شناسایی 194 ابتلا به اُمیکرون در ایران/ جوانی جمعیت باید علمی پیش برود

شهروندآنلاین- تعداد مبتلایان به سویه اُمیکرون که با تشخیص قطعی کیت بوده، افزایش یافته است. به گفته معاون درمان وزارت بهداشت تا امروز ۱۹۴ تشخیص قطعی اُمیکرون گزارش شده است. اما این رقم روزانه در حال افزایش است.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به روند افزایشی موارد شناسایی ابتلا به «اُمیکرون» در کشور گفت: «موثرترین کار در پیشگیری از اُمیکرون، رعایت پروتکل‌ها، ماسک زدن، رعایت فاصله‌گذاری، همچنین تزریق دوز سوم واکسن است. توصیه می‌کنم افراد حتما دوز سوم واکسن را تزریق کنند.»

سعید کریمی در نشست خبری وزارت بهداشت، درباره وضعیت مراجعات کرونایی به بیمارستان‌ها و آمادگی بیمارستان‌ها در برابر اُمیکرون گفت: «خوشبختانه تعداد مراجعان سرپایی ما با علایم مشکوک به کرونا با علایم تنفسی که به صورت روزانه مراجعه می‌کنند، حدود ۱۲۵۰ مورد است که این میزان مراجعه از پیک قبلی که داشتیم به تدریج کم شده و در روزهای اخیر، افزایش قابل توجهی را نداشتیم. البته تغییرات سینوسی کاهشی و افزایشی وجود داشته، اما خوشبختانه افزایش مراجعات قابل توجه و مستمر نداشتیم. همچنین در حوزه تعداد بستری، بعد از عبور از پیک، در حد ثابت در حد  ۵هزارو۸۰۰ مورد است که در روزهای اخیر حالت ثابتی داشته و افزایش نگران‌کننده‌ای را شاهد نبوده‌ایم.» به گفته کریمی تعداد بستری در آی‌سی‌یو هم حدود ۱۴۰۰ مورد است. بنابراین در حوزه بستری در آی‌سی‌یو هم افزایش خاصی نداشته‌ایم و در شرایط پایداری به سر می‌بریم.»

نگرانی از سرایت‌پذیری بالای اُمیکرون

برای تشخیص اُمیکرون ابتدا باید تست PCR بیمار مثبت شود و بعد اگر مشکوک به اُمیکرون باشد، یک تست اضافه هم برای اُمیکرون انجام می‌شود. کریمی تاکید کرد: «افزایش تعداد موارد اُمیکرون جای نگرانی دارد. از این جهت که شیوع و سرایت‌پذیری اُمیکرون بسیار زیاد است و در دو تا سه روز ممکن است فرد مبتلا بتواند افراد دیگر را مبتلا کند. بر این اساس رعایت پروتکل‌ها بسیار مهم است و باید توجه کرد که  موثرترین کار در پیشگیری از اُمیکرون، رعایت پروتکل‌ها، ماسک زدن، رعایت فاصله‌گذاری، همچنین تزریق دوز سوم واکسن است که توصیه می‌کنم حتما دوز سوم واکسن را افراد تزریق کنند. دوز سوم در پیشگیری از ابتلا و موارد شدید، همچنین پیشگیری از بستری و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا بسیار موثر است.»

وضعیت اثرگذاری واکسن‌ها بر اُمیکرون

او درباره میزان اثربخشی واکسن‌های داخلی کرونا بر سویه اُمیکرون گفت: «تاکنون در ایران ۱۹۴ مورد اُمیکرون شناسایی شده و در این زمینه اطلاعات آنقدر قطعی نیست که بتوانیم آماری ارایه دهیم، اما با توجه به اینکه واکسن‌های داخلی در مقابل دلتا موثر بودند و واکسن‌های خارجی هم که بوده روی دلتا تست شده و کشورهایی که میزان اُمیکرون‌شان بالاست، آنها را موثر دانستند، به نظر می‌آید که واکسن روی اُمیکرون هم موثر باشد. مطالعاتی که انجام می‌شود این موضوع را می‌تواند به اثبات برساند.»

کریمی درباره اعمال محدودیت‌های کرونایی با توجه به خطر اُمیکرون گفت: «فعلا در وضعیتی قرار داریم که عمدتا بر رعایت پروتکل‌ها توصیه می‌کنیم. هر محدودیتی که قرار باشد ایجاد شود، جزو اختیارات ستاد ملی کروناست و وزارت بهداشت نمی‌تواند محدودیت اعمال کند. در عین حال کمیته علمی وضعیت را از نظر علمی بررسی می‌کند، نتایج کمیته علمی به وزیر بهداشت و سپس در ستاد کرونا ارایه شده و ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم‌گیری می‌کند. بنابراین درباره محدودیت‌ها باید از ستاد ملی کرونا پیگیری شود.»

معاون درمان وزارت بهداشت درباره اجرای قانون جوانی جمعیت گفت: «اصل بر اجرای قانون جوانی جمعیت است. ما روی این قانون اصرار داریم و این کار باید از طریق علمی انجام شود. توصیه می‌کنم خبرنگاران هم در این زمینه خیلی وارد حواشی نشوند. باید تلاش کنیم که قانون اجرا شود تا جمعیت جوانی داشته باشیم و با مشکل پیری و کاهش نرخ جمعیت مواجه نشویم.»

کریمی درباره مواجهه با بیماری‌های ترکیبی با کرونا گفت: «در بیمارانی که به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، اکنون آنفلوآنزا زیاد است، اما فعلا من گزارشی از ترکیب این بیماری‌ها با کرونا دریافت نکرده‌ام.»

بیمارستان‌ها در آماده‌باش

به گفته معاون درمان وزارت بهداشت باید توجه کرد که از نظر درمانی تفاوتی بین اُمیکرون و سویه دلتا وجود ندارد. البته از جهت مراقبتی باید بیشتر مراقب باشیم، زیرا سرایت‌پذیری اُمیکرون بیشتر است، اما از نظر درمان تفاوتی ندارد. در عین حال به بیمارستان‌هایمان آماده‌باش اعلام کردیم که در آماده‌باش هستند تا اگر خدایی نکرده تعداد موارد افزایش یافت، بتوانند به بهترین نحوه مراقبت‌ها و خدمات را از نظر وضعیت اکسیژن‌سازها، دارو و… انجام دهند. این تمهیدات با معاونان درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شده است.

مشکلات نسخه‌نویسی الکترونیک در بیمارستان‌ها

به گزارش ایسنا، کریمی در این نشست رسانه‌ای درباره وضعیت اجرای نسخه الکترونیک در بیمارستان‌ها گفت: «در این زمینه مشکلاتی از روزهای اول بوده و هنوز هم وجود دارد، اما به تدریج در حال کاهش است. کسی که تاکنون دستی نسخه را می‌نوشته، اکنون باید تایپ کند که مقداری سرعت را کاهش می‌دهد، برق یا اینترنت قطع می‌شود، ممکن است حجم بیماران بالا باشد و مسیرهای ارتباطی نتوانند به خوبی اطلاعات را منتقل کنند و کندی ایجاد شود که رسانه‌ها در این زمینه گزارشاتی ارایه داده‌اند. با این حال با جلساتی که مکرر برگزار شده و هماهنگی‌هایی که روزبه‌روز در حال افزایش است، این مشکلات در حال کاهش است. وقتی یک پروژه ملی است و با تعداد بالایی از مراکز مواجهیم، باید مقداری فرصت دهیم تا به آنچه که مطلوب است، برسیم.»

بررسی هزینه‌-اثربخشی داروهای جدید کرونا در کمیته علمی

او درباره وضعیت داروهای درمان کرونا گفت: «درباره داروها هم فعلا داروهایی را که در پروتکل درمان کشور وجود دارد، در کشور در دسترس هستند. داروهای جدیدی هم که گزارش می‌شود، باید در کمیته علمی بررسی شوند، وگرنه دچار مشکلاتی می‌شویم که قبلا داشتیم که اصلا آیا این دارو موثر هست یا خیر. این موارد در کمیته علمی بررسی می‌شود تا هزینه-اثربخشی آن مشخص شود و بعد به پروتکل‌ها اضافه می‌شود. در حال حاضر در حوزه درمان مشکلی نداریم. چند دارویی هم که اعلام شده که ممکن است موثر باشند، در حال بررسی است و اگر به این نتیجه برسیم که واقعا موثرند، وارد پروتکل می‌شوند. بنابراین این موارد در کمیته علمی بحث می‌شود و اگر به صورت علمی به این نتیجه برسیم که موثر است، اقدام می‌شود.»

اصرار بر اجرای علمی قانون جوانی جمعیت

معاون درمان وزارت بهداشت درباره اجرای قانون جوانی جمعیت گفت: «اصل بر اجرای قانون جوانی جمعیت است. ما روی این قانون اصرار داریم و این کار باید از طریق علمی انجام شود. توصیه می‌کنم خبرنگاران هم در این زمینه خیلی وارد حواشی نشوند. باید تلاش کنیم که قانون اجرا شود تا جمعیت جوانی داشته باشیم و با مشکل پیری و کاهش میزان جمعیت مواجه نشویم.»

لزوم به‌روز کردن بیمارستان‌های فرسوده

کریمی درباره بحث بیمارستان‌سازی در کشور و ایمنی بیمارستان‌ها گفت: «در حوزه درمان ما در زمینه اعتباربخشی بیمارستان‌ها می‌توانیم ورود کنیم. یکی از فاکتورهای ما در اعتباربخشی این است که اگر بیمارستانی ناایمن باشد، در اعتباربخشی و صدور و تمدید پروانه سخت‌گیری می‌کنیم و باید اصلاح کنند. باید توجه کرد که بسیاری از بیمارستان‌ها فرسوده‌اند و ممکن است ۸۰ یا ۹۰ سال قبل ساخته شده باشند، به‌روز کردن این بیمارستان‌ها اقدامی است که باید انجام شود که معاونت توسعه در این زمینه عمل می‌کنند.»