طالبان: مذاکرات اسلو با غرب فضای جنگ را تغییر می‌دهد

سخنگوی ارشد طالبان افغانستان روز شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که نخستین گفت‌وگوهای رسمی این گروه با غرب در اروپا پس از به دست گرفتن قدرت در افغانستان، به تغییر فضای جنگ پس از دو دهه اقدامات شبه نظامی‌گری علیه نیروهای ناتو کمک خواهد کرد.
به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه در ادامه اعلام کرد، طالبان در اوت ۲۰۲۱ و همزمان با خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان کنترل کابل را به دست گرفتند. هنوز هیچ کشوری دولت طالبان افغانستان را به رسمیت نشناخته است.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان افغانستان گفت: طالبان برای برآوردن خواسته‌های کشورهای غربی اقداماتی انجام داده و امیدواریم روابط خود را از طریق دیپلماسی با همه کشورها از جمله کشورهای اروپایی و به طور کلی غرب تقویت کنیم.
وی ادامه داد: طالبان افغانستان به دنبال تغییر فضای جنگ به یک وضعیت صلح‌آمیز است.


گفت‌وگوها بین طالبان افغانستان و مقام‌های غربی روز یکشنبه در اسلو، نروژ آغاز می‌شود و محور این مذاکرات حقوق بشر و کمک‌های بشردوستانه همزمان با بدتر شدن فقر در افغانستان است.
وضعیت بشردوستانه در افغانستان پس از تسلط طالبان به شدت بدتر شده است. کمک‌های بین‌المللی به طور ناگهانی متوقف شد و ایالات متحده ۹.۵ میلیارد دلار (۸.۴ میلیارد یورو) دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را که در خارج از کشور نگهداری می‌شد، مسدود کرده است.
به گفته سازمان ملل که می‌گوید سال جاری میلادی برای رسیدگی به بحران انسانی در این کشور به پنج میلیارد دلار از سوی کشورهای کمک کننده نیاز دارد، گرسنگی اکنون ۲۳ میلیون افغان یا ۵۵ درصد جمعیت این کشور را تهدید می‌کند.
در بیانیه وزارت خارجه نروژ آمده است که در سفر هیات طالبان افغانستان در روزهای یکشنبه تا سه شنبه، دیدارهایی بین آنها، مقام‌های نروژی و تعدادی از کشورهای متحد از جمله انگلیس، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و آمریکا صورت می‌گیرد.
هیئت طالبان افغانستان همچنین قرار است با افغان‌هایی از جامعه مدنی از جمله مقام‌های ارشد گروه‌های حامی حقوق زنان و خبرنگاران دیدار کند.
وزیر خارجه نروژ روز جمعه گفته بود: این دیدارها به معنای مشروع دانستن یا به رسمیت شناخته شدن طالبان افغانستان نیست. اما ما باید با مقام‌های دوفاکتوی طالبان افغانستان صحبت کنیم. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که وضعیت سیاسی به یک فاجعه انسانی بدتر تبدیل شود.
سایر اخبار این روزنامه
چه کسانی در این سال‌ها ماندگارترین مادران را در فیلم‌های ایرانی به تصویر کشیده‌اند؟ سه دو یک «مادر» محمد یوسفی آرامش رفع تعهد ارزی؛ شوخی بزرگ دولت با صادرات «ابتکار» به بررسی پیشنهاد تازه برای حذف شاخص کل بورس پرداخت آزمون و خطاها برای نجات بورس ایران به توافق پایدار و دائمی فکر می کند توافق موقت؛ تله دیپلماتیک بایدن از برجام تا توسعه روابط اقتصادی در دستور کار این سفر قرار داشت دستاوردهای خاص رئیسی از روسیه نوشتاری درخصوص معضلات و راهکاری پیش روی احیا و باز آفرینی محله فرحزاد تهران فرحزاد تهران ماسوله گیلان می‌شود؟ انتخاباتی که معادلات جامعه ایالات متحده را به هم ریخت آمریکای غیر قابل اداره در سالگرد ریاست‌جمهوری بایدن از پالس مثبت دولت تا شک و تردید در فدراسیون یک گام تا بازگشت هیاهو روی سکوها بنای مربوط به دستگاه قضا در بستر رود چالوس تخریب شد تحقق وعده رئیس قوه قضاییه ظرف 5 روز رئیس‌ جمهوری: افراد مُردّد باید درباره اهمیت و تاثیر واکسن کرونا قانع شوند طالبان: مذاکرات اسلو با غرب فضای جنگ را تغییر می‌دهد از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی شد آینده روابط تهران – مسکو کاخ سفید: در صورت لزوم، بایدن آماده دیدار با پوتین است وزیر خارجه انگلیس به مسکو می‌رود