مالیات بیش از ۲۰۰۰ خانه خالی قطعی شد پایانی برای محتکران خانه‌

کیمیا نجفی
احتکار خانه داستان دیروز و امروز نیست، خالی نگهداشتن واحدهای مسکونی مدت‌هاست که مشکلات بی‫شماری را برای بازار مسکن به وجود آورده و به گفته کارشناسان اخذ مالیات از خانه‌های خالی بهترین راهکار برای عرضه واحدهای احتکارشده در بازار است. اما طی این سال‌ها اخذ مالیات از خانه‌های خالی با اما و اگرهایی همراه شده است.
اخیرا مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در برنامه تلویزیونی با موضوع مالیات بر خانه‌های خالی گفته است: «مالیات بر خانه‌های خالی برای تنظیم‌گری است و حاکمیت دنبال درآمد از خانه‌های خالی نیست. سامانه املاک و اسکان و ثبت‌نام در آن جدی گرفته نشد. اگر همه مردم در این سامانه ثبت‌نام نکنند پیدا کردن خانه‌های خالی مشکل است؛ چون اساس قانون خوداظهاری است. تا کنون سه هزار و ۷۰۰ واحد خالی به ما اعلام شده است و مقرر شده وزارت راه و شهرسازی آمار خود را راستی آزمایی کند. تعدد قوانین درباره مالیات بر خانه‌های خالی یکی از مشکلاتی است که مانع اجرای این قوانین شده است.»
مالیات بیش از ۲۰۰۰ خانه خالی قطعی شد


با وجود مشکلات در خصوص شناسایی خانه‌های خالی و اخذ مالیات از آنها خبرها حاکی از این است که اخذ مالیات از بیش از ۲۰۰۰ خانه خالی قطعی شده است. بر اساس گزارشی از ایسنا، در حالیکه سازمان امور مالیاتی نمی‌تواند از اطلاعات ارسالی وزارت راه و شهرسازی درباره خانه‌های خالی به این دلیل که بخشی از این اطلاعات پیش از اتمام مهلت قانونی برای خوداظهاری صاحبان این خانه‌ها اعلام شده است، استفاده کند؛ براساس تازه‌ترین اعلام مسئولان این سازمان از ۳۷۷۹ خانه خالی شناسایی شده، فقط از ۲۴۵۲ واحد مالیات اخذ می‌شود.
اثر مثبت قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی
محمود فاطمی‌عقدا، کارشناس بازار مسکن با اشاره به تاثیر مالیات بر خانه خالی «ابتکار» گفت: بدون شک اخذ مالیات از خانه‌های خالی تاثیر مثبتی در بازار مسکن داشته و موجب تحرک این بخش خواهد شد.
وی ادامه داد: واقعیت این است که ۱ ریال درآمد هم در اقتصاد نکته مثبتی خواهد بود. بنابراین هر نوع مالیاتی می‌توانند تاثیر زیادی در بخش‌های مختلف داشته باشند. اما در این میان برخی مسائل با ابهام همراه است مثلاً مالیات بر خانه‌ها و خودروهای لوکس با اما و اگرهایی روبه‌روست. چراکه ما ابتدا باید کلمه لوکس را همراه با معنی واقعی آن در نظر بگیریم. اکنون برخی از خودروها معمولی که در دست مصرف‌کننده است به دلیل برخی تلاطم‌ها با قیمت‌های غیرواقعی در بازار وجود دارد .از سوی دیگر در بازار مسکن نیز خانه‌ها به دلیل تورم افزایش قیمت‌ها غیرواقعی و سرسام‌آوری را تجربه کرده‌اند بنابراین برای اخذ مالیات باید برخی واقعیت‌ها را در نظر گرفت. من معتقدم مالیات بر خانه و خودروهای لوکس را باید بر اساس معیارهای مشخصی تحت عنوان مسکن و خودروهای نامتعارف تعریف کنند و پس از آن مالیات دریافت کنند تا خدشه‌ای قانون وارد نشود.
وی در ادامه صحبت‌هایش بار دیگر به مسئله مالیات بر خانه‌های خالی تاکید کرد و در این‌باره گفتک اخذ مالیات از خانه‌های خالی قانون مثبت و مفیدی برای بازار مسکن است و من با این نوع مالیات‌ستانی موافق هستم.
این کارشناس بازار مسکن اظهار کرد: بسیاری از افراد با نیت احتکار خانه را می‌خرند و یا واحدهایی را می‌سازند اما آنها را در بازار عرضه نمی‌کنند چراکه این افراد به دنبال سود بیشتر از فروش املاک خود هستند. در چنین شرایطی باید از این افراد مالیات دریافت کرد.
وی افزود: متاسفانه برای اجرای هر قانونی چند راه فرار وجود دارد و اگر می‌خواهیم قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی به خوبی اجرا شود باید جلوی راه‌های فرار آن را با مشخص شدن جزئیات این قانون بگیریم.
این کارشناس بازار مسکن افزود: با تمام اما و اگرها قانون مالیات بر خانه‌های خالی قانونی مفید برای بازار بوده و می‌تواند سبب عرضه خانه‌های احتکار شده به بازار باشد.
فاطمی عقدا در ادامه گفت‌وگو به مدت زمان تاثیر قانون مالیات بر خانه‌های خالی در بازار مسکن اشاره کرد و در این باره گفت: ما باید توجه داشته باشیم که اجرای این قانون به سرعت نمی‌تواند تاثیر خود را در بازار نشان دهد. باید در ابتدا این قانون به صورت کامل در بازار مسکن اجرا شود و پس از آن به مرور اثر خود را در این بخش بگذارد. به هر حال قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی یک اهرم فشار از سوی دولت در برابر محتکران خانه است.
وی در پایان صحبت‌هایش به راهکار دیگری که می‌تواند به سرعت سبب تحرک بازار مسکن شود اشاره کرد و در این خصوص گفت: یک راهکار دیگر وجود دارد که دولت و وزارت راه و شهرسازی می‌توانند با استفاده از آن سبب تغییرات مثبتی در بازار مسکن شوند و این راهکار این است که برای حل مشکلات و چالش‌های حوزه مسکن فشار را بر روی برخی از دستگاه‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری که برخی از آنها بزرگ‌ترین دارنده واحد‌های مسکونی هستند بیاورند و آنها را مجبور به عرضه واحدهای مسکونی خود به بازار کنند. با این روش ما شاهد تغییرات اساسی در کوتاه‌مدت در بازار مسکن خواهیم بود.
سایر اخبار این روزنامه
در روز نخست مذاکرات پس از تایم اوت ژانویه چه گذشت؟ ادامه مارتن مذاکره در ۲۰۲۲ ژوبین صفاری بیداری روی خط واقع‌گرایی روایتی از مسافران بامدادی اتوبوس‌های تندرو ما زامبی‌های شب نیستیم پانزدهمین دوره حراج تهران برگزار خواهد شد بزرگ‌ترین حراج هنری کشور و حاشیه اصالت‌سنجی ارزاق عمومی مردم طی یک سال چقدر گران شده است؟ چهار دلیل اصلی افزایش مدام قیمت‌ها مالیات بیش از ۲۰۰۰ خانه خالی قطعی شد پایانی برای محتکران خانه‌ وزیر نیرو مامور رسیدگی شد پیگیری وضع سیل‌زدگان استان‌های جنوبی از سوی رئیس‌ جمهوری رئیس قوه قضائیه با حضور در دیوان محاسبات مطرح کرد قانون خوب، بودجه‌ریزی دقیق و نظارت مکفی سه ضلع کلیدی حکمرانی مطلوب نمایندگان مجلس ۲۹۰ یا ۳۳۰ یا ۳۵۰ نفر‌؟ بهارستان و یک معادله سه‌مجهولی روایت ناطق نوری از رد شدن سردار سلیمانی در گزینش سپاه حضور در سوریه اقدام هوشمندانه رهبری بود معاون حقوقی قوه قضائیه: ۱۲۷ متهم برای ترور سردار سلیمانی شناخته شدند منابع یمنی اعلام کردند تلفات سنگین نیروهای وابسته به امارات در استان شبوه یمن تصویب کلیات بودجه سال ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق بودجه