13 سال انتظار برای آبی شدن آسمان

زهره افشار
خبرنگار
اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است که در سال‌جاری تاکنون 127 روز ناسالم را پشت سر گذاشته است، امسال خشکسالی همراه با تغییر اقلیم شرایط را برای ساکنان این شهر بدتر از سال های پیش کرده و مردم نگرانند که تعداد روزهای خاکستری باز هم بیشتر شود این درحالی است که چشم امید مردم به اجرای کامل طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک است؛ طرحی که به گفته مسئولان در طول این 13 سال فقط بین 50 تا 70 درصد این طرح شکل اجرایی گرفته است.
«مهدی زندیه وکیلی» معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: در ابتدای دهه ۸۰ طرح مطالعاتی توسط دانشگاه صنعتی اصفهان به‌عنوان طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک صورت گرفت که در سال ۸۳ خروجی این مطالعات به‌عنوان طرح جامع مصوب شد و باید اقداماتی براساس آن برای برطرف کردن آلودگی کلانشهر اراک انجام می‌گرفت.


وی افزود: تاکنون کمتر از 70 درصد بندهای طرح جامع کاهش آلودگی هوا اجرایی شده است و دلیل عدم اجرای کامل آن به تعهدات دولت در خارج از استان برمی‌گردد؛ به‌عنوان مثال می‌باید با تأمین اعتبار کشوری متروی اراک راه‌اندازی می‌شد که این اتفاق نیفتاده یا اینکه براساس مصوبه دولت نهم مبنی بر انتقال سریع کارگاه آندسازی کارخانه ایرالکو با شعاع مناسب شهر صورت می‌گرفت که انجام نشده است؛ ولی در مجموع باید گفت بخش‌هایی از طرح جامع کاهش آلودگی اراک هنوز اجرا نشده که نیاز به اعتبارات کشوری و تعهدات فرا استانی داشته است.
وی همچنین در خصوص بازنگری این طرح نیز تصریح کرد: شکی نیست که طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک با توجه به گذر دو دهه نیاز به بازنگری دارد، به همین جهت در سال ۹۶ قراردادی برای بازنگری آن منعقد، مشاور تعیین شده و در حال جمع‌بندی موارد اصلاحی هستیم.
وی خاطرنشان کرد: کاهش آلودگی کلانشهر اراک با توجه به ارتباط مستقیمی که با سلامت مردم دارد همچنین دغدغه‌ای که ساکنان اراک در این زمینه دارند یکی از اولویت‌های کاری استانداری است و خوشبختانه همه دستگاه‌ها نیز با توجه به اهمیت موضوع پای کار آمده‌اند.
در همین حال «رضا میرزایی» مدیرکل محیط‌‌ زیست استان مرکزی نیز به «ایران» گفت: از سال 95 تا 98 شاهد روند کاهشی آلودگی هوا بودیم اما با بروز خشکسالی، تغییرات اقلیمی به‌دلیل توپوگرافی خاص منطقه و وضعیت تالاب میقان شاهد افزایش روزهای ناسالم در سال‌جاری بودیم.
وی تصریح کرد: ما نیز بر این باوریم که تنها 70 درصد طرح جمع آلودگی هوای اراک اجرا شده که دلیل آن هم به مواردی مانند مترو و تأمین نشدن اعتبار کمک به بازگشایی خیابان سراسری 55 متری برمی‌گردد؛ اما خوشبختانه بخش اعظم اعتبار مورد نیاز بازنگری طرح تأمین شده و امیدواریم تا پایان سال به نتایج مثبتی در این زمینه برسیم.
وی همچنین درخصوص ادامه سوخت مازوت در نیروگاه شازند با وجود ممنوعیت مصرف آن گفت: کار ما اندازه‌گیری خروجی سوخت است و موارد تخلف را به اطلاع مراجع ذیصلاح می‌رسانیم. ضمن اینکه این نیروگاه یک چهارم سوخت کشور را تأمین می‌کند و واقعیت این است که نیروگاه شازند اصولاً یک نیروگاه مازوت سوز است که باید تغییراتی در سیستم سوخت آن صورت گیرد.
در هفته جاری ده ها مشعل مازوت سوز این پالایشگاه خاموش شده که گام مثبتی است و نکته پراهمیت این است که پالایشگاه شازند هم امسال یک درصد میزان گوگرد در سوخت مازوت را کاهش داده که این مسأله توانسته اثرات قابل توجهی درکاهش انتشار آلودگی داشته باشد.
وی در پاسخ به انتقاد برخی فعالان محیط زیست درخصوص آلایندگی سوخت جایگاه‌های استان گفت: در حال حاضر کلیه جایگاه‌های استان از سوخت پاک استفاده می‌کنند.
میرزایی همچنین افزود: وظیفه حفاظت محیط زیست، اندازه‌گیری دقیق خروجی سوخت های استان است که هرچه قدر از دستگاه‌ها و تجهیزات به روزتری استفاده شود می‌توانیم تحلیل دقیق‌تری ارائه بدهیم و به همین دلیل انتظار ما تأمین اعتبار لازم برای کالیبراسیون دستگاه‌های موجود و خرید دستگاه‌های جدید است.
ضرورت بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک
از سوی دیگر نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: لازم است بازنگری در طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک، از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور پیگیری و دوباره در هیأت وزیران مطرح و مصوب شود.
«علی اکبر کریمی» در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: با تصویب و بازنگری‌ طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک، امید است تکالیف جدیدی متناسب با آب و هوا و محیط زیست منطقه برای دستگاه‌ها تعیین و اعتبارات مورد نیاز نیز در بودجه سالانه لحاظ شود.
این نماینده مجلس اظهار داشت: طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک در سال ۸۷ به دستور هیأت وزیران ابلاغ شد، اما متأسفانه با وجود گذشت ۱۳ سال از تصویب این طرح تاکنون کمتر از ۵۰ درصد مصوبات اجرایی شده است.
کریمی با اشاره به مباحثی که با رئیس سازمان محیط زیست درباره آلودگی شهر اراک مطرح کرده، گفت: یکی از مباحث نیاز به تقویت تجهیزات و امکانات پایش شرایط محیط زیستی در اراک و سطح منطقه بود که در این راستا نیز مکاتبه‌ای انجام شد که انتظار می‌رود در مجموع بیش از ۳۰ میلیارد ریال، اعتبار در اختیار اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار گیرد.
 وی ادامه داد: اعتبار پیش‌بینی شده برای خرید تجهیزات کالیبراسیون ایستگاه‌های پایش آلودگی هوا، خرید تجهیزات و ارتقای سیستم ایستگاه‌ها و بویژه خرید ۲ دستگاه آنالیزر دی اکسید گوگرد است.