عالمان بی‌عمل فوتبال!

نه فقط اصول و قواعد که باید‌ها و نباید‌ها را نیز به خوبی می‌دانند. این را می‌توان از لابه‌لای صحبت‌های گاه و بی‌گاهشان دریافت. تأکید بر اینکه باید روند توسعه و برگزاری بازی‌های لیگ و در مجموع فوتبال کشورمان را به سطح استاندارد‌های آسیا و کشور‌های صاحب سبک نزدیک کنیم و اشاره به اینکه اگر جرائمی به کشور ما یا هر کشور دیگری تعلق می‌گیرد، به خاطر این است که استاندارد‌های ای‌اف‌سی رعایت نشده است. واقعیتی که طی سال‌های اخیر دو تیم مطرح پایتخت را در مسیری قرار داد که منجر به حذف آن‌ها از لیگ قهرمانان آسیا شد. حال، اما بعد از این اتفاق صحبت‌های سهیل مهدی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ فوتبال نشان از آن دارد که آقایان به خوبی از قواعد کار و حتی مشکلات موجود به خوبی آگاهی دارند و خوب می‌دانند که استاندارد‌ها هر روز سخت‌تر می‌شود و اگر چهارچوب‌ها رعایت نشود همچنان با اتفاق ناگواری که این فصل گریبان پرسپولیس و استقلال را گرفت رو‌به‌رو می‌شویم و شاهد حذف تیم‌های باشگاهی ایران از لیگ قهرمانان آسیا خواهیم بود.
اشاره به واقعیت‌هایی که در فوتبال ایران به سادگی نادیده گرفته می‌شود، یادآور مثال عالم بی‌عمل و زنبور بی‌عسل است و از این حقیقت تلخ پرده برمی‌دارد که آقایان طی همه این سال‌ها با آگاهی هرچه تمام‌تر از آنچه باید و نباید مرتکب می‌شدند، قدم در راهی گذاشتند که علاوه بر دور کردن فوتبال ایرن از مسیر حرفه‌ای، آن را با مجازات جدی از سوی ای‌اف‌سی مواجه کرده و می‌تواند جریمه‌های دیگری را هم در آینده به دنبال داشته باشد و کار را در ادامه به مراتب سخت‌تر کند.
این همان انتقادی است که طی سال‌های اخیر، نه فقط کارشناسان که رسانه‌ها نیز به اشکال مختلف بدان پرداخته‌اند. انتقاد بحقی که با نادیده گرفتن آن، دست‌آخر کار بیخ پیدا کرد، اما حتی امروز هم آقایان برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت مدعی هستند که نباید دنبال مقصر گشت، چراکه اگر اتفاقی رخ داده در درجه اول باشگاه و در کنار آن عواملی که کمک می‌کردند باید مسئولیت قبول کنند. در این بین، اما هیچ کس حاضر نیست به عنوان عوامل این اشتباه بزرگ که فوتبال ایران را از توسعه و گام برداشتن در مسیر حرفه‌ای شدن دور کرده، قبول مسئولیت کند و با گردن گرفتن اشتباهاتش گامی در مسیر جبران بردارد.
رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ فوتبال امروز راوی داستانی است که پیش‌تر بار‌ها و بار‌ها از سوی رسانه‌ها و اصحاب رسانه بر لزوم و اهمیت آن اشاره و تأکید شده بود، اما امثال سهیل مهدی‌ها به عنوان مخاطبان این نقد‌های حائز اهمیت کمترین توجهی به این مسئله نداشته‌اند و حال امروز که باید بابت این بی‌توجهی‌های خود پاسخگو باشند چنان واقعیت‌ها را یک به یک به زبان می‌آورند که گویی نه در صف مقصران که در جمع مطالبه‌گرانند.


روخوانی از لازمه‌های توسعه فوتبال ایران و فریادی که سال‌هاست از گلوی رسانه خارج می‌شود، امروز که کار بیخ پیدا کرده، نمی‌تواند باعث تطهیر آقایان شود و تنها چیزی که در این میان می‌تواند از بار گناهان آقایان مسئول بکاهد قدم برداشتن در مسیر درست توسعه فوتبال است، نه تکرار واقعیت‌هایی که گوش همه از آن پر است که این راه جز فریب افکار عمومی برای مبرا کردن مقصران ماجرا نیست.
حرف‌های امروز سهیل مهدی و امثال او واقعیت روشن و مبرهنی است که نه تکرار آن که اجرای آن است که می‌تواند فوتبال ایران را به مسیر توسعه، پیشرفت و حرفه‌ای شدن سوق دهد. البته به شرط آنکه عالمان بی‌عمل ترک عادت کرده و به اندکی از آنچه می‌دانند عمل کنند تا فوتبال ایران بعد از سال‌ها بلاتکلیفی، گامی اساسی در مسیر توسعه بردارد.