اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالا‌های کشاورزی در دی ماه

افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ در روز‌های اخیر و ابراز نگرانی فعالان حوزه کشاورزی از حذف ارز ترجیحی از دی ماه، وزارت جهاد کشاورزی از موضع خود عقب‌نشینی و اعلام کرد: برخلاف شایعاتی که این روز‌ها در برخی محافل مطرح می‌شود، ارز ترجیحی تأمین گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی برای دی ماه تخصیص یافت.
در پی پیشنهاد دولت در لایحه بودجه سال آینده برای حذف ارز ترجیحی واردات کالا‌های اساسی و نهاده‌های دامی، ظرف یک ماه گذشته وزارت جهاد کشاورزی نشست‌هایی با فعالان حوزه کشاورزی برگزار کرد تا برای حذف ارز ترجیحی در سه ماه پایانی امسال زمینه‌سازی شود.
در پی رسانه‌ای شدن این خبر تولیدکنندگان مرغ و تخم‌مرغ به بهانه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات نهاده‌های دامی، قیمت‌ها را افزایش دادند و از دولت تضمین خواستند تا پایان سال ارز دولتی اختصاص یابد. از این رو روزگذشته معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با صداوسیما، از موضع خود عقب‌نشینی و اعلام کرد: با توجه به اینکه در شش ماهه دوم سال براساس قانون ارز ترجیحی کالا‌های اساسی به صورت ماه به ماه تخصیص می‌یابد. ارز ترجیحی این سه قلم ذکر شده مانند سابق برای دی‌ماه تأمین شده است و هیچ مشکلی در این زمینه
وجود ندارد.


عباس عسکرزاده افزود: با توجه به ادامه روند تخصیص ارز ترجیحی به این کالا‌های اساسی، هیچ افزایش قیمتی درخصوص محصولات اساسی از جمله مرغ و گوشت قابل قبول نیست. در حال حاضر در سامانه بازارگاه نهاده دامی مورد نیاز دامداران و مرغداران با قیمت سابق بارگذاری شده و آن‌ها می‌توانند مثل گذشته نهاده مورد نیاز خود را از این سامانه دریافت کنند.
عسکرزاده افزود: تمامی ذخایر استراتژیک کشور نیز در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارند و تأمین آن‌ها به صورت مستمر ادامه دارد و در این زمینه نیز هیچ‌گونه کمبودی وجود ندارد. به طور کلی درخصوص کالا‌های اساسی هیچ نقصان و کمبودی نیست و همه محصولات و کالا‌های اساسی به میزان بیش از نیاز تأمین
شده است.
معاون بازرگانی وزیر جهادکشاورزی افزود: با توجه به اینکه تمامی زنجیره تولید، تأمین و توزیع کالا‌های اساسی براساس قانون انتزاع به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده، نظارت بر بازار کالا‌های اساسی نیز به شکل مستمر در حال پیگیری است.
عسکرزاده گفت: به هیچ وجه اجازه برهم زدن ثبات بازار کالا‌های اساسی را نمی‌دهیم و با اندک کسانی که قصد شایعه پراکنی و ایجاد اخلال داشته باشند، برخورد جدی صورت می‌گیرد. به مردم اطمینان می‌دهیم که درخصوص تأمین و همچنین قیمت کالا‌های اساسی هیچ چالشی وجود ندارد.
عرضه نهاده‌های دامی دی‌ماه با قیمت‌های قبلی
همچنین معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی نیز اعلام کرد: شائبه‌هایی که مبنی بر حذف ارز ترجیحی نهاده‌های دامی از ابتدای ماه جاری مطرح شده بود، صحت ندارد و شاهد این موضوع این است که نهاده‌های دامی مربوط به دی ماه با تخصیص ارز ترجیحی با قیمت قبلی طبق روال بیستم ماه جاری در سامانه
قرار می‌گیرند.
حسین دماوندی‌نژاد افزود: بنابراین روند تولید مثل سابق ادامه دارد و تولیدکنندگان می‌توانند با آرامش خاطر نهاده خود را تأمین کنند و به تولید ادامه دهند. با هرگونه تغییر قیمت در کالا‌های اساسی مخالفیم و با افزایش قیمت‌ها برخورد جدی صورت می‌گیرد.
وی گفت: هر اتفاقی هم که در اصلاح نظام پرداخت یارانه صورت گیرد، به هیچ عنوان نباید منجر به جهش قیمت شود و همه چیز باید در قالب معادله‌های تعریف شده صورت پذیرد.
معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: در تمامی بخش‌های تولیدات دام و طیور شرایط بسیار مناسب است، همچنین ذخیره انبار‌های پشتیبانی امور دام درخصوص نهاده‌های دامی از میزان مورد نیاز فراتر است و بخش خصوصی هم میزان قابل توجهی از نهاده‌های دامی را به گمرکات کشور رسانده که مراحل اداری ترخیص آن‌ها نیز در حال انجام است.
دماوندی‌نژاد ادامه داد: به این ترتیب پرورش‌دهندگان دام و طیور می‌توانند به موقع و به مقدار مورد نیاز نهاده خود را از سامانه بازارگاه تأمین کنند و مردم نیز دغدغه‌ای درخصوص افزایش قیمت کالا‌های اساسی نداشته باشند.