج از پرانتزها، تامین کننده منافع ایران نیستند.
آنچه حائز اهمیت است، پذیرش خواست و نظر ایران برای بررسی پیشنهادات جدیدش در مذاکرات از سوی طرف های مقابل به ویژه سه کشور اروپایی و آمریکاست.
به گزارش ایسنا، با وجود آنکه فضای گفت‌وگوها با ورود به بررسی متون از فضای بهتری نسبت به هفته گذشته برخوردار است، اما به نظر می آید برخی طرف ها از جمله آمریکا نسبت به سرعت بخشیدن به مذاکرات تعلل می کنند. از جمله اینکه هیات آمریکایی در آخرین ساعات روز شنبه وارد وین شدند. هر چند مذاکرات میان ایران و ۱+۴ در جریان است و روند خود را طی می کند اما حضور آمریکا به عنوان کشور محور به ویژه در رابطه با مساله تحریم ها در وین همزمان با هیات های دیگر ضروری است از این رو لازم است که طرف مقابل ظرف
روزهای آینده با جدیت در گفت‌وگوها برای هموار کردن راه پیشرفت، حسن نیت خود را نشان دهد.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در دیدار پرستاران و خانواده‌های شهدای مدافع سلامت: اگر حقایق را روایت نکنید دشمن با دروغ و تحریف جای ظالم و مظلوم را عوض می‌کند ژوبین صفاری جاده مه آلود اقتصاد رونمایی از راهبرد جدید عربستان و امارات در قبال ایران کشورهای عربی از تنش می ترسند؟ افزایش 56 درصدی بودجه صدا و سیما رسانه ملی تافته جدابافته از وضعیت اقتصادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار: بازار بورس تعادل ندارد تلاش برای کاهش اختلافات ادامه دارد روز‌های شلوغ هتل کوبورگ، مذاکرات وین در پیچ و خم توافق «ابتکار» در گفت‌وگو با کارشناسان به بررسی نقاط قوت و ضعف لایحه بودجه سال آینده پرداخت بودجه نخستِ دولت در ترازوی واقع بینی رشد ۸ درصدی در ۱۴۰۱ محقق شدنی است؟ سخنگوی دولت: منتظر استرداد مجرمین مالی هستیم سردار حاجی‌زاده: غربی‌ها در حوزه نظامی نمی‌توانند علیه ایران هیچ غلطی کنند علی باقری: به حصول توافق خوشبین‌ام اما ساده‌اندیش نیستم پیش‌نویس بیانیه وزرای خارجه گروه ۷ با تمرکز بر روسیه استقبال طالبان از اقدام آمریکا در نقل و انتقالات پولی به افغانستان