افزایش 56 درصدی بودجه صدا و سیما رسانه ملی تافته جدابافته از وضعیت اقتصادی

گروه فرهنگ و هنر – روز گذشته مجلس بودجه پیشنهادی دولت برای سال آینده راتحویل گرفت تا آن را مورد بررسی قرار دهد. در این بودجه تغییرات قابل توجهی رخ داده که کارشناسان نسبت به آن واکنش نشان دادند. یکی از این تغییرات افزایش قابل توجه بودجه اختصاصی به صدا و سیما است.صدا و سیما بزرگ‌ترین رسانه رسمی کشور است که بخش قابل توجهی از بودجه آن توسط دولت تامین می‌شود. در سال‌های اخیر انتقادات فراوانی نسبت به عملکرد این سازمان وجود داشت که البته چندان هم دور از انصاف نبود. مدیریت عجیب در کنار تولید برنامه‌های کم کیفیت، ورود اسپانسرها و تولید برنامه‌های سفارشی و همچنین عوامل دیگر سبب شده بود تا مخاطب از صدا و سما به شبکه‌ نمایش خانگی یا شبکه‌های ماهواره‌ای کوچ کند. اما حالا با تغییر رییس صدا و سیما و برخی عملکردهای او به نظر می‌رسد تغییرات مثبتی در راه باشد.
صدا و سیما هر سال ردیف بودجه مشخصی در بودجه دولتی دارد که حتی گاهی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز پیشی می‌گیرد. روز گذشته بودجه پیشنهادی دولت برای سال 1401 به مجلس تحویل داده شد. با این تفاوت که برخلاف روال سال‌های گذشته، خبری از پیوست‌های آن و جداول و جزییات بودجه در نظر گرفته شده برای هر بخش نبود.
کلیات لایحه سال آتی که تنها در ۶۷ صفحه منتشر شده، تنها در یک بند آن هم بدون پرداختن به جزییات، به حوزه‌های فرهنگی و هنری اشاره کرده است.
در زیر تبصره ۹ لایحه بودجه که به آموزش، پژوهش و فرهنگ اختصاص یافته در بند ز ذکر شده است:


«ماده واحده لایحه بودجه پیشنهادی دولت، دستگاه‌های اجرایی مندرج در این قانون و پیوست‌های آن مجازند تا دو درصد (۲%) از بودجه هزینه‌ای خود را برای هم‌افزایی و ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات قرآنی، نمایشی، مطبوعاتی، رسانه‌ای نوین، نشر و کتاب و گردشگری اختصاص دهند.:
طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، میزان بودجه تخصیص یافته به سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، ۵ هزار و ۲۸۹ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. میزان بودجه این سازمان در سال ۱۴۰۰، برابر با ۳ هزار و ۳۸۴ میلیارد تومان بوده که نشان‌دهنده رشدی ۵۶ درصدی است. همچنین در بند ط از همین تبصره درباره صداوسیما صحبت شده است: «به استناد بند پ ماده ۹۲ قانون برنامه ششم توسعه، وزارت ورزش و جوانان و سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف‌اند درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به ردیف درآمدی شماره ۱۴۰۱۸۴ نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نمایند. وجوه واریزی از محل ردیف ۴۷-۵۳۰۰۰۰ مندرج در جدول شماره ۹ این قانون به نسبت سی درصد در اختیار وزارت ورزش و جوانان و هفتاد درصد در اختیار سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد.»
اگر بخواهیم این بودجه را با بودجه‌ای که سال گذشته در همین روزها دولت دوازدهم به مجلس داد، مقایسه کنیم، خواهیم دید که بر اساس جدولی که اعلام شده بود برای بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۰، بودجه مصوب نهایی سازمان صداوسیما در سال ۹۹، مبلغ ۱۹۱۵ میلیارد تومان بوده است.
جزئیات این بودجه برای تولید برنامه‌های مختلف در سال ۱۴۰۰ شامل مواردی چون تولید و پخش برنامه برای صداوسیمای مراکز استانی، تولید و تامین برنامه در بستر فضای مجازی و شبکه‌های تعاملی، تولید و پخش سیمای سراسری و همچنین صدای سراسری بود.
برنامه گسترش فعالیت‌های رسانه‌ای برون مرزی و تولید، تامین، پخش، خبر، گزارش‌ها و مستندات خبری هم در جزییات این بودجه گنجانده شده بود. ضمن اینکه سازمان صداوسیما همانند وزارت ورزش مکلف شده بود که درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را نزذ خزانه داری کشور واریز کند که این وجه به نسبت ۳۰ به ۷۰ به ترتیب در اختیار وزارت ورزش و صداوسیما قرار می‌گرفت.
در بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۰ همچنین به دولت اجازه داده می‌شد که در صورت مجوز از مقام معظم رهبری، تا سقف ۱۵۰ میلیون یورو از منابع ورودی سال ۱۴۰۰ صندوق توسعه ملی را به صورت تسهیلات ارزی یا تضمین دولت، برای توسعه کمی و کیفی برنامه‌های تولیدی، پویانمایی، مستند، فیلم و سریال در اختیار صداوسیما قرار دهد.
با اینکه در ماه‌های اخیر، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه اعضای کمیسیون فرهنگی، قول افزایش چشم‌گیر بودجه فرهنگ و هنر را در سینما، تئاتر، موسیقی و... داده بودند؛ در نبود جداول بودجه تفکیکی به این بخش‌ها در لایحه پیشنهادی دولت برای سال آتی، معلوم نیست این وعده‌ها چقدر محقق خواهند شد.
این افزایش موجب واکنش کاربران در فضای مجازی نیز شد. کاربری در این‌باره نوشت: «توی بودجه سال بعد افزایش حقوق کارمندان ۱۰٪، افزایش بودجه صدا و سیما ۵۶٪، همینقدر زیبا!» دیگری نوشت: «دولت پیشنهاد داده بودجه صدا و سیما 56 درصد افزایش داشته باشه و حقوق بازنشستگان کاهش!!»
کاربری دیگر با انتقاد به برنامه‌های تولیدی در صدا و سیما گفت: «بودجه صدا و سیما رو ۵۶ درصد افزایش دادن. کلا از صبح تا شب تبلیغ نشون میده افزایش بودجه هم می‌خواد؟ برنامه‌های دیگه‌ش هم تکراری یا به‌دردنخور!»
دیگری هم با اشاره به تکرار چندباره سریال‌های موفق سال‌های قبل از شبکه‌های مختلف این رسانه نوشت: «بودجه صدا و سیما ۵۶ درصد افزایش یافت و ۵ هزار و ۲۸۹ میلیارد تومان درنظر گرفته شد! صدا و سیما: ما هم تمام تلاشمون رو می‌کنیم تا بتونیم مختارنامه و یوسف پیامبر و جومونگ و پایتخت ۱ تا ۶ رو از تمامی شبکه‌ها پوشش بدیم. اونوقت حقوق کارمندان فقط ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده!»
دیگری نوشت: «بودجه صدا و سیما با ۵۶ درصد افزایش به ۵ هزار و ۲۸۹ میلیارد تومان رسید. در واقع با 10 برابر این بودجه هم اتفاق خاصی در سازمان نخواهد افتاد. تنها راه مطلوب بازگشت مرجعیت رسانه‌ای، واگذاری قریب به اتفاق شبکه های تلویزیونی به بخش های دولتی، غیردولتی و خصوصی است.»
با توجه به افزایش 56 درصدی بودجه صدا و سیما در بودجه سال 1401 که احتمالا تغییر چندانی هم نخواهد کرد، باید دید این رسانه بالاخره می‌تواند از اوضاع کنونی خارج شود یا باز هم رویه سابق و کوچ مخاطبان از این رسانه بزرگ را شاهد خواهیم بود؟
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در دیدار پرستاران و خانواده‌های شهدای مدافع سلامت: اگر حقایق را روایت نکنید دشمن با دروغ و تحریف جای ظالم و مظلوم را عوض می‌کند ژوبین صفاری جاده مه آلود اقتصاد رونمایی از راهبرد جدید عربستان و امارات در قبال ایران کشورهای عربی از تنش می ترسند؟ افزایش 56 درصدی بودجه صدا و سیما رسانه ملی تافته جدابافته از وضعیت اقتصادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار: بازار بورس تعادل ندارد تلاش برای کاهش اختلافات ادامه دارد روز‌های شلوغ هتل کوبورگ، مذاکرات وین در پیچ و خم توافق «ابتکار» در گفت‌وگو با کارشناسان به بررسی نقاط قوت و ضعف لایحه بودجه سال آینده پرداخت بودجه نخستِ دولت در ترازوی واقع بینی رشد ۸ درصدی در ۱۴۰۱ محقق شدنی است؟ سخنگوی دولت: منتظر استرداد مجرمین مالی هستیم سردار حاجی‌زاده: غربی‌ها در حوزه نظامی نمی‌توانند علیه ایران هیچ غلطی کنند علی باقری: به حصول توافق خوشبین‌ام اما ساده‌اندیش نیستم پیش‌نویس بیانیه وزرای خارجه گروه ۷ با تمرکز بر روسیه استقبال طالبان از اقدام آمریکا در نقل و انتقالات پولی به افغانستان