سفر مهم رئیسی

جلال جلالی زاده‪-‬ سفر آقای رئیسی به روسیه با توجه به اینکه ایران یکی از هم پیمانان مهم روسیه است و روسیه هم یکی از با اعتماد‌ترین کشور هاست که ایران در مذاکرات برجام متکی به
حمایت‌های آن است بسیار حائز اهمیت است.
این سفر باعث می‌شود حمایت‌های روسیه در بحث برجام از ایران افزایش یابد و از سوی دیگر روسیه می‌تواند کشور‌های دیگر را برای حمایت از ایران ترغیب کند. مسائل تسلیحاتی، هسته‌ای و اقتصادی نیز از جمله مسائلی هستند که سفر آقای رئیسی به روسیه را حائز اهمیت می‌کنند. این طور که مشخص است ایران با توجه به تنشی که با آمریکا و کشور‌های غربی دارد، سعی می‌کند روابطش را با روسیه تقویت نماید تا در عرصه سیاست خارجی حامی داشته باشد.
از سوی دیگر چون تحریم‌ها مشکلات عدیده‌ای را برای ایرانیان به وجود آورده است، روسیه می‌تواند در عرصه اقتصادی کمک‌های زیادی به ایران بکند.
اما من متاسفانه هیچ وقت امیدوار نبوده‌ام که روسها از دوستان خودشان حمایت کنند چون آن‌ها همیشه فرصت طلب و منفعت طلب بوده اند. تا کنون اتفاق نیفتاده که روسیه از کشور‌های هم پیمان و دوست خودش حمایت مالی یا اقتصادی کرده باشد. با این حال از منظر صحنه بین الملل و عرصه روابط خارجی سفر آقای رئیسی می‌تواند تاثیرگذار باشد تا ایران از دایره تنگ عدم ارتباط با کشورهای مختلف خارج شود. این موضوع قطعا جای امیدواری دارد اما به شرطی که یک طرفه نباشد بلکه حمایت‌ها از سوی روسیه نیز تداوم یابد.