ظریف: عربستان بذر کینه و نفرت را در منطقه می‌پراکند

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: دولت عربستان بذر کینه و نفرت را در منطقه می‌پراکند و نفرتی که از سوی این دولت تبلیغ می‌شود باعث صدور افراط‌‌گرائی در منطقه شده و نتیجه آن فاجعه‌بار است.
به گزارش انتخاب«محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه کشورمان که در شورای اروپائی روابط خارجی آلمان سخنرانی می‌کرد، گفت: منطقه خلیج فارس دچار دو مشکل ساختاری و شناختی است. برخی از کشورهای منطقه معتقد به خرید امنیت از خارج هستند در حالیکه امنیت از طریق همکاری مشترک کشورهای منطقه تامین خواهد شد.
وی افزود: نمی‌توان تصور برد بر اساس باخت دیگران را داشت، زیرا امنیت را نمی‌توان به قیمت ناامن کردن دیگر کشورها بدست آورد.
«ظریف» با بیان اینکه امروزه افراط گرائی اغلب کشورهای منطقه را تحت تاثیر خود قرار داده و در حال گسترش به کل دنیاست، اظهار داشت: فقدان امید در میان مردم و بویژه جوانان کشورهای منطقه، آنان را به افراط گرائی و انجام عملیات انتحاری و کشتن افراد بیگناه سوق می‌دهد.


وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: دولت عربستان بذر کینه و نفرت را در منطقه می‌پراکند و نفرتی که از سوی این دولت تبلیغ می‌شود باعث صدور افراط گرائی در منطقه شده و نتیجه آن فاجعه‌بار است.
وی افزود: نیازمند نگرش جدیدی به منظور استقرار ثبات در منطقه هستیم و اروپا قابلیت کمک و ترویج این ایده را دارد. از طرف دیگر در‌حالی در منطقه خلیج فارس نیازمند یک رهیافت درون منطقه‌ای هستیم که از طریق دیالوگ و یک ساختار نهادی قانونی در خلیج فارس امکان‌پذیر است.
ظریف با بیان اینک در زمان جنگ نفتکش‌ها در خلیج فارس، ایران پیشنهاد طرح امنیت دستجمعی در منطقه خلیج فارس را به شورای امنیت داد اظهار داشت: امروز شاهد آن هستیم که چنانچه دیالوگ در بین کشورها آغاز نشود، توسعه‌ای در منطقه صورت نخواهد گرفت.
وی افزود: در جریان بحث هسته‌ای، آمریکا تئوری بازی با حاصل جمع صفر را دنبال می‌کرد، در حالیکه نگرش جمهوری اسلامی این بود که هیچیک از طرفها احساس بازنده بودن نکرده و از شرایط باخت بدور باشند.
همچنین محمدجواد ظریف و زیگمار گابریل وزرای امور خارجه ایران و آلمان با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدار بریگیت زیپرایس با اشاره به مناسبات دیرینه ایران و آلمان و حجم روابط سه میلیارد دلاری بین دو کشور گفت: روابط دو کشور در سطح کاملا خوبی قرار دارد و آلمانی‌های زیادی سالانه از ایران بازدید می‌کنند و هنگامی که تبادلات مردمی زیاد و روبط ملت‌ها به خوبی برقرار باشد، طبیعتا روابط اقتصادی هم بهتر خواهد بود.
او همچنین خواستار توسعه هرچه بیشتر روابط اقتصادی بین دو کشور شد و افزود: بیمه صادرات آلمان موسوم به «هرمس» علاقمند به تضمین پروژه‌های سرمایه‌گذاری در ایران و به ویژه در بخش‌هایی همچون انرژی و برق است.
وزیر اقتصاد آلمان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش بانک‌ها در تامین پروژه‌های اقتصادی نیز گفت: آلمان درصدد تقویت روابط بانکی با ایران است.
او همچنین اظهار داشت: آلمان علاقه‌مند به افزایش روابط خود با ایران در تمامی سطوح سیاسی و اقتصادی است.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز گفت: دو کشور از روابط دیرینه‌ای برخوردار بوده و بین مردم دو کشور نیز روابط خوب و تاریخی برقرار است. او افزود: میان تجار ایرانی و جامعه بازرگانی آلمان اعتماد متقابل وجود دارد.
وزیر امور خارجه با اشاره به وجود ظرفیت‌های فراوان در کشورمان اظهار داشت: اکنون وقت آن است که ایران و آلمان همکاری‌های اقتصادی خود را ارتقا دهند و طبیعتا همکاری‌های بانکی یکی از راه‌ها و زمینه‌ساز گسترش روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور است. ایران می‌تواند یک شریک قابل اعتماد برای تولید مشترک کالا و صادرات آن به کشورهای منطقه به ویژه به آسیای میانه باشد.
ظریف در بخشی از سفر خود به آلمان با ایرانیان مقیم این کشور دیدار کرد. او در اجتماع ایرانیان مقیم آلمان تاکید کرد: مقاومت، خواست و اراده مردم ایران قدرت‌های جهانی را به پای میز مذاکره آورد و برجام را به ثمر رساند. به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه که در آلمان حضور دارد، شامگاه دوشنبه در اجتماع بزرگ ایرانیان مقیم آلمان در برلین حاضر شد.
او در این جمع گفت: آیا ما چیزی جز پشتیبانی، مقاومت و حضور مردم در صحنه داشته‌ایم؟ این مردم بدون ابزار دفاعی توانستند در برابر دشمن خشن و تخریب‌گر مقاومت کنند و نهایتا صدام و حامیان او را ناکام گذاشتند. مردم بودند که بعد از جنگ هم در بازسازی مشارکت کردند. مردم بودند که در برابر تحریم‌ها مقاومت کردند. مردم بودند که در انتخابات ۹۶ نشان دادند که علیرغم همه کاستی‌ها اجازه نمی‌دهند بین آنها و حاکمیت و نظام فاصله بیاندازند. هیات مذاکره‌کننده برجام نیز فقط ترجمان اراده مردم بود.
وی ادامه داد: مردم برجام را به نتیجه رساندند و شش کشور قدرتمند را به پای میز مذاکره کشاندند. در غیر این صورت آنها نمی‌خواستند ایران حتی یک سانتریفیوژ هم داشته باشد. آقای اوباما گفت اگر می‌توانستم اجازه نمی‌دادم یک‌ پیچ سانتریفیوژ ساخته شود. پس چرا به این مردم افتخار نکنیم؟
ظریف همچنین گفت: در حالی که موج سهمگین عصبیت مردم منطقه را به خاک و خون کشانده و دولت‌های منطقه دچار این مشکلات هستند، ما آرامش خود را مدیون این مردم هستیم. مقام معظم رهبری در نماز امروز عید فطر فرمودند که دولت باید به سرعت دست به کار شود و خواست‌های مردم را محقق کند. این واقعیت است که مردم ایران، همه مردم ایران و تک‌تک آنها ولی نعمت ما هستند؛ از جمله ایرانیانی که در اینجا به نمایندگی‌های ما مراجعه می‌کنند. آنها در برابر ما پاسخگو نیستند بلکه ما هستیم.