انتقاد شدید میرسلیم از ایستادگی در برابر رای مردم تعرض به اکثریت آغاز یک فتنه است

همدلی | رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی یادداشتی با عنوان «زندگی سیاسی» منتشر کرد که به نظر می رسد انتقاد شدید از سنگ‌اندازی‌ها و حملات بی‌امان اصول‌گرایان به حسن روحانی رئیس جمهور فعلی ومنتخب مردم برای دور بعدی است.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و رقیب حسن روحانی در این نوشته «هرگونه تعرض به اکثریت» را «آغاز یک فتنه و مصیبت سیاسی» می‌داند؛ کاری که برخی از محافل و چهره‌های تندرو اصول‌گرا حتی پس از انتخاب دوباره حسن روحانی آن هم با رای 24 میلیونی از آن دست برنداشته‌اند، که نمونه آن در دو آیین مهم سیاسی و مذهبی روزهای گذشته ( روز قدس و نماز عید فطر) رخ داده است.
در این یادداشت آمده است: حفظ حرمت قاعده اکثریت در حکومت‌هاى مردم‌سالارى از مهم‌ترین اصول است؛ هرگونه تعرض بدان، آغاز یک فتنه و مصیبت سیاسى براى جامعه تلقى مى‌شود. مردم‌سالاری‌هایى قویترند که بهتر توانسته اند مراعات این قاعده را به کمک نهادهاى مقتدرى تضمین کنند. اما غیر از روش‌هاى نهادینه، اعمال برخى شیوه‌هاى مدیریت سیاسى موجب ثبات مردم‌سالارى و افزایش کارآیى آن مى‌شود که مهم‌ترین آن شیوه‌ها به نحوه تعامل با اقلیت برمى‌گردد که در همه حال باید بدون تصفیه سیاسى باشد یعنى از طرد رسمى و حذف عملى اقلیت رقیب و سرکوب آن‌ها باید خوددارى شود :
حالت اول: اقلیت نزدیک پنجاه درصد . در این حالت اکثریت ابعاد شکننده دارد و اگر بخواهد جلب همکارى نکند دوام نمى‌آورد و در صحنه عمل موفق نمى‌شود پس باید اولاً از سیاست‌هاى اقلیت که همراه با راهبرد اکثریت است استفاده تمام عیار بکند و ثانیا کارگزارانى را از اقلیت که با بینشى میهنى آمادگى شروع یا ادامه خدمت دارند به کار گیرد و به این هردو اقدام تظاهر کند تا از التهاب‌هاى اجتماعى پرهیز شود.


حالت دوم: اقلیت معتنابه . در این حالت باید به آن دسته از سیاست‌هاى اقلیت که مخالف با راهبردهاى اکثریت نیست اعتنا شود و متناسباً از کارگزاران اقلیت که قصد مقابله یا تضعیف اکثریت را ندارند استفاده شود.
حالت سوم: اقلیت ضعیف کمتر از ۵٪‏ . در این حالت باید از سیاست‌هاى اقلیت که از منطق قوى برخوردار است استفاده شود تا اقلیت احساس نکند خفه شده است و در حالت یاس با خروج از صحنه زندگى سیاسى قرارنگیرد تا به معارض تبدیل نشود ؛ در همه حال اکثریت موظف است اقلیت را متقاعد کند.