انتقام در ابوظبي و شبوه

شهاب  شهسواري
سلسله حملات مرگبار در ابوظبي روز دوشنبه به سرعت به تيتر نخست رسانه‌هاي جهان بدل شد، حمله‌اي كه انصارالله يمن مسووليت آن را برعهده گرفت. اين حمله بعد از آن رخ مي‌دهد كه نيروهاي يمني، امارات متحده عربي را به تجهيز و تقويت گروه‌هاي مسلح در استان شبوه يمن براي جلوگيري از پيشرفت انصارالله در استان مارب متهم مي‌كنند. مقام‌هاي انصارالله يمن به امارات هشدار داده‌اند كه اگر دست از اقدامات تنش‌زاي خود در خاك يمن بر ندارد، حملات سخت‌تري در انتظار امارات خواهد بود. براساس اطلاعات منتشر شده توسط رسانه‌هاي دولتي امارات متحده عربي دست‌كم ۳ تانكر حمل سوخت در منطقه مصفح منفجر شده‌اند كه باعث كشته شدن ۳ نفر و زخمي شدن ۶ نفر ديگر شده و آتش‌سوزي در فرودگاه بين‌المللي ابوظبي رخ داده است. براساس گزارش‌ها روز گذشته پروازها از فرودگاه بين‌المللي ابوظبي به صورت موقت متوقف شد. بلافاصله بعد از انتشار اخباري مبني بر كشف بقاياي پهپاد در نزديكي محل انفجار ابوظبي، گروه انصارالله يمن، مسووليت اين حمله را برعهده گرفت. به گفته يمني‌ها اين حمله در واكنش به اقدامات تنش‌زاي امارات در يمن انجام شده است. يحيي سريع، سخنگوي نيروهاي مسلح يمن، وفادار به انصارالله در اظهاراتي «عمليات در عمق خاك امارات» را تاييد كرده است. شبكه خبري الميادين در خبري مدعي شده كه عمليات انتقام‌جويانه انصارالله در عمق خاك امارات با ۲۰ پهپاد و ۱۰ موشك بالستيك انجام شده است. ائتلاف تحت رهبري عربستان سعودي نيز در بيانيه‌اي اعلام كرده كه برخاستن تعدادي پهپاد از خاك يمن را پيش از حمله به امارات رصد كرده است.
محمد عبدالسلام، سخنگوي انصارالله يمن در پي اين حمله در حساب كاربري خود در توييتر نوشت: «كشور كوچك در منطقه كه در راه خدمت به امريكا و اسراييل جانفشاني مي‌كند، مدعي شده كه از خاك يمن دور شده اما اخيرا خلاف اين ادعا ثابت شده است. ابوظبي يا از اقدامات بيهوده خود در يمن دست برمي‌دارد يا اينكه با قدرت خدا چيزي به سراغش مي‌آيد كه دستش و دست غير او قطع مي‌شود.» دولت امارات دو سال پيش مدعي شد كه كليه عمليات نظامي خود را در يمن پايان داده است، با اين حال ابوظبي همچنان بخش عمده‌اي از گروه‌هاي مسلح معارض صنعا را در يمن حمايت و به لحاظ تسليحات و پشتيباني نظامي به آنها كمك مي‌كند.
هر چند انصارالله يمن تاكنون بارها مدعي حملاتي به خاك امارات شده‌ است، اما حكومت امارات متحده عربي معمولا وقوع چنين حملاتي را انكار مي‌كند. اما اين‌بار ابعاد حملات گسترده‌تر از هر زمان ديگري بود و قبل از آنكه رسانه‌هاي دولتي امارات بتوانند بر آن سرپوش بگذارند توسط رسانه‌هاي بين‌المللي گزارش شد. دو حمله مذكور به دو منطقه حساس در شهر ابوظبي، پايتخت سياسي امارات و صدها كيلومتر دورتر از خاك يمن انجام شده است. منطقه صنعتي مصفح در جنوب غرب ابوظبي است و از مهم‌ترين مناطق اقتصادي در امارات عربي متحده به شمار مي‌رود. بسياري از شركت‌هاي صنعتي و خودروسازي به علاوه قديمي‌ترين بندر امارات در اين منطقه قرار دارد و اين منطقه شامل املاك تجاري و مسكوني بسياري است. به‌‌رغم انتشار گسترده خبر اين حمله، مقام‌هاي اماراتي بار ديگر براي پنهانكاري در مورد آن تلاش كردند. خبرگزاري وام به نقل از سازمان ملي اورژانس و مديريت بحران «ادعاهاي مطرح شده درباره شليك موشك توسط انصارالله» را رد كرد و مدعي شد: «امارات سامانه‌هاي پدافند هوايي دراختيار دارد كه قادر هستند با هر‌گونه تهديدي از هر نوعي مقابله كنند و پروژه راكتورهاي براكه مستحكم بوده و در برابر هرگونه حمله احتمالي مصون است.»
پليس ابوظبي با صدور بيانيه‌اي اعلام كرده است كه قطعات پرنده‌هاي كوچك كه به نظر مي‌رسد باقيمانده پهپادهاي عامل اين انفجار باشند در هر دو محل يافت ‌شده است. براساس گزارش خبرگزاري رسمي امارات متحده عربي (وام)، سه تانكر سوخت در تاسيسات شركت ادنوك (ADNOC) در منطقه مصفح هدف حمله قرار گرفته‌اند كه اين حمله باعث جان‌باختن ۳ نفر شامل دو هندي و يك پاكستاني شده است. براساس اين گزارش 6 نفر ديگر نيز بر اثر اين حملات مجروح شده‌اند. رويترز در گزارشي نوشته است كه اين حملات باعث كاهش ۰.۱درصدي شاخص سهام در بازار بورس امارات شده است. 
لغو ديدار حاكم بالفعل امارات با رييس‌جمهور كره‌جنوبي
حملات روز گذشته به ابوظبي همزمان با سفر رييس‌جمهور كره‌جنوبي به امارات متحده عربي انجام شده است. هر چند قرار بود كه روز دوشنبه مون جائه اين، رييس‌جمهور كره‌جنوبي، ميهمان محمد بن زايد، وليعهد ابوظبي و حاكم بالفعل امارات باشد، اما اين ديدار به دلايل نامعلومي لغو شد. كاخ آبي (دفتر رياست‌جمهوري كره‌جنوبي) در پاسخ به خبرنگاران اعلام كرده كه ديدار برنامه‌ريزي شده ميان دو مقام به دليل «مسائل پيش‌بيني نشده و مسائل اضطراري ملي» لغو شده است.
خبرگزاري يونهاپ در گزارشي نوشت: «هنوز دقيقا مشخص نشده كه چرا اين ديدار لغو شده است.» رييس‌جمهور كره‌جنوبي قرار بود روز دوشنبه درباره مساله دي اكسيد كربن يك سخنراني كليدي داشته باشد و سپس با محمد بن زايد حاكم دوفاكتوي امارات عربي متحده درباره تعميق روابط دوجانبه، مسائل آب و هوايي و مسائل امنيتي و دفاعي ميان دوطرف ديدار و رايزني كند. در ادامه گزارش اين خبرگزاري آمده است: «از مقام كره‌جنوبي پرسيديم آيا علت لغو اين ديدار با مساله كوويد-19 مرتبط است يا نه؟ اين مقام كره‌اي گفته كه دولت امارات هيچ دليل مشخصي را به ما اعلام نكرده است.»
مون جائه اين، روز گذشته در ديدار با محمد بن راشد آل مكتوم، حاكم دوبي توافق فروش سامانه‌هاي موشكي M-SAM2 كره‌جنوبي به امارات را امضا كرده ‌بود. اين سامانه‌ها براي رهگيري و انهدام موشك‌ها در ارتفاع كمتر از ۴۰ كيلومتر كاربرد دارند. كره‌جنوبي امضاي اين قرارداد را نشان عمق روابط ميان دو كشور توصيف كرده ‌بود.


حملات ادامه خواهد داشت
محمد البخيتي، عضو دفتر سياسي جنبش انصارالله يمن در گفت‌وگو با الجزيره اعلام كرد كه اگر امارات از تداوم حملات به يمن دست برندارد، حملات دردناك‌تري در انتظار آن خواهد بود. وي افزود: «هرگونه تشديد حملات با تشديد حملات پاسخ داده خواهد شد.» البخيتي در ادامه گفت: «ارتش و كميته‌هاي مردمي يمن در قبال امارات در مقايسه با سعودي‌ها، صبر بيشتري از خود نشان داده و دليل آن مردم امارات است كه مخالف مشاركت سران اين كشور در ائتلاف سعودي و تجاوز به يمن هستند و دشمن تاريخي يمن، سعودي‌ها هستند. پيش از تجاوز اخير به يمن، دشمني ميان امارات و يمن وجود نداشت. از سوي ديگر امارات اعلام كرده بود كه از تجاوز به يمن عقب‌نشيني خواهد كرد هرچند كه اين عقب‌نشيني كامل نبود و همچنان در مناطق جنوبي يمن حضور داشت. اكنون نيز شاهد نوعي تقسيم مناطق مختلف در يمن ميان امارات و عربستان هستيم.»
حملات در خاك يمن
حملات به اهداف اماراتي روز دوشنبه به ابوظبي منحصر نماند و نيروهاي يمني در خاك اين كشور نيز تعدادي از اهداف را مورد حمله قرار دادند. روز دوشنبه چندين گزارش از حملات موشكي در خاك يمن منتشر شد كه از جمله آنها شليك دست‌كم دو موشك بالستيك در استان شبوه يمن بود. استان شبوه يمن يكي از مناطق تحت نفوذ امارات در يمن است و روز گذشته نيز منابع نظامي يمني مدعي شده‌اند كه يك هواپيماي نظامي ترابري متعلق به امارات را در اين استان هدف قرار داده‌اند. به گفته مقام‌هاي يمني، هواپيماي C-130 متعلق به امارات بعد از اين حمله ديگر توانايي پرواز ندارد.
در هفته‌هاي گذشته نيروهاي تحت حمايت امارات متحده عربي در استان شبوه در حال تقويت مواضع خود براي انجام يك عمليات تهاجمي عليه نيروهاي انصارالله در استان مارب هستند. در طول ماه‌هاي اخير انصارالله پيشرفت‌هاي گسترده‌اي به سمت مارب، مركز اين استان انجام داده است. ائتلاف تحت رهبري عربستان سعودي تصرف مارب را به عنوان شليك آخر به جنگ ۷ سال آنها در يمن و سقوط كامل دولت تحت حمايت عربستان و امارات در اين كشور مي‌دانند و تمام تلاش خود را براي متوقف كردن پيشروي انصارالله به سمت مركز استان مارب به كار گرفته‌اند. به نظر مي‌رسد كه حملات روز گذشته هشدار انصارالله به امارات براي دست كشيدن از عمليات از طريق استان شبوه بود.
عبدالباري عطوان، سردبير روزنامه اينترنتي الراي اليوم در حساب كاربري خود در شبكه اجتماعي توييتر در اين مورد نوشت: «حوثي‌ها در دو حمله پهپادي، فرودگاه ابوظبي را هدف قرار دادند كه باعث وقوع آتش‌سوزي شده است. اين نخستين واكنش به مشاركت امارات از طريق نيرو‌هاي خودش و متحدانش در شبوه و مارب است. جنگ در يمن وارد مرحله جديدي از تنش شده و اين حملات پيام هشدارآميز بي‌سابقه‌اي است كه قابل پيش‌بيني بود، از اين‌رو خسارت‌ها محدود است و در به روي ميانجيگران باز است.»
ادامه توقيف كشتي اماراتي در يمن
حمله انصارالله به امارات متحده عربي دو هفته بعد از آن رخ مي‌دهد كه اين گروه يك كشتي متعلق به امارات متحده عربي را در آب‌هاي ساحلي يمن توقيف كرد. يمني‌ها مدعي شده‌اند كه اين كشتي حامل اسلحه بوده است. در برابر امارات اين كشتي را غيرنظامي خوانده است. شنبه هفته جاري شوراي امنيت سازمان ملل متحد در بيانيه‌اي خواستار آزادي كشتي اماراتي شده‌بود، اما انصارالله يمن در پاسخ به اين بيانيه تاكيد كرد: «اين كشتي حامل اسباب‌بازي براي كودكان نبود، بلكه براي گروه‌هاي افراطي سلاح مي‌برد.» امارات متحده عربي مدعي است كه ۱۱ تن خدمه اين كشتي غيرنظامي هستند و اقدام انصارالله در «ربايش» كشتي اقدامي خطرناك در آب‌هاي پررفت و آمد درياي سرخ محسوب مي‌شود.