جنوب و شمال كشور در سيل

امسال با شروع فصل سرما مناطق زيادي از كشور دچار سيل و بارندگي شديد شد، اما سيل در شهرستان ريگان كرمان باعث شد ۲ كودك در منطقه كوهستاني اين شهرستان در رودخانه غرق شوند. با گذشت يك روز از اين حادثه جست‌وجو براي يافتن اين دو كودك ادامه دارد. 
بهزاد عارف رييس هلال‌احمر شهرستان ريگان در خصوص مفقودشدن اين دو كودك به خبرنگار اعتماد مي‌گويد: «در اين شهرستان سيل به صورت مستقيم جاري نشده است و اين آب‌ها از مراتع كوهستاني سرازير شدند. رودخانه ريگان به لحاظ حجم آب عمق زيادي دارد و رودخانه خطرناكي نيز هست. هنوز مشخص نشده كه اين دو كودك در كنار رودخانه ريگان چه مي‌خواستند؛ به احتمال زياد از روي اين رودخانه قصد داشتند عبور كنند كه ناگهان يكي از آنها داخل آب مي‌افتد. 
به گفته عارف اين دو كودك باهم برادر هستند؛ يكي از آنها 8 سال داشته و ديگري 4 سال؛ «گويا ابتدا برادر كوچك‌تر به داخل رودخانه پرتاب مي‌شود و برادر بزرگ‌تر هم براي نجات او، خود را داخل رودخانه مي‌اندازد.»
رييس هلال‌احمر ريگان مي‌گويد: «وضعيت روحي پدر و مادرشان اصلا خوب نيست. چون فقط همين دو پسر را داشتند. 20 نيروي امداد و نجات هلال‌احمر در اطراف رودخانه در حال جست‌وجو هستند و ما تقاضاي نيروهاي بيشتري را داديم. نيروهاي مردمي نيز به دنبال اين دو كودك هستند. اميدوارم بتوانيم آن دو را پيدا كنيم. بعيد مي‌دانم آنها در اين رودخانه با اين حجم از آب زنده مانده باشند.» او همچنين در خصوص 6 معلمي كه در سيل ريگان گرفتار شده بودند، گفته است؛ «آنها با تلاش نيروهاي امدادي هلال‌احمر شهرستان ريگان به اضافه يك راننده جرثقيل كه در شامگاه ۲۶ دي‌ماه در سيلاب گرفتار شده بودند، نجات يافتند. اين معلمان كه براي ارسال كانكس جهت آموزش دانش‌آموزان، به مناطق كوهستاني رفته بودند با بارش باران و سيلابي شدن رودخانه‌ها تا دو روز پيش در منطقه گرفتار شده بودند.»


به گفته او عبور از رودخانه، گل و لاي بودن و مناطق صعب‌العبور بر مشكلات اين معلمان افزوده است. براي همين وسيله نقليه و جرثقيل حمل كانكس دچار مشكل شده بود كه اين امر ساعت‌ها حادثه معلمان را با مشكل مواجه كرد. با كسب اطلاع از تاخير معلمان بلافاصله ۲ تيم امدادي جمعيت هلال‌احمر شهرستان ريگان به محل حادثه در منطقه كوهستاني اعزام شد و با حضور به موقع نيرو‌هاي امدادي، در كوتاه‌ترين زمان كار امدادي انجام شد و حادثه‌ديدگان در سلامت كامل امدادرساني و از سيلاب نجات يافتند.
امين باقري فرماندار ريگان نيز با اشاره به تشديد سيلاب در ريگان عنوان كرده كه سيلاب راه ۴۵روستاي ريگان را مسدود كرده و تمامي روستا‌هاي مناطق كوهستاني در محاصره سيلاب قرار دارند. قطع برق ۳۰روستا و تلف شدن دام‌ها از ديگر خسارات سيلاب در ريگان است. به دنبال بارش شديد باران و جاري شدن سيلاب در مناطق كوهستاني اين شهرستان ۲ كودك مفقود شدند و تلاش امدادگران براي يافتن آنان جريان دارد. از شهروندان درخواست مي‌كنيم از حضور در حاشيه رودخانه‌ها جلوگيري كنند. ريگان از جمله شهرستان‌هاي حادثه‌خيز كرمان است و تا مركز اين استان ۲۸۵ كيلومتر فاصله دارد.
مفقود شدن 2 نفر در سيلاب قلعه گنج
 ابراهيم ماندگاري رييس جمعيت هلال‌احمر شهرستان قلعه گنج در استان كرمان هم درباره جست‌وجوي مفقودين بر اثر طغيان رودخانه در اين شهرستان اعلام كرده كه با تلاش امدادگران يكي از مفقودين پيدا و جست‌وجو براي مفقودي ديگر ادامه دارد. با وجود هشدارهاي قبلي و مسدود بودن راه‌هاي روستايي؛ 2 نفر سرنشين خودرو پژو پارس در روستاي شريك‌‌آباد و چلپايي از توابع دهستان سرخ‌قلعه كه قصد عبور از رودخانه را داشتند دچار حادثه شدند. در ساعات اوليه جست‌وجو يكي از مفقودين توسط امدادگران پيدا و توسط اورژانس به مركز درماني اعزام شد. كار جست‌وجو براي يافتن فرد مفقودشده در مسير رودخانه و باوجود بارش‌ها تا ساعت 1 و 56 بامداد روز دوشنبه 27 دي‌ماه ادامه يافت و به دليل تاريكي و شرايط جوي نامناسب عمليات جست‌وجو متوقف شد. صبح ديروز در ساعات اوليه عمليات جست‌وجو، خودروي پژو پارس بدون سرنشين پيدا شد اما عمليات جست‌وجو براي فرد مفقودي ادامه دارد. روستاي شريك‌آباد در دهستان سرخ‌قلعه قلعه گنج و در حاشيه مسير اصلي قلعه گنج به رودبار جنوب و كهنوج واقع شده است.
سيل در گيلان
طبق گزارش مهر، در استان گيلان نيز سيلاب گسترده‌اي وارد روستاهاي كوچان و پنگ در شهرستان رودبار شده و مردم به پشت‌بام‌ها پناه برده‌اند. اين سيلاب گسترده به دليل شكسته شدن سيل‌بند در سيل هفته گذشته وارد روستاهاي كوچان و پنگ شده است، هم‌اكنون سيل در اين روستاها جاري و خسارات زيادي به دام‌ها و مزارع وارد شده است. مردم نيز براي فرار از سيلاب به مناطق مرتفع اطراف روستا يا پشت‌بام‌ها پناه برده‌اند، راه دسترسي به اين دو روستا نيز مسدود شده است و مردم نياز به كمك فوري دارند. شدت سيلاب به گفته مردم محلي بالاست و مردم از مسوولان مي‌خواهند مسير سيلاب را با كمك ماشين‌هاي سنگين تغيير دهند. فرماندار رودبار جنوب نيز از ارسال كمك به اين منطقه از امداد گراني كه در نزديكي منطقه هستند خواست كه اگر به دليل سيل نمي‌توانند وارد روستا شوند درخواست بالگرد براي امداد هوايي به كروچان كنند. راه‌هاي زميني به اين منطقه قطع شده است. 
سيل در هرمزگان
سيل در هرمزگان نيز به بيش از ۴هزار واحد مسكوني در رودان خسارت وارد كرده است. به گزارش فارس، عبدالرضا سالاري سرپرست فرمانداري رودان در اين باره اعلام كرده كه بارندگي در رودان برابر با برآورده‌هاي انجام‌شده تا ديروز باعث تخريب ۵۷۴ منزل مسكوني شده است. در همان ساعات بامداد روز گذشته ۷۴ خانوار در مدارس بخش مركزي، بيكاه و جغين و سطح شهر رودان اسكان اضطراري داده شده‌اند. بيش از ۳ هزار و ۵۰۰ منزل مسكوني نيز دچار آبگرفتگي شدند. در مجموع با احتساب اين آمار ۴هزار و ۱۲۱ منزل مسكوني از بارندگي دچار آسيب شده‌اند و ميزان خسارت واردشده نيز بيش از ۱۷ ميليارد تومان برآورده مي‌شود. با توجه به تداوم بارندگي تا ساعات صبحگاهي ديروز پيش‌بيني مي‌شود اين آمار تا ۲۰درصد نيز افزايش داشته باشد. بارندگي به تاسيسات آب و برق نيز خسارتي را وارد كرده است. در شهرستان ميناب استان هرمزگان نيز بيش از 1000 خانوار مجبور شدند خانه‌هاي‌شان را تخليه كنند.  مختار سلحشور مديرعامل جمعيت هلال‌احمر استان هرمزگان نيز عنوان كرد كه روستاهاي مازغ بالا، مازغ پايين و تمبك با دارا بودن بيش از هزار خانوار در معرض خطر سيلاب هستند كه در حال تخليه اين روستاها و اسكان آنها در مكان‌هاي امن هستيم. بارش‌ها در شرق هرمزگان از دو روز پيش شدت گرفته و در سد استقلال ميناب حجم آن تكميل شده است. براي جلوگيري از خسارات جاني و ايمني روستاييان كه در پايين‌دست سد استقلال قرار دارند هشدارها براي تخليه اين روستاها صادر شده و در حال حاضر همه ارگان‌ها و نهادها براي تخليه اين روستاها پاي كار آمده‌اند. بخشي از اقلام نيز از بندرعباس براي آنها ارسال مي‌شود.
محور ميغان به بصيران مسدود شد
سرهنگ عليرضا رضايي رييس پليس راه استان خراسان جنوبي اعلام كرده است كه رانندگان از سفرهاي غير ضروري خودداري كنند و قبل از حركت از باز بودن راه‌ها اطلاع پيدا كنند. محور بيرجند- سه‌قلعه‌سرايان نيز از دو شب گذشته به دليل طغيان رودخانه مسدود است. صبح ديروز در گردنه سرچاه محور بيرجند اسديه، گردنه در ميان محور اسديه سربيشه و در گردنه ثمن‌شاهي محور بيرجند - قاين ‌بارش برف گزارش شده و تردد بدون زنجير چرخ غيرممكن است. تمامي محور‌هاي خراسان جنوبي به دليل بارش باران لغزنده است و رانندگان با احتياط تردد كنند.