رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز عید سعید فطر: آتش به اختیار بی‌قانونی نیست

همدلی| رهبر انقلاب روز دوشنبه در خطبه های عید سعید فطر اصطلاح «آتش‌ به اختیار» را تببین کردند. ایشان تاکید کردند: آتش به اختیار به معنای «کار فرهنگیِ خودجوش و تمیز» است و به معنای بی قانونی و فحاشی و طلبکار کردن مدعیان پوچ اندیش و مدیون کردن جریان انقلابی کشور نیست. ایشان همچنین در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی که به مناسبت عید فطر در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد، تفرقه و اختلاف را به ضرر اسلام عنوان کردند. ایشان همچنین تاکید کردند: فلسطین، مسئله اول دنیای اسلام است و نباید به فراموشی سپرده شود.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در خطبه های نماز عید فطر، ماه رمضان امسال را به معنی واقعی کلمه «مبارک» خواندند و گفتند: «روزه داری در روزهای گرم»، «حضور چشمگیر جوانان در جلسات گسترده معارفی و قرآنی»، «سفره های ساده افطاری مردمی در مساجد و محلات»، «کمک به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد و تامین هزینه های درمان نیازمندان» و «توسل و تضرع به پروردگار در شب های قدر» از نشانه‌های فضای معنوی و اهتزاز روحی در جامعه، و تقویت کننده بنیه معنوی ملت و زمینه ساز پیمودن راههای دشوار است و باید این ذخایر معنوی را قدر دانست و حفظ کرد.
رهبر انقلاب اسلامی، «راهپیمایی با شکوه و با عظمت روز قدس در هوای گرم» را از دیگر جلوه‌های این ماه پر برکت برشمردند و تاکید کردند: این راهپیمایی، کاری بسیار عظیم و تاریخی بود و بعنوان یک افتخار در تاریخ ملت باقی خواهد ماند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، راهپیمایی روز قدس و همچنین برگزاری انتخابات پرشور و عظمت، و تهاجم قدرتمندانه سپاه به دشمنان را «ذخایر ارزشمند اجتماعی» و مایه سرافرازی و امید ملت خواندند و با تاکید بر لزوم حفظ این ذخایر، خاطر نشان کردند: لازمه حفظ این ذخایر گرانبها، حفظ وحدت و یکپارچگی ملت، حفظ انگیزه های انقلابی و حرکت در جهت اهداف و آرمان های انقلاب است.


ایشان در ادامه با ابراز امیدواری برای تشکیل هرچه زودتر دولت جدید، گفتند: با توجه به نام امسال، دولت جدید باید کارهای بزرگی را با کمک مردم، در جهت رونق تولید و حل مشکل اشتغال جوانان انجام دهد و این کارها باید با جدیت پیگیری شوند.
رهبر انقلاب اسلامی، یکی دیگر از کارهای مهم کشور را کارهای فرهنگی دانستند و با اشاره به منافذ و نفوذگاه های بسیار دشمن در عرصه فرهنگی، تاکید کردند: علاوه بر مجموعه های مسئول دولتی، مجموعه های عظیم مردمی و جوانان صاحب فکر و دارای ابتکار و همت نیز باید «آتش به اختیار»، منافذ فرهنگی را مسدود و در این عرصه اقدام کنند و کار را پیش ببرند.
حضرت آیت الله خامنه ای در تبیین مفهوم «آتش به اختیار»، خاطر نشان کردند: آتش به اختیار به معنای «کار فرهنگیِ خودجوش و تمیز» است و به معنای بی قانونی و فحاشی و طلبکار کردن مدعیان پوچ اندیش و مدیون کردن جریان انقلابی کشور نیست.
ایشان تاکید کردند: نیروهای انقلابی و دلسوز و علاقه‌مند به حرکت کشور به سمت اهداف والا، بیش از همه باید مراقب حفظ نظم و قوانین و آرامش کشور و جلوگیری از سوء استفاده دشمنان باشند.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش پایانی خطبه های نماز عید، به مسائل جهان اسلام بویژه اوضاع یمن بعنوان یکی از جراحت های بزرگ بر پیکر امت اسلامی، و همچنین مسایل بحرین و کشمیر اشاره کردند و افزودند: دنیای اسلام بویژه روشنفکران و علمای اسلامی باید همانگونه که جمهوری اسلامی مواضع خود را در قبال دشمنان و معارضین، صراحتاً اعلام می کند، موضع خود را در اعلام برائت از ستمگران و ظالمانی که در ماه رمضان مردم یمن را مورد تهاجم قرار دادند و در حمایت از این مردم مظلوم و دیگر مسایل جهان اسلام، به طور صریح اعلام کنند حتی اگر طواغیت از این موضع‌گیری ناراضی شوند.
رهبر انقلاب: پرهیز از تفرقه به نفع همه کشورهای اسلامی است
حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی روز دوشنبه نیز در دیدار عیدانه مسئولان، قشرهای مختلف مردم و سفرای کشورهای اسلامی در حسینیه‌ امام خمینی (ره) ، «تفرقه و اختلاف» را مهمترین مشکل و جراحتی بزرگ بر پیکره دنیای اسلام خواندند و با اشاره به نقش دشمنان اسلام در برافروختن آتش اختلافات، افزودند: اتحاد و پرهیز از تفرقه به نفع همه کشورهای اسلامی است و باید با همدلی حول مسئله فلسطین بعنوان مسئله اول دنیای اسلام، از کمرنگ یا فراموش شدن آن جلوگیری کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به استفاده دشمنان از بهانه‌های قومی، مذهبی و سرزمینی برای ایجاد اختلاف اشاره کردند و افزودند: حمایت یک سناتور آمریکایی از جامعه اهل سنت در مقابل جامعه شیعه، در حالی که آنها با اصل اسلام و کشورهای اسلامی دشمن هستند، چیزی جز توطئه و خباثت نیست و این موضوع جای مراقبت و نگرانی شدید دارد اما متاسفانه مسئولان دولتهای اسلامی از این دشمنی‌ها غفلت می‌کنند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به وجود درگیری‌های خونبار در مناطق مختلف دنیای اسلام همچون یمن، سوریه، عراق و شمال آفریقا، تاکید کردند: تفرقه و اختلاف به ضرر اسلام و امت اسلامی است و در مقابل، نزدیک شدن کشورهای اسلامی و پرهیز از بکاربردن نیروها علیه یکدیگر، منطبق بر حکمت الهی و به نفع همه کشورهای اسلامی است.
ایشان راهپیمایی روز قدس و حضور پر شور و عظیم مردم ایران در تهران و شهرهای مختلف کشور در دفاع از ملت فلسطین را نمونه‌ای افتخارآفرین از اتحاد اسلامی برشمردند و گفتند: معنای وحدت اسلامی همین است که مردم شیعه و روزه‌دار با چنین شکوه و عظمتی به خیابانها می‌آیند و با فلسطینیان که اهل سنت هستند، ابراز همدلی و همدردی می‌کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، کمرنگ کردن و به‌فراموشی سپردن مسئله فلسطین را خطری بزرگ خواندند و خاطرنشان کردند: فلسطین، مسئله اول دنیای اسلام است ولی برخی کشورهای اسلامی به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که قضیه فلسطین نادیده گرفته و به فراموشی سپرده شود.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به غصب کشور اسلامی فلسطین و بیرون راندن یک ملت از خانه و سرزمین خود، افزودند: بر اساس فقه اسلامی، در مقابل تسلط دشمن بر سرزمین اسلامی، همه مسلمانان موظف به مبارزه و جهاد به هر شکل ممکن هستند و به همین علت، امروز مبارزه با رژیم صهیونیستی بر همه دنیای اسلام لازم و واجب است.
ایشان با انتقاد از سرباز زدن برخی کشورهای اسلامی از این مبارزه، ملت ایران را در انجام وظیفه هوشیار و بیدار دانستند و افزودند: دنیای اسلام به اتحاد و ائتلاف نیاز دارد و ملتهای مسلمان غالباً نیز با یکدیگر همدل هستند و این دولتها هستند که باید به وظایف خود
عمل کنند.
روحانی: دشمنان نمی‌توانند در همدلی و اتحاد ملی ما خللی وارد کنند
حجت‌الاسلام حسن روحانی هم در مراسم دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی با مقام معظم رهبری به مناسبت عید سعید فطر، ضمن تبریک این عید بزرگ به حضار، ملت شریف ایران و رهبر معظم انقلاب، گفت: عید فطر، عید بازگشت به فطرت پاک انسانیت پس از یک ماه، زهد، ورع، قیام و صیام و تلاش برای زدودن غبارها از جسم و جان است.
او با بیان این‌که «روزه هم برای سلامت جسم و هم برای تزکیه و پرورش روح است»، افزود: روزه در ماه مبارک رمضان تنها فرو بستن دهان از خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها نیست و چه اینکه نماز و روزه‌ای مقبول است که به واسطه آن تجاوزی به مال مردم انجام نشود و دهانی به بدگویی و دشنام دادن و توهین به دیگران گشوده نشود.
رییس‌ جمهور تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان حق‌الله نیز بیشتر به ما یادآوری می‌شود؛ آنجا که به ما می‌گویند دروغ بستن به خدا، پیامبر(ص) و ائمه(ع) می تواند مبطل روزه باشد و چه ظلمی بالاتر از اینکه تهمت ناروایی به خدا و دین بسته شود.
او خاطر نشان کرد: دین خدا را در میدان‌های کوچک سیاست آوردن و از نام و احکام دین خدا به عنوان ابزار استفاده کردن در شان اسلام و مسلمانان نیست و ماه مبارک رمضان همه اینها را به ما می‌آموزد. او با اشاره به اینکه امسال جشن رمضانی ما بعد از جشن سرنوشت‌ساز سیاسی و ملی ملت ایران آغاز شد، گفت: تلفیق این دو جشن می‌تواند آینده خوبی را برای مردم ایران بسازد. روحانی با تاکید بر این‌که «امروز دوران رقابت سیاسی و انتخاباتی گذشته و اگر رقابتی هم است باید برای خدمت به مردم، اجرای قوانین و دستیابی به اهداف بلند ملی باشد»، افزود: من دست نیازم را برای دولت دوازدهم به سوی همه مردم ایران چه آنها که به من رای دادند، چه آنها که به دیگران رای دادند و چه آنهایی که اصلاً رای ندادند، دراز می‌کنم و همه را فرا می‌خوانم تا در کنار هم برای ساختن ایرانی آباد و سرافراز تلاش‌مان را دو چندان کنیم.
روحانی افزود: نباید توصیه امام راحل را فراموش کنیم که فرمود همه با هم باشید و به وحدت کلمه توصیه کرد و نباید از توصیه مقام معظم رهبری غافل شویم که فرمودند، اگر با نظام جمهوری اسلامی هم مساله ای دارید اما برای کشور و سرنوشت ملت پای صندوق‌ آراء بیایید. او تصریح کرد: امروز همه باید در کنار هم با وحدت و اجماع کشور را بسازیم و در سالی که سال تولید و اشتغال است، باید همه جا ندای تولید و اشتغال به گوش برسد و در عمل حرکت در مسیر رونق تولید و ایجاد اشتغال را شاهد باشیم و به آنچه رهبر معظم انقلاب درباره امسال فرمودند، عامل باشیم.
روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان امسال، شاهد درد و رنج و شهادت تعدادی از عزیزان بی‌گناه هموطن‌مان نیز بودیم، گفت: گر چه تروریست‌های بزدل، سبعانه به مردم بی‌دفاع در مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام راحل حمله کرده و عده‌ای از عزیزان ما را به شهادت رساندند، اما هرگز نتوانستند در همدلی، انسجام و اتحاد ما خللی وارد کنند.
وی ادامه داد: باید از همه ملت ایران، اعم از شیعه و سنی و بویژه از هموطنان کرد اهل سنت کشورمان تشکر کنیم که در برابر تروریست‌ها با بیانی روشن ایستاده و اتحاد ملی را حفظ کردند. همچنین از کسانی که برای کشور سلاح‌های راهبردی می‌سازند و از کسانی که از این سلاح‌های راهبردی به خوبی استفاده می‌کنند، نیز تشکر می‌کنم.
روحانی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران ضمن پاسخگویی به تروریست‌ها بخش کوچکی از توان و قدرت دفاعی خود را آشکار ساخت، گفت: دولت و دیگر ارکان نظام جمهوری اسلامی پشت سر مقام معظم رهبری همواره قدرت، اتحاد و انسجام خود را در هر مقطعی که لازم باشد، در برابر جهانیان آشکار می سازند.
او با ابراز امیدواری از اینکه در ایام بعد از ماه مبارک رمضان، کشورهای اسلامی از فرصت ایجاد شده در نتیجه این ماه برای وحدت، استفاده کنند، تصریح کرد: باید در برابر معضلات جهان اسلام دست به دست هم دهیم و نکند خون‌هایی که در بغداد، دمشق، رقه، تهران، موصل و دیگر کشورهای اسلامی ریخته می‌شود، ناشی از آن باشد که ما مسیر راهبردی اتحاد مسلمین را به خوبی دنبال نکرده باشیم.رییس‌ جمهور ادامه داد: نکند ریخته شدن این خون‌ها برای آن باشد که فرهیختگان ما به خوبی به وظایف خود برای ترویج وحدت بین شیعه و سنی عمل نکرده باشند و نکند ناشی از غفلت ما از آن جهاد روشنگرانه باشد که ضرورتی برای مسلمانان است و ما تلاش خود را برای آن بکار نگرفته باشیم.او اظهار امیدواری کرد از این پس شاهد گسترش امنیت و آرامش برای ملتهای منطقه، بویژه یمن، بحرین، سوریه، عراق، شمال آفریقا و کل جهان اسلام باشیم و بتوانیم به خوبی در برابر وظایفی که خداوند بر عهده ما گذاشته است، عامل باشیم.