چله‌نشینی مدعیان جوان سیمرغ

روابط عمومی چهلمین جشنواره فیلم فجر در نیمه شب یک‌شنبه اسامی ۲۲ فیلم حاضر در بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر را معرفی کرد تا اولین شگفتانه این جشنواره رقم بخورد.
ترکیب فیلمسازان حاضر در بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) جشنواره فیلم فجر نشان‌دهنده حضور چند نسل از کارگردانان سینمای ایران است که می‌تواند نویدبخش یک رقابت سینمایی دیدنی باشد. ۲۲ مدعی سیمرغ
بر اساس اعلام روابط عمومی فیلم فجر و به سنت چند سال اخیر ۲۲ فیلم برای حضور در چهلمین جشنواره فیلم فجر انتخاب شدند. این فیلم‌ها از سوی هیئت انتخاب جشنواره چهلم برگزیده شدند که متشکل از «بهروز افخمی»، «اسماعیل بنی‌اردلان»، «پوران درخشنده»، «حسین زندباف»، «مجید شاه‌حسینی»، «اسفندیار شهیدی» و «محمدحسین نیرومند» است. این هیئت از روز دهم آذرماه کار بازبینی و انتخاب فیلم‌ها را آغاز کرده بود. اینگونه که روابط عمومی فجر تأکید کرده است، هر کدام از فیلم‌های معرفی شده که نتواند نسخه نهایی خود را تا پایان مهلت مقرر به دبیرخانه جشنواره ارسال کند، از فهرست حذف می‌شود.
اسامی فیلم‌های حاضر در بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر بنا بر حروف الفبا عبارت است از: «۲۸۸۸» کارگردان: کیوان علیمحمدی و علی‌اکبر حیدری به تهیه‌کنندگی کیوان علیمحمدی، «بدون قرار قبلی» کارگردان: بهروز شعیبی، تهیه‌کننده: محمود بابایی، «برف آخر» کارگردان: امیرحسین عسگری، تهیه‌کننده: حسن مصطفوی، «بی‌رؤیا» کارگردان: آرین وزیردفتری، تهیه‌کننده: سعید سعدی و هومن سیدی، «بی‌مادر» کارگردان: سیدمرتضی فاطمی، تهیه‌کننده: محمدرضا مصباح، «بیرو» کارگردان: مرتضی‌علی عباس‌میرزایی، تهیه‌کننده: مجید برزگر، «خائن‌کشی» کارگردان: مسعود کیمیایی، تهیه‌کننده: علی اوجی، «درب» کارگردان: سید هادی محقق، تهیه‌کننده: سیدرضا محقق، «دسته دختران» کارگردان: منیر قیدی، تهیه‌کننده: محمدرضا منصوری، «شادروان» کارگردان: حسین نمازی، تهیه‌کننده: عباس نادران، «شب طلایی» کارگردان: یوسف حاتمی‌کیا، تهیه‌کننده: ابراهیم حاتمی‌کیا، «شهرک» کارگردان: علی حضرتی، تهیه‌کننده: علی سرتیپی، «صورت فلکی» کارگردان: حسین دارابی، تهیه‌کننده:محمدرضا شفاه، «ضد» کارگردان: امیرعباس ربیعی، تهیه‌کننده: محمدرضا شفیعی، «علفزار» کارگردان: کاظم دانشی، تهیه‌کننده: بهرام رادان، «لایه‌های دروغ» کارگردان: رامین سهراب، تهیه‌کننده: محسن صرافی، رامین سهراب، «ماهان» کارگردان: حمید شاه‌حاتمی، تهیه‌کننده: علی شاه‌حاتمی، «مرد بازنده» کارگردان: محمدحسین مهدویان، تهیه‌کننده: امیر بنان، کامران حجازی، «ملاقات خصوصی» کارگردان: امید شمس، تهیه‌کننده: امیر بنان «موقعیت مهدی (باکری)» کارگردان: هادی حجازی‌فر، تهیه‌کننده: حبیب‌الله والی‌نژاد، «نگهبان شب» کارگردان: رضا میرکریمی، تهیه‌کننده: رضا میرکریمی و «نمور» کارگردان: داوود بیدل، تهیه‌کننده: سیدیاسر جعفری. غیبت «اوج» و پرکاری «حوزه هنری»


سازمان هنری رسانه‌ای اوج، یکی از بزرگ‌ترین غایبان امسال جشنواره فیلم فجر است. این سازمان که سال گذشته با چهار عنوان فیلم در جشنواره سی‌ونهم حضور پیدا کرده بود، به نظر می‌رسید امسال نیز حضور پرقدرتی در چهلمین جشنواره فجر خواهد داشت، با وجود این فیلم «پسر مریم» تنها فیلم آماده این سازمان که روی حضور آن در جشنواره مانور زیادی نیز داده شده بود، از فهرست نهایی فجر بیرون گذاشته شد. این برای نخستین بار در چند سال اخیر است که سازمان اوج که اغلب مدعی سیمرغ‌های اصلی جشنواره فجر است، حتی یک فیلم نیز در جشنواره ندارد. در عوض غیبت سازمان هنری و رسانه‌ای اوج، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، امسال با دست پر در جشنواره فیلم فجر حاضر شده است. حوزه هنری در یک جهش خوب در میزان تولید فیلم، امسال با چهار عنوان فیلم در جشنواره فجر حاضر شده است. «صورت فلکی»، «دسته دختران»، «ضد» و «شادروان» آثاری هستند که با حمایت و مشارکت حوزه هنری ساخته شده‌اند.
از نکات جالب توجه در فهرست حوزه هنری، اعتماد آن‌ها به فیلمسازانی است که پیش از این توانسته بودند در فجر نگاه‌ها را به خود جلب کنند. حسین دارابی که امسال «صورت فلکی» را به فجر برده، سال گذشته «مصلحت» را ساخته بود، منیر قیدی کارگردان «دسته دختران» پیش‌تر با «ویلایی‌ها» نگاه‌ها را در فجر به خود جلب کرده بود. امیرعباس ربیعی که با «لباس شخصی» در فجر مطرح شده بود امسال با «ضد» برگشته و «شادوران» را حسین نمازی ساخته است که اولین فیلمش «آپاندیس» مجوز حضور در فجر را پیدا نکرد. جشنواره پدر‌ها و پسر‌ها
ابراهیم حاتمی‌کیا، فیلمساز جریان‌ساز سینمای ایران امسال ترجیح داده است به جای آنکه خود فیلمی را برای فجر آماده کند، در مقام تهیه‌کننده فیلم پسرش یوسف حاضر شود و فیلم «شب طلایی» را به فجر معرفی کند.
دیگر ترکیب پدر، پسری جشنواره را در فیلم «ماهان» به کارگردانی حمیدرضا شاه‌حاتمی شاهد هستیم که تهیه‌کنندگی آن را علی شاه‌حاتمی، کارگردان پیشکسوت سینما بر عهده دارد. سینمای دفاع مقدس در فجر
اگرچه برخی فیلمسازان حاضر در جشنواره چهلم فیلم فجر از انتشار اطلاعاتی درباره داستان و موضوع فیلم‌ها خودداری کرده‌اند، ولی تا به اینجا حداقل سه فیلم با موضوع مستقیم دفاع مقدس در جشنواره حاضرند. فیلم «۲۸۸۸» درباره پدافند هوایی در دوران دفاع مقدس است. «موقعیت مهدی» زندگی سردار شهید مهدی باکری را روایت می‌کند. این فیلم سینمایی نسخه کوتاه‌شده یک سریال شش قسمتی است که برای پخش از تلویزیون تولید شده است. «دسته دختران» نیز فیلمی دفاع مقدسی است و به حضور بانوان در دفاع مقدس پرداخته است. فیلم «ضد» نیز داستانی درباره حوادث سیاسی سال‌های نخست انقلاب اسلامی دارد. حضور چند نسل از سینمای ایران
امسال جشنواره فیلم فجر شاهد حضور چند نسل از سینمای ایران است. مسعود کیمیایی، کارگردان صاحب‌سبک سینما امسال با «خائن کشی» در جشنواره حضور دارد. این فیلم ماجرایی را مربوط به سال‌های ملی شدن صنعت نفت روایت می‌کند. سیدرضا میرکریمی نیز با «نگهبان شب» که تهیه‌کنندگی آن را نیز خودش بر عهده دارد، در جشنواره حضور دارد. از جوان‌تر‌ها بهروز شعیبی که سابقه چند حضور موفق در جشنواره را دارد با «بدون قرار قبلی» آمده است که تم مذهبی دارد و در کنار آن‌ها فهرست بلندی از سینماگران جویای نام دیده می‌شود که اولین یا دومین اثر خود را به جشنواره آورده‌اند؛ موضوعی که روابط عمومی جشنواره فجر نیز در گزارشی به آن تأکید کرده است که «هر ساله نام فیلمسازان جوان در میان دیگر سینماگران مشهورتر و قدیمی، فراموش می‌شود یا کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند، اما ظاهراً امسال مبنای مسئولان جشنواره فیلم فجر این بوده است که «جوان‌گرایی» را مدنظر قرار دهند. همان‌طور که در ادامه اشاره خواهد شد فیلم‌هایی مانند صورت فلکی، شب‌های طلایی، شهرک، لایه‌های دروغ، شادروان و ملاقات خصوصی آثاری از فیلمسازانی است که نسل جدید و پیشران سینمای کشور را تشکیل می‌دهند.» امسال را می‌توان سال فیلمسازان جویای نام سینما دانست.