اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی با محوریت افغانستان

هفدهمین اجلاس فوق‌العاده شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی امروز یکشنبه با حضور ۲۰ تن از وزیران امور خارجه و ۱۰ تن از معاونان وزیران امور خارجه اعضای این سازمان از سراسر جهان اسلام در شهر اسلام‌آباد و در محل تالار مجلس شورای ملی این کشور آغاز شد.
به گزارش ایسنا،‌ به نقل از پایگاه شبکه جئو، این نشست تاریخی که قرار است در آن بر سر وضعیت انسانی در افغانستان بحث و تبادل نظر شود، توسط عربستان سعودی به عنوان رئیس سازمان همکاری اسلامی و با میزبانی پاکستان برگزار می‌شود و ۷۰ تن از نمایندگان کشورها در آن شرکت می‌کنند.
نشست مربوط به این اجلاس امروز با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شده و ریاست این نشست به عهده شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان است.
این نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی به دنبال بالا گرفتن نگرانی‌های فزاینده بین‌المللی در خصوص بحران انسانی در افغانستان و فوریت پیدا کردن رسیدگی به این وضعیت، اهمیت فوق‌العاده‌ای پیدا کرده است.


علاوه بر اعضا و ناظران سازمان همکاری اسلامی،، همچنین مقامات سازمان ملل، نهادهای مالی بین‌المللی (IFIs)، سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، و طرفهای غیر عضو در سازمان همکاری اسلامی از جمله گروه P-۵، اتحادیه اروپا و کشورهای مهمی مانند آلمان و ژاپن، از دیگر دعوت‌شدگان به این اجلاس هستند.
عمران خان: آمریکا باید میان طالبان و چهل میلیون مردم افغانستان تفاوت قائل شود
در نشست افتتاحیه عمران خان، نخست وزیر پاکستان یک سخنرانی‌ با هدف برجسته کردن وضعیت و جلب توجه جهانیان به وضعیت رو به وخامت افغانستان، ایراد کرد.
عمران خان، سخنران اصلی افتتاحیه کنفرانس همکاری اسلامی درباره افغانستان گفت به ویژه آمریکا باید میان طالبان و چهل میلیون مردم افغانستان فرق قائل شود، اگرچه ۲۰ سال با طالبان در جنگ بوده است. اما مساله اکنون مردم افغانستان و انسانیت است.
او افزود که پیش شرط‌های دولت فراگیر و حقوق بشر و زنان و تروریسم برای سرازیر شدن کمک‌های خارجی باعث کار نکردن بانک‌ها شده است. در حالی که به گفته او درمورد حقوق بشر هر جامعه‌ای متفاوت است.
عمران خان تصریح کرد: بخش‌های بهداشتی و آموزشی در افغانستان در حال نابودی است. او از جهان خواست که اقدامات فوری را انجام دهد زیرا افغانستان به سرعت به سمت یک بحران انسانی پیش می‌رود.
عمران خان هشدار داد که اگر فورا اقدامی صورت نگیرد، افغانستان به سمت هرج و مرج پیش می‌رود. او گفت که هر دولتی که نتواند به کارمندان دولتی، پزشکان و پرستاران حقوق بدهد، فرو می‌پاشد. هرج و مرج در افغانستان به نفع هیچ کسی نیست و قطعاً این برای ایالات متحده مناسب نیست.
نخست‌وزیر پاکستان اضافه کرد که به دلیل کمبود منابع، اگر دولت افغانستان قادر به مقابله با تروریسم نباشد، کشورهای دیگر نیز ممکن است با تاثیرات آن مواجه شوند.
عمران خان با اشاره به حضور دولت اسلامی (داعش) در افغانستان، گفت که تنها راه مقابله با این گروه‌های تروریستی، یک رژیم با ثبات در کابل است. او گفت که داعش قادر به انجام حملات بین‌المللی است.
نخست‌وزیر پاکستان از نمایندگان کشورهای اسلامی در پاکستان استقبال کرد و گفت: «طعنه‌آمیز است که اسلام‌آباد ۴۱ سال پیش نیز میزبان کنفرانس سازمان کنفرانس اسلامی در مورد افغانستان بوده است.»
وی افزود: «هیچ کشوری به اندازه افغانستان از درگیری رنج نبرده است.»
عمران خان گفت که وضعیت افغانستان نیز ناشی از سال ها حکومت فاسد، تعلیق کمک‌های خارجی، مسدودشدن دارایی‌های خارجی و سیستم بانکی ناکارآمد است که می‌تواند منجر به فروپاشی هر کشوری شود.
او گفت اگر جهان نتواند به موقع عمل کند، به «بزرگترین فاجعه ساخت دست بشر» منجر خواهد شد.
وزیر خارجه عربستان: فروپاشی افغانستان منطقه را به سمت آشوب می‌برد
فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان در نشست سازمان همکاری اسلامی درباره افغانستان گفت: فروپاشی وضعیت کنونی در افغانستان منطقه را به سمت آشوب می‌برد و به نفع تندروها خواهد بود. ما حملات داعش علیه اقلیت‌های دینی در افغانستان را محکوم و تاکید می‌کنیم. حفظ امنیت و ثبات افغانستان مسئولیت جامعه بین المللی است.
وی تاکید کرد: وحدت افغانستان تنها راه مقابله با مداخله‌های خارجی است. ما امیدواریم مکانیزم‌هایی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان ایجاد شود.
وی بر ضرورت اقدام جامعه بین المللی برای ممانعت از وخیم‌تر شدن اوضاع افغانستان تاکید کرد و گفت: ما خواهان مذاکره میان گروه‌های مختلف مردم افغانستان و عدم استفاده از خاک این کشور برای پناه دادن به گروه‌های تندرو هستیم.
وزیر خارجه ترکیه: کار با طالبان برای دستیابی به ثبات ضروری است
مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در سخنرانی در نشست کنفرانس همکاری اسلامی گفت که از فروپاشی اقتصادی افغانستان باید جلوگیری شود.
او افزود که کنفرانس اسلامی باید با نهادهای دیگر بین‌المللی کار کند.
وزیر خارجه ترکیه افزود که در این راستا “کار با طالبان برای ثبات افغانستان ضروری است”. به عنوان “برادران” به آنها می‌گوییم که دولت فراگیر و حقوق زنان و دختران در کار و آموزش را برای پایان دادن به این وضع و مشروعیت داخلی و بین‌المللی درنظر بگیرند.
از سوی دیگر در این اجلاس بیانیه‌هایی به نمایندگی از گروه‌های منطقه‌ای سازمان همکاری اسلامی در حوزه آسیا،‌ آفریقا و جهان عرب و همچنین دکتر محمد الجاسر، رئیس بانک توسعه اسلامی مطرح می‌شود.
این اجلاس به اصرار پادشاهی عربستان سعودی که ریاست سازمان همکاری اسلامی را در اختیار دارد، برگزار می‌شود.
هیئت عربستان سعودی اواخر شنبه به منظور شرکت در این اجلاس وارد شهر اسلام آباد شد. سرپرستی این هیئت بر عهده شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان سعودی است.
متقی: تضمین حقوق بشر و حقوق زنان را وظیفه خود می‌دانیم
امیر خان متقی، وزیر خارجه موقت دولت طالبان که دیروز وارد اسلام آباد شد، در میان سخنرانی وزیر خارجه پاکستان وارد تالار شد.
متقی در حالی در این نشست حضور یافت که هنوز پرچم سه رنگ دولت پیشین افغانستان در میان پرچم‌ها دیده می‌شود.
هنوز هیچ کشوری دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است.
امیرخان متقی در این نشست گفت: ما به عنوان یک دولت نماینده، وظیفه خود می دانیم که حقوق بشر و حقوق زنان را تضمین کنیم. نمی گذاریم از اراضی این کشور برای حمله به هیچ کشوری استفاده شود. انزوای سیاسی افغانستان به نفع کسی نیست.
متقی گفت: همه ما می‌دانیم که انزوای سیاسی افغانستان به نفع هیچکس نیست، بنابراین این مسئولیت همه است که در ثبات ایجاد شده و تقویت آن با حمایت سیاسی و اقتصادی مشارکت کنند.
وی با اشاره به اینکه به عنوان نماینده یک دولت و مسئول دولت افغانستان افزود: ما به تمام جهان به ویژه کشورهای اسلامی اطمینان می‌دهیم که طالبان هیچ کشوری را در دنیا تهدید نمی‌کند و به عنوان نظام حاکم - این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که با جهان روابط رسمی داشته باشد و یک عضو مسئول جامعه بین المللی باشد؛ برای مبارزه با کشت و قاچاق مواد مخدر همکاری خواهیم کرد، تضمین حقوق بشر و حقوق زنان را وظیفه خود می‌دانیم و در این زمینه کارهای زیادی انجام داده‌ایم. متاسفانه ما هنوز هدف یک جنگ تبلیغاتی یک طرفه از سوی برخی رسانه‌ها هستیم، آنها تصویر کنونی افغانستان را به شکل بسیار بدی به جهان ارائه می دهند. اما از زمان تغییر ۱۵ اوت [تسلط طالبان بر قدرت] صلح عمومی در افغانستان حاکم شده است.
سایر اخبار این روزنامه
وضعیت بد بازار سرمایه تقصیر مجلس یا خاندوزی؟ وزیر جوان اقتصاد زیر تیغ ریزش بورس پیمان مولوی منحنی لافر را جدی بگیرید! گردشگری در انتظار رونق دوباره واکسیناسیون در ایران؛ سوژه جدید مسافران خارجی نگاهی به مسابقات جهانی وزنه‌برداری در ازبکستان ستاره‌ها؛ زیر وزنه بی‌تدبیری! سخنگوی گمرک تشریح کرد سایه ممنوعیت بر سر لوازم موسیقی نتایج دو دور اخیر مذاکرات وین چه بود؟ ابهام در حل اختلافات اصلی بین ایران و آمریکا ُ محدودیتهابازمیگردد؟ ورود امیکر ون به ایران از پر واز اماراتی رابطه همراه با تردید ایران و آژانس ادامه دارد آغاز بررسی فنی و امنیتی دوربین‌ها پیش از نصب در کرج امیر دریادار سیاری: هیچ دشمنی جرات نگاه به سرزمین ایران را به خود نخواهد داد معاون پارلمانی وزیر اقتصاد: گانتس: برای حمله به ایران آماده باشید نظامیان صهیونیست: نمی‌توانیم اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی با محوریت افغانستان معاون اول قوه قضائیه: مواد مخدر ابزار دشمنان برای از بین بردن استعدادهای جوانان ما است